menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goeie planten voor een pergola

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Eind februari of begin maart zou ik een pergola met zithoek bouwen op het eind van m'n tuin.

Langs de ene kant (oosten) zou die nogal veel wind vangen vanaf 1,5m hoogte.

De pergola bevind zich aan de zuid-oostelijke hoek van de tuin (s' ochtend tot 's avonds zon).

Nu had ik al enkele ideën voor die pergola om te laten groeien waaronder:

Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' en Ipomoea purpurea aan de vrijstaande paal
een druivelaar tegen de zuidmuur geleid met tussenin een passiflora
mischien een gojibes (boksdoorn) horizontaal geleid om de pergola aan de zijkant(noordkant pergola- veel zon) te begrenzen (geen muur)
clematis honora (tussen de gojibes?)
een blauwe regen aan de hoek van de twee muren en op de pergola (goed groeier)

maar ben nog op zoek naar een toffe plant voor de oostmuur te bedekken (betonplaten tot 1,5 m hoog) de pergola zal vanzelfsprekend wel 2m hoog zijn.
Die kant krijgt ook het meeste wind vanuit de akker naast mijn tuin.

wat denken jullie ervan?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 januari 2010 - 13:36
cee

Cee

Hey Lein, bedankt voor de tip,

Ik ben eens gaan kijken naar de website en die Rosa 'Azubis' zie ik eigenlijk wel nog zitten als "plant X".

Als er me daar iemand toevallig aan kan helpen, altijd welkom, de rest heb ik reeds zaad van liggen. En anders is bestellen blijkbaar ook een optie.

Want het thema van de pergola is toch hoofdzakelijk blauw of lila-paars:
passieflora, ipomoea, blauwe regen, goji-bloem, clematis honora, allemaal een blauwe tint!
Ik zou er zelfs een Gentiana makinoi aan de voet van de pergola ingang bij plaatsen, alhoewel dat naar het schijnt een niet al te makkelijke plantje is.

Maar wie niet waagt niet wint

Nog tips voor een blauw hoekje?
maandag 11 januari 2010 - 15:52
Ed50

Ed50

cee, wat zijn eigenlijk de afmetingen van je pergola, want als ik goed gelezen heb, kon ik er niks van vinden. En da's eigenlijk toch ook wel belangrijk om tips te kunnen geven wat je nog kan planten. Het is toch een heel verschil of die 2 op 2 of 4 op 4 of zo iets is hé.

Groetjes,
Eddy
maandag 11 januari 2010 - 18:23
cee

Cee

De pergola zou 2,75m hoog aan de hoge muur (zuid) --> 2,5m (noord) hoogte aan de tuin kant en een vierkant van 3m op 3m worden.

zo kunnen we toch een mooie zithoek onder de pergola inbouwen.

Indien mogelijk zou ik de zithoek (terras) zelfs iets boven het grond niveau (0,5 à 0,75m) plaatsen met een inkomtrapje zodat we zicht hebben op de velden naast onze tuin aan de oostkant,
maar dat geeft al heel wat extra werk en moet daar dan ook nog een systeem voor vinden.
dinsdag 12 januari 2010 - 08:31
cee

Cee

Voor de gentianen heb ik wat zaad via Jonna (super site by the way: seedsite of zoiets)

En ga ze vanavond al zaaien in een kweekbakje en buiten zetten, anders hebben ze geen koudeperiode en komen ze niet uit. Na een maandje zouden moeten beginnen kiemen en zouden ze in de veranda mogen gaan groeien

Maar het is ook de eerste keer dat ik het zal proberen.

Ik zal wel een foto'tje van het resultaat posten wanneer het zover is.
dinsdag 12 januari 2010 - 10:06
ev121a

Ev121a



heb je weleens gedacht om er een kiwi tegen te zetten
die heeft mooi blad en groeit toch snel.



addie
vrijdag 15 januari 2010 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon