menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinafscheiding struiken of schutting

Ga naar meest recente reactie

kaje

Kaje

Ik wil onze tuin gaan afscheiden om meer privacy te creeeren, maar kom er niet zo goed uit wat te kiezen, struiken of een schutting.

De tuin is 13 meter lang en ligt op het noorden, en waar ik een beetje bang voor ben is dat de tuin dan optisch erg donker wordt , of vergis ik mij daarin ??

En wat geeft dan het mooiste beeld, een haag/struiken of een schutting, of een begroeide open schutting ??
Groet,

Klaas
dinsdag 27 oktober 2009 - 18:55
Polplastron

Polplastron

Misschien kan je eens een plannetje van je tuin posten en/of een paar foto's van de bestaande situatie.

Een schutting is zonder onderhoud.
Een begroeide schutting met klimop is redelijk wat onderhoud met veel afval, stof, ...
Een haag/struiken is mooi maar neemt als snel relatief veel plaats in.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik ben zelf nogal gek van beukenhagen, maar smaken verschillen.
dinsdag 27 oktober 2009 - 19:45
Peppody

Peppody

hier ook een vrij lange tuin, er stond al een meidoornhaag in. Deze neemt erg veel ruimte in en heeft doorns, daarnaast veel onderhoud: 2x per jaar goed snoeien aan bovenkant en voorkant en tussendoor continu bijhouden. 3 nadelen dus... Maar als ik tegen de avond de hordes mussen hoor en zie, die in de haag zitten en overdag alle vogeltjes die hun insecten er in zoeken, de merels die elk jaar nesten er in maken, dat maakt heel veel goed! Daarnaast vind ik het er mooier, natuurlijker uitzien dan een kale schutting maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Het houdt wel wat licht weg en vlak voor de haag zet ik geen planten anders kan ik er niet meer bij. Maar de planten die er allemaal een meter vandaan zijn gezet groeien en bloeien goed dus die hebben er geen last van.

Succes met de keuze!
dinsdag 27 oktober 2009 - 21:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben ook een lange smalle tuin en hebben gekozen voor een combinatie van de twee. Vooraan en achteraan waar er meer beplanting staat, komen er schuttingen en aan het grasveld een beukehaag. Op die manier 'breekt' het de lengte van onze tuin een beetje.
Ik ben niet gek op schuttingen, maar daar waar we echt privacy wilden vonden we het een betere keuze, want door een haag kan je toch altijd nog een beetje kijken en het duurt natuurlijk ook een paar jaar voor ze volgroeid is.

Groetjes, Karen
donderdag 29 oktober 2009 - 12:57
pawprints

Pawprints

Wij hebben gekozen voor een taxushaag en je moet er wel geduld voor hebben da's een feit
Na de haag hebben we een groen scherm gezet voor toch iets meer privacy omdat we op een hoek wonen en er hier veel wandelaars zijn ...
Om je ff de groei te laten zien (aan wat je je mag verwachten)
aug 2007
[afbeelding verwijderd niet-https]

aug 2009
[afbeelding verwijderd niet-https]

't Gaat traag vooruit maar ik vind taxus mooi (ben niet zo'n fan van andere hagen maar da's elk zijn eigen smaak natuurlijk! )
zaterdag 7 november 2009 - 22:57
dendrodan

Dendrodan

Heb nu ook een beukenhaag gezet van 12 meter en moet er nog zetten. Heb eerst 6 meter rode beuk gezet en daarna 6 meter groene. Heb planten van 125 cm gezet aangezien deze prijs redelijk is tegenover dat ik een haag van 1m50 al zou zetten.
De rest wilde ik ook in groene zetten aangezien deze een pak goedkoper is dan rode.Maar ben nog aan het twijfelen of ik de rest geen fruit haag van maak van verschillende soorten bessen
Vind beukenhaag schoon en zou ook beter de lucht zuiver dan een taxus haag. Ook dat taxus beter op drogere grond dan op nattere. Vooral in de winter kan onze grond wel wat natter zijn.
Het geluid dat de wind door de bladeren blaas vind ik ook leuk.
De fagus zou een 20 à 30 cm per jaar groeien volgens de leveranier, dus binnen 3 jaar zal ik dan wel een haag hebben van 180 cm hoog.
donderdag 12 november 2009 - 21:40
Esem

Esem

Misschien een afscheiding maken van zowel panelen als tuxus bv.
Beits of schilder de panelen in een lichte tint in afwisseling met de iets donkere kleur van de taxus geeft dit een zeer mooi resultaat.
We hebben af nog zo een construtie gezet bij onze buur,en oogt zeer mooi.

Gr Eddy,
vrijdag 13 november 2009 - 00:32
pawprints

Pawprints

@ Esem: Mss kan je daar 's - heel onopvallend natuurlijk - een foto van nemen?
zaterdag 14 november 2009 - 19:13
Esem

Esem

pawprints,zal ik eens doen, naargelang het weer maak ik er morgen een paar foto's van.
En onopvallend moet het echt niet gebeuren hoor, we zijn goede buren, en bijna alles mag,vooral de gazon mee afmaaien van de buur.

Misschien tot morgen.

Gr Eddy,
zaterdag 14 november 2009 - 21:32
kaje

Kaje

We hebben de buren gezegd dat we een schutting gingen plaatsen, uitgelegd waarom en zo, maar die zijn nu helemaal boos geworden, want hun zijwaarts uitzicht (weiland)via onze tuin dreigt nu te verdwijnen.

We willen geen ruzie dus hebben besloten een halfhoge schuttint te maken waar ze nog overheen kunnen kijken ( en laten dat stiekum begroeien met een druivenrank )

Groet,
Kaje
zondag 15 november 2009 - 08:42
Eniavaswen

Eniavaswen

Kaje,

Hou ook niet teveel rekening met je buren als het gaat over privacy. Tussen ons en de buren stond aanvankelijk enkel een draadafsluiting. Wij vonden dat niet leuk, maar om de lieve vrede wilden we geen spelbreker zijn door de boel af te sluiten. Uiteindelijk liepen we geen van beiden nog gemakkelijk in onze tuin omdat we te dicht op elkaar zaten.
Nu is de sfeer helemaal verzuurd en hebben wij besloten om schuttingen en een haag te zetten om meer privacy te hebben en terug op ons gemak te lopen in de tuin.

Groetjes, Karen
maandag 16 november 2009 - 08:34
pawprints

Pawprints

Kan ik best begrijpen Karen! Het is jammer van hun mooi zicht maar daardoor moet jij geen inkijk laten op je tuin natuurlijk!
Wij hadden vroeger ook een mooi zicht van de keuken uit op hoge sparren, maar die mensen hebben ze weggenomen tja da's natuurlijk goed recht
maandag 16 november 2009 - 11:33
Esem

Esem

Zoals belooft een foto van de afscheiding tussen het perceel van de buur.
De panelen zijn eigenhandig gemaakt en waarschijnlijk in deze vorm niet te verkrijgen.
De beplanting tussen de panelen is hier Taxus,maar de vakken kan je uiteraard inplanten naar eigen gevoel en smaak.
Het is de bedoeling dat op langere termijn de taxus wordt gesnoeit op I,50 m. hoogte.

Gr Eddy,

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 november 2009 - 12:10
pawprints

Pawprints

Mooi!! En héél leuk gevonden!
maandag 16 november 2009 - 14:58
parasolboom

Parasolboom

Er is iets nieuws: een heg die goed smal aangebonden werd aan bamboe.
Van Laurierstruik of Haagbeuk.[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 december 2009 - 14:09
Jens

Jens

Als u nu eens in houten panelen werk met ruiten in ?

geeft een zeer mooi resultaat
is iets duurder in aanschaf maar heeft twee enorme voordelen

Zeer duurzaam mits goede kwaliteit
Zeer onderhoudsvriendelijk

mvg jens

ps deze komt juist goed uit op je 13m
(6x 2m panelen + 1m palentotaal

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 23 december 2009 - 17:50
u857287

U857287

Dag

Het eenvoudigste natuurlijk is toch een schutting zetten :

- geen onderhoud;
- geen planten die regelmatig kapot gaan;
- geen planten die je regelmatig moet snoeien zoals klimop en derg.;
- en natuurlijk ook geen ongedierte dat er tussen zit.

veel succes ermee.

Lieve
zaterdag 26 december 2009 - 18:01
Rita1960

Rita1960

en geen leven in de tuin

grt'n

Rita
vrijdag 1 januari 2010 - 21:16
Esem

Esem

En misschien nog even asvalt in de tuin dan moet je daar ook niets meer aan doen.
Waar zijn de echte tuinders van vroeger???
vrijdag 1 januari 2010 - 23:41
u857287

U857287

dag

het ging hier toch over de schutting, of niet, de tuin zelf is natuurlijk iets anders !!

Lieve
zaterdag 2 januari 2010 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon