menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siertuin omspitten ja of nee

Ga naar meest recente reactie

Carlo1984

Carlo1984

Beste mensen,


Ik spit sinds 2 jaar mijn siertuin in het najaar-winter om. Ik doe dit niet voor het onkruid want dat staat er haast niet in. De reden dat ik het wèl doe, is de grond verbeteren door nieuwe grond naar boven te halen en omdat het de siertuin na het omspitten er netjes bij ligt.

Helaas blijkt mijn redenering niet te kloppen.

Ik hoorde van iemand op mijn werk dat je omspitten-ploegen doet tegen het onkruid, maar dat je de voedingswaarde van de bodem verslechterd omdat je andere, minder voedzame grond naar boven haalt.

In een sier- en moestuin is het zo dat de grond steeds voedzamer wordt door bemesting, zoals:

* Bemeste tuinaarde (verpakt in zakken)
* Paardenmest
* Koemest
* Kalk-korrels
* Potgrond van nieuwe plantjes
* Afgestorven bladeren van bomen en groenten e.d.

Ik las pasgeleden op deze site het volgende:
Indien dit nog niet gebeurd is kun je de moestuin nog snel omspitten. Door het omspitten kan de regen, sneeuw en de vorst makkelijker door de spleten zodat de grond zal verkruimelen wat de bodemstructuur ten goede komt.

Om het op een natuurlijke (letterlijk) manier te zeggen; ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wie heeft er raad?

Alvast bedankt!


Groeten,

Carlo
dinsdag 10 november 2009 - 19:27
Rita1960

Rita1960

't ja Carlo,
daar vraag je me wat..
mijn siertuin spit ik niet al jaren niet meer om.. da's geen werk tussen de vaste planten. (gooi er wel blad aarde tussen)
Bemeste tuinaarde gebruik ik niet.
Mijn moestuin spit ik ook zo weinig mogelijk om. Ik gebruik de spitvork om de toch al losse grond ietwat te beluchten en de structuur niet te bederven.
Grond die ik net ontgonnen heb ( in het voorjaar) spit ik wel om in het najaar hierdoor worden de grote kluiten nog wat kleiner. (en in het voorjaar weer)
en ja.. het toevoegen van paardenmest, koeienmest, compost is nooit verkeerd.
Oude potgrond gaat bij mij op de mesthoop. (i.v.m. onkruid en andere niet ontkiemde zaden)
en met de kalkkorrels.. eerst kijken of de grond te zuur is en als dat het geval is..
bekalken maar dan met chloorarme kalk.

succes 't is toch een beetje je eigen idee volgen.. volgens mij is er niet een (1) systeem wat zalig makend is.

groetjes,
Rita


en vooral niet te vergeten: Van Harte welkom op dit forum

toch nog wat vergeten: Mijn siertuin ligt er in de herfst en winter niet mooi bij.. nee hoor een zooitje.. maar daarvoor worden wij in de winter beloond door allerlei vogels die hun zaadjes mee komen eten
dinsdag 10 november 2009 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Veel hangt ook af van de grondsoort.

Zelf spit ik mijn zandgrond enkel om in de moestuin. En dit enkel om afgestorven groenbemesters mee in de grond te werken in het voorjaar. In het najaar laat ik alles gewoon liggen om de grond vast te houden.
woensdag 11 november 2009 - 12:44
Esem

Esem

Een siertuin moet je echt niet omspitten.
Wat je kan en mag doen is in het voorjaar en zowel het najaar een flinke gift comopst toedienen aan je borders.

Een siertuin waar over het algemeen vaste planten struiken en bloembollen hebt staan, hebben er geen voordeel bij als je jaarlijks alles gaat omspitten.Vlugger een nadeel.

Wat je wel moet doen is om de 4 à 5 jaar je vaste planten opgraven en ze scheuren.

ik geef alleen rozen,buxus en climatissen hun eigen meststoffen, de rest moet het stellen met alleen maar compost,compost is het zwarte goud van de tuin zowel sier als moestuin.

Gr Eddy,
woensdag 11 november 2009 - 13:58
Esem

Esem

Tuinfairy,deze kan je verbeteren door er compost aan toe te voegen.
Zoals ik al eerder schreef strooi in het voorjaar en het najaar een flinke gift compost op je borders uit.
Licht inharken daar waar het kan, de insecten doen de rest voor jou.

Gr Eddy,
woensdag 11 november 2009 - 16:02
Polplastron

Polplastron

Compost is inderdaad voor elke grond waardevol. Inwerken doe ik zelf zelden of nooit, regenwormen en andere nuttige organismen doen dat werk wel voor me! Hoe het op klei er aan toe gaat weet ik echter zelf niet uit ondervinding en zoals je zelf al aangeeft is vakliteratuur vaak nogal tegenstrijdig!
zaterdag 14 november 2009 - 16:46
Esem

Esem

TuinFairy

Eén vat is beter dan geen,maar zal toch wat weinig zijn om volgend seizoen al direct verbetering te zien in je moestuin.

Als je de mogelijkheid hebt om met een aanhangwagen compost aan te halen zou ik nu nog compost bijstrooien,om vlugger tot een beter resultaat te komen.
Voor de prijs moet je het echt niet laten,ik dacht voor 1 m3 betaal je 5 of 6 €

En idd. zoals pol aanhaalt is het niet nodig om op zandgrond de compost onder te werken maar zware kleigrond kan je beter een handje helpen door het in te harken.

Wist je dan heel vroeger de grond niet omgespit werd maar zoals we het niet noemen met een woelvork bewerkt werd.

Het is,om een idee te krijgen vergelijkbaar met een spitvork(riek) maar dan met zwaardere pinnen en een langere steel en handgreep.
De grond werdt als ware opgelicht maar niet omgespit.

Het oplichten diende alleen maar om de grond terug luchtig en goed bewerkbaar te maken.
het onkruid werd naderhand verwijderd en men kom aan de slag met het planten en zaaien.

Zie woelvork op foto,

Gr Eddy,

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 november 2009 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon