menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Produkt tegen emelten engerlingen

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hoi,

gehele buurt heeft hier last van een drama in het gazon: engerlingen !

De ene laat het varen, de andere zal gras opnieuw zaaien.
Ik heb al graszoden, wil niet alles opnieuw doen.

Ik vind op de Hollandse site van Bayer het produkt GAZON INSECT die ideaal zou zijn, maar op de Belgische site géén woord.

Hier dus niet te vinden ? Te streng ? Dus op naar een Hollandse tuinwinkel ?

Dank voor ervaring / tips

DV
maandag 21 september 2009 - 15:13
ingec

Ingec

weet je wel zeker dat het engerlingen zijn en niet bv de larven van de junikever
zondag 27 september 2009 - 15:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Die noemt men ook engerlingen, maar zijn veel kleiner, dan van de meikever. En er zijn nog grotere engerlingen van nog grotere kevers.
woensdag 30 september 2009 - 12:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Er zijn ook aaltjes verkrijgbaar, die engerlingen doden.
woensdag 30 september 2009 - 12:02
ingec

Ingec

ik dacht dat engerlingen van de langpootmug waren of zit ik dan helemaal fout?
van de meikever komen ze niet voor in hele grote aantallen en van de junikever is het meestal een plaag.
inge
woensdag 30 september 2009 - 12:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Van de langpootmug komen de emelten en die hebben geen duidelijke kop en geen duidelijke poten en dat hebben de engerlingen wel. Kun je een foto plaatsen?
woensdag 30 september 2009 - 12:46
keramiekske

Keramiekske

Wij hebben ook engerlingen, ze vreten massaal de graswortels af. De vogels lusten ze ook en krabben het gras weg om ze te vinden, het is zo dat ik het heb ontdekt. En je mag zeker zijn, heel de buurt zal er last van hebben want de meikever legt overal zijn eitjes, zelfs in het mooiste gazon. Maar ik denk dat het nu te laat is om een behandeling te starten met aaltjes omdat de nachten al kouder worden en deze aaltjes doodgaan. Misschien een andere oplossing? Maar ik moet ook opletten, ons kleinkind en huisdieren lopen hier rond, het mag niet te giftig zijn. Straks ga ik nog wat graskanten afsteken en als ze massaal zijn, ga ik morgenvroeg toch nog eens naar het tuincentrum om de engerlingen te verdelgen, want het gras opnieuw aanleggen heeft geen zin, daar hou je ze niet mee weg, elk jaar opnieuw bestrijden in juli - aug - sept. De meikever is een mooie kever, maar legt heel veel eitjes Heeft al iemand die aaltjes geprobeerd?
zaterdag 3 oktober 2009 - 09:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Probeer eens een foto te maken en hier te plaatsen.
zaterdag 3 oktober 2009 - 13:15
keramiekske

Keramiekske

Ik heb het opgezocht op internet en het waren engerlingen, ik heb ze goed bekeken. Deze van de meikever, ze zien er uit als kleine vette spekjes, vandaar dat mijn hond er dol op is Met kriebelpoten, een roestbruine kop en grijszwart achterlijf.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 3 oktober 2009 - 13:50
printemps

Printemps

@ Keramiekske

Als je een (redelijk) grote tuin hebt kan je misschien een paar kipjes laten loslopen
Die kleinere rassen maken niet veel schade
Dan moet je hond niet alles alleen opeten

mvg


zaterdag 3 oktober 2009 - 13:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Prachtige foto van de engerlingen van de meikever. Laat de vogels hun gang maar gaan. De hond doet meer schade, want die gaan aan het graven. Dat wat de vogels doen lijkt erg, maar daar groeit het gras wel weer doorheen denk ik. Als je ze met vergif wil doden, dan moet je met grote hoeveelheden je grond in. Zou je dat willen?
Als je in de buurt van eiken en beuken woont dan komen ze meer voor.
zaterdag 3 oktober 2009 - 14:56
keramiekske

Keramiekske

Ja, kippetjes, maar ik vermoed dat mijn hond die achter de veren zal zitten en dan krijgen die kippetjes maar stress, ik zie ze ook wel graag. Misschien even proberen in het voorjaar. Ook ga ik de aaltjes proberen in april, als de engerlingen terug aktief worden, er zitten al kleintjes klaar heb ik gezien bij het afsteken van de grasboorden. Dus we zijn er nog niet vanaf.
zaterdag 10 oktober 2009 - 20:08
ingec

Ingec

het onderste staat op het internet over engerlingen
maar wat ik mis in dit hele verhaal is dat je er 4 jaar last van gaat hebben omdat de larven 4 jaar diep onder de grond zitten en pas het vierde jaar komen die larven aan de oppervlakte eten de wortels van je gazon op worden kevers die uit de grond gekropen komen. de lucht in vliegen onmiddelijk paren en weer eitjes leggen die ,, enz.
het beste is er kippen opzetten, die eten de larven en als ze weg zijn terug gras zaaien
ze zijn millieuvriendelijk te bestrijden met nemathoden
en millieuonvriedelijk met heel zwaar vergif
of de dag dat de kevers uit de grond komen de sproeier aanzetten zodat de kevers niet kunnen vliegen dan kunnen ze ook niet paren

"Wat zijn Engerlingen
Engerlingen zijn de larven van de groep kevers die bekend staat onder de latijnse naam Scarabaeidae.
Engerlingen zijn larven van, in de meeste gevallen, de rozenkever. Ze zijn ongeveer even groot als de emelt, alleen de engerling heeft pootjes. Daarbij gaat de engerling rigoureuzer te werk. Bij het vastpakken van het gras blijkt de zode vaak helemaal los te liggen doordat het gras is doorgeknaagd.
Engerlingen spelen een belangrijke rol bij de beschadiging van grasland. Engerlingen van de rozekever (Phyllopertha horticola) en de junikever (Amphimallon solstitialis) worden vaak aangetroffen als beschadigers van golfterreinen, verschillende andere typen van sportvelden en gazons"

zaterdag 10 oktober 2009 - 20:28
WouterCrucke

WouterCrucke

Hier vind je meer over die engerlingen: http://www.vartago.com/nl/x/143/engerlingen-een-nachtmerrie-voor-je-grasmat

Ik gebruik het al twee jaar en ben er heel content van. Geen beestjes meer te vinden en mijn gazon heeft zich ondertussen herpakt. Nu gebruik ik het ieder jaar preventief, beter daar eenpaar euro's aan geven dan mijn gazon weer kapot.

Mieke
dinsdag 6 april 2010 - 11:00
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Hier vind je meer over die engerlingen: http://www.vartago.com/nl/x/143/engerlingen-een-nachtmerrie-voor-je-grasmat

Ik gebruik het al twee jaar en ben er heel content van. Geen beestjes meer te vinden en mijn gazon heeft zich ondertussen herpakt. Nu gebruik ik het ieder jaar preventief, beter daar eenpaar euro's aan geven dan mijn gazon weer kapot.

Mieke
dinsdag 6 april 2010 - 11:31
PeterC

PeterC

Wij hebben rozekevers / johanneskevers in het gazon. Vorig weekend waren ze daar ineens met de honderden tegelijk. Ik voeg een foto toe (van 1 stuks).
Werkt dat product echt? Vorig jaar heb ik die aaltjes geprobeerd maar een groot succes is dat niet geworden.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 juni 2010 - 20:58
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Ik heb er nog altijd geen last van hoor. Leve Pireco!
groetjes Mieke
dinsdag 15 juni 2010 - 21:55
Polplastron

Polplastron

Ik wil wel de kevertjes, maar niet de larven ... Ik zal maar leren leven met die rosse plekken in ons gazonnetje zeker?
dinsdag 15 juni 2010 - 22:01
PeterC

PeterC

OK, dan zal ik het proberen.
dinsdag 15 juni 2010 - 23:56
PeterC

PeterC

We hebben niet alleen rozekevers in het gazon.
Gisteravond en deze avond tegen zonsondergang komen er een soort kevers uit de grond. Ze zijn groter dan de rozekevers en circelen over het gezon en zoeken dan de dichtstbijzijnde eik op waar ze met tientallen samen rond circelen. Ik denk dat het junikevers zijn. Ik voeg een foto toe.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 17 juni 2010 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon