menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderlaag

Ga naar meest recente reactie

potager

Potager

Ik heb vorige jaar een laag mulch (gehakseld snoeihout) aangebracht op de paden tussen de bakken waarin ik groenten teel, maar als onkruidbestrijding is dit niet echt toereikend. Waarschijnlijk zit de grond nog vol onkruidwortels, die dus gewoon weer de kop bovensteken.

Aangezien ik nog wel een voorraad zware landbouw-plastic heb liggen van de vorige eigenaar, vroeg ik me af of het een goed idee zou zijn om deze op de paden te leggen, en deze afdeklaag te bedekken met mulch.

Iemand suggesties/opmerkingen?
zondag 31 januari 2010 - 15:57
Polplastron

Polplastron

Dik karton zou ook kunnen helpen om het onkruid af te dekken. Dit doet hetzelfde werk als je landbouw-plastic maar is iets ecologisch verantwoorder. Enkel als het gaat om heel opdringerig onkruid zou ik grijpen naar dat plastic.

Groetjes,

Pol

P.S.: Knap dat je niet meteen naar de gifspuit grijpt!!
zondag 31 januari 2010 - 18:40
Rita1960

Rita1960

Potager,

welkom op dit forum zeer verslavend, leerzaam en bij tijd en wijle erg gezellig forum

Zoals Pol al zegt karton is iets beter. En ook goed dat je de gifspuit niet gebruikt ! Maar euh... ik gebruik op mijn paden in de moestuin ook landbouwplastic (afkomstig van de grote gesealde pakken hooi) hergebruik van materiaal..

en het werkt.. hieronder droogt de grond niet uit en hoef ik de paden niet te schoffelen om ze onkruid vrij te houden.
moet er wel bij zeggen dat ik - al vanaf vroeger- een broertje dood heb aan paden schoffelen...

succes!
groetjes,

Rita
zondag 31 januari 2010 - 19:51
potager

Potager

Karton is een goed idee, en inderdaad ecologisch meer verantwoord. Hoewel: de plastic ligt hier toch al in een schuurtje, dus in zekere zin betreft het ook hergebruik.

Beiden: bedankt voor de tips!!
zondag 31 januari 2010 - 20:51
Polplastron

Polplastron

Plasticfolie herbruiken is zeker een vorm van recyclage en dus in dat opzicht ecologisch verantwoord. Wel moet je er rekening mee houden dat die folie mettertijd afgebroken wordt ("rot") en daarbij, afhankelijk van de soort folie, schadelijke stoffen kan afgeven!

In dat opzicht vind ik dan karton verantwoorder. Maar ieder z'n ding natuurlijk!
woensdag 3 februari 2010 - 20:23
potager

Potager

Ik had eigenlijk gehoopt dat als ik de folie een jaar of 2 liet liggen en daarna verwijder, het onkruid (en vooral de onkruidwortels) inmiddels echt wel morsdood is, zodat ik met een laag mulch op de blote grond daarna zonder al te veel wiedwerk verder kan. Maar misschien is dit wat te optimistisch?!
woensdag 3 februari 2010 - 21:27
Fons

Fons

Potager, misschien uw mulchlaag een beetje te dun aangebracht, bij een 8 à 10cm mulch zult u wel vrij zijn van onkruid.
Antiworteldoek is eveneens een middel om onkruid te weren, heb het hier al meer dan 10 jaar liggen en met succes.
Fons.
woensdag 3 februari 2010 - 22:16
evadepeva

Evadepeva

Zaadjes kunnen dan toch nog wel leven? En weer aan komen waaien.....
donderdag 4 februari 2010 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon