menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat met haag wat met tuin Alle hulptips is welkom

ikzelf

Ikzelf

Situatie:

Huis gekocht van 17jaar oud.
Tuin: 1 wildernis geworden, met toch nog mooie planten tussen, mooi terras.
Beukenhaag staat volledig rond het huis, op gemeentegrond geplant...
Achter mijn huis gaan ze een nieuw huis plaatsen, beginnen ze nu aan.
Achter de beukenhaag aan de achterkant van het huis heb ik nog ongeveer vanaf de stammen gerekend 0,5m grond dat bij mijn huis hoort.

Probleemstelling:

Mijn haag staat slechts op 0,5m van de scheidingslijn aan de achterkant (heb een hoekwoning).
Wortels groeien natuurlijk in de grond tot op de bouwgrond achter mij.
Bijna de hele tuin wil ik leeg maken, volledig gelijk maken, gazon leggen en terug een beetje aanplanten, sommige bomen/planten mogen blijven staan.

Vraagstelling:

- Kan mijn buurman mij ooit verplichten mijn haag aan de achterkant weg te doen omdat die niet ver genoeg van de scheiding staat? Al heb ik ze er niet zelf gezet en is ze al 2m hoog?

- Ik ben momenteel alles met de hand aan het uitspitten in de tuin, alle wortels, planten, grondbedekking weg aan het halen...
Wat zou het kosten als ik dit stuk laat leeghalen en gelijk maken door een professionele?

- Kan ik niet beter de hele haag weghalen rond het hele huis, staat niet ver genoeg van de scheiding, op gemeentegrond aan voorkant en zijkant en vervangen door betonnen platen op de scheiding zodat hier nooit problemen/discussies van komen?

- Of mag ik de haag er wettelijk laten staan omdat ze er al bepaalde tijd staat en ik het huis zo gekocht heb?
Ik zal dan wel op de buurman zijn grond moeten gaan om zijn kant te snoeien...

- Graag ook info over kostprijzen voor het gelijk maken van de hele grond incl. opruimen van de volledige haag..

Graag alle info/ideeên zodat ik voor mezelf kan uitmaken wat ik het beste kan doen...

Budget: zeer beperkt, pas huis gekocht

Bedankt
maandag 14 september 2009 - 18:28
Polplastron

Polplastron

Zoals Marianne reeds zegt is het aangewezen om na te gaan wat de gemeentelijke bepalingen zijn. Volgens mij zegt de wet in Vlaanderen dat je bomen op minimum twee meter van de erfscheiding moet zetten, maar dat je hagen op minimum 50cm moet zetten, maar ik kan me vergissen en regelgevingen variëren nogal.

Misschien is het trouwens ook beter om die haag te vervangen en ze meteen wat verder van de erfscheiding te zetten om praktische redenen. Op die manier kan je zelf makkelijk achter je haag om deze te snoeien en ben je er meteen zeker van dat de achterbuurman ze niet ver****! Ik heb dat op mijn eigen grond ook zo gedaan.

Zet je vervolgens tuindraad achter je haag of een hek, dan heb je meteen een leuk padje voor eventuele kindjes of kleinkindjes om te spelen, of misschien is het wel het ideale pad naar je composthoop.

't Zijn maar tips.
maandag 14 september 2009 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon