menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composthoop

Ga naar meest recente reactie

Ann1790

Ann1790

Weet hier iemand of verwelkte bloemen en vergeeld blad van giftige planten zoals brugmansia en oleander op de composthoop mogen ?

Grt
Ann
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:27
Kwest

Kwest

Hoi Ann,
Zolang je de compost niet opeet, geen probleem zou ik zeggen
Neen serieus, er zijn zoveel giftige planten in de tuin, taxus, meiklokje, gouden regen enz., als de compost in de aarde wordt verwerkt kan dit geen kwaad denk ik.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:59
marc

Marc

eigenlijk is dat wel een goede vraag. In de cursus compostmeesters is daar niets over vermeld. Wel over snijbloemen die je in de winkel koopt. Daar zitten zoveel giftige stoffen in dat men die beter niet op de composthoop gooit. En dan moet je dat nog in zijn gehele contekst bekijken.
In princiepe stelt men de regel als volgt. Is de hoeveelheid snijbloemen heel klein tov. de composthoop kan het echt geen kwaad. Bestaat je composthoop hoofdzakelijk uit gekochte snijbloemen kan je maar beter de compost gebruiken in de siertuin en niet in de moestuin.
Vanuit dat standpunt zou ik ook de giftige planten behandelen. Maar voor alle zekerheid hoor ik nog eens rond.
Groetjes

Marc
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:08
Ann1790

Ann1790

ja, ik was dat vergeten te vermelden
mijn vraag ging uit naar het gebruik van die compost in de moestuin of in potteelt (ook voor consumptie)
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:12
Kwest

Kwest

Aha, voor gebruik in de moestuin... Idd een vraagje voor de compostmeesters. Kijk ik even na.
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:29
hugo

Hugo

ik zou denken dat het gif uit giftige planten in de composthoop gewoon wordt afgebroken,, in de natuur wordt dat toch ook gewoon afgebroken met het verteren van de planten;; anders zou onze aardkluit al lang totaal vergiftigd zijn???? niet???

met de bloemen en dies meer die je aankoopt , dat zal wel een paar ander mouwen zijn gezien het chemische spul dat hier gebruikt wordt,, denk niet dat dit gif zo snel wordt afgbroken door moedertje natuur (denk maar aan DDT en later nog E605, enz) we overleven dat allemaal wel maar het wordt toch nog steeds teruggevonden na al die jaren, niet?

groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 19:52
Kwest

Kwest

Dag Ann,

Ik heb mij geïnformeerd bij IVAGO hier in Gent en kreeg volgend antwoord van Ilse Jannes:

In de tuin bevinden zich vaak heel wat meer giftige planten dan men op het
eerste zicht zou vermoeden. Enkele jaren terug realiseerde ik me dat er
naast de evidente zaken zoals Gouden Regen en Jacobskruiskruid, ook nog
klimop, meiklokjes, aronskelken en ridderspoor als giftige planten in mijn
composthoop verdwenen. Zeker met 3 jonge kinderen in huis maakte ik me
zorgen over eventuele gifresten in de compost. Navraag bij lesgevers van
VLACO leerde dat al die giftige stoffen tijdens het composteringsproces
worden omgezet of ontbonden in niet-schadelijke onderdelen. In een goed
werkend vat of bak kan het dus geen kwaad om (onderdelen van) giftige
planten toe te voegen aan het composteringsproces. Men kan dan ook zonder
gevaar de geoogste compost in de moestuin gebruiken.

Dus zoals Hugo reeds dacht: natuurlijke giftige stoffen worden afgebroken in de composthoop.

vrijdag 6 oktober 2006 - 08:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon