menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bostuin

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

hallo,

onze tuin is 17 meter breed en 100 m diep; het eerste deel is terras(dolomiet) en vaste structuren(lavendel, bamboe,) het tweede deel , kleine pluktuin en beetje groenten, gazon en serre, en het laatste deel is bos.
voorlopig hebben we dat laatste deel zo gelaten, ongeveer 30 meter diep, omv het onderhoud...
maar nu zou ik liever ipv bos, er een bostuin van maken.
de bodem is klimop, maar begint opzij door te groeien naa de buren, en ... spijtig genoeg komt er door die klimop nog heel veel onkruid. er staan seringen: overal schieten ze uit, ook wilde bramen, zonder bramen, en wilde rozenscheuten( van vorige eigenaar?) maar nooit geen rozen.
hoe kunnen we nu hiervan een bostuin maken? zodat we daar ook een zithoekje in de schaduw kunnen creeëren en het nog wat overzichtelijk blijft. er staan al varens,...
indien jullie tips hebben, gelieve er rekening mee te houden dat ik het meeste werk zelf doe, (echtg kan niet veel helpen,omv gezondhprobl) indien nodig zullen we toch iets moeten uitbesteden...
wie heeft goede raad, met dank,
Martine
zondag 18 juni 2006 - 15:45
Esem

Esem

martine
Als ik een bostuin zou maken zou ik al zeker gebruik maken van Rodo's en Azalea's
enkele paadjes en een zithoek onder de bomen.
In de zomer een koel plaatsje onder de bomen,gezellig om te vertoeven.
Esem.
zondag 18 juni 2006 - 23:06
Catgarden

Catgarden

In een bostuin vind ik wandelpaden en terassjes (of zitplaatsen) bedekt met gehakseld hout of boomschors mooi.

Varens heb je dus al... Pulmonaria is ook heel mooi in een beschaduwde tuin en Anemonen, Astrantia, Helleborus, vaste Geraniums, Hosta, Heuchera, Tiarella cordifolia (bodembedekkertje) zullen het ook goed doen in een bostuin.
Vergeet-me-nietjes zijn ook prachtig, je hebt niet veel plantjes nodig om na enkele jaren grote tapijten van deze bloemen te hebben. Gewoon het zaad uitstrooien waar je ze wilt.
Anemone blanda is ook heel mooi. Dat is een lage lentebloeier en het blad verdwijnt weer na de bloei.
maandag 19 juni 2006 - 01:02
Willem

Willem

Vingerhoedskruid, lelietjes der dalen, sneeuwklokjes. De varens zou ik zeker laten staan.

Maar de eerste klus is de klimpop, rozen en bramen een beetje onder controle krijgen en op sommige stukken geheel verwijderen.

Dat is 2 keer per jaar uittrekken, wieden en maaien
maandag 19 juni 2006 - 09:54
Esem

Esem

Ik zou in de bostuin in wording ,niet te veel werken met een te veel aan bloemen om het contrast tussen beide te versterken
Je border tuin en bostuin.
Esem
maandag 19 juni 2006 - 13:03
martine

Martine

vorig weekeinde ben ik al stilaan begonnen met de klimop opzij in te dijken, niet simpel, ... er loopt al 1 paadje met gehaksels hout. ik vermoed dat het een werkje van lange adem zal zijn, maar misschien met het planten van Rodhodendrons dat er dan minder onkruid door komt?
er staan verder een hoge populier, ik schat 20 a 30 meter, enkele berken en vele hazelaars, die ook teveel uitschieten, net zoals die seringen, wat kan ik daaraan doen???
maar ik zie het al helemaal voor me , zoals jullie het resultaat ook beschrijven, dat is wat ik me voorstel van een mooie bostuin.
ik hou jullie op de hoogte....
Martine
maandag 19 juni 2006 - 22:27
Catgarden

Catgarden

Klimop verwijderen is inderdaad een langzaam vorderend werk... Toen we dit huis kochten was de helft van de tuin overwoekerd met klimop en dat is een serieus werkje geweest om dat allemaal te verwijderen.
Eén voordeel is er wel aan, eens je de klimop verwijdert hebt komt hij op die plaatsen niet meer terug. Dan is het gewoon een kwestie van de klimop die je nog staan hebt in toom te houden.

Met uitshieters van hazelaars en seringen kan je maar 1 ding doen vrees ik en dat ik blijven afsnoeien.

Laat ons zeker eens foto's zien van je bostuin als je al wat opgeschoten bent
dinsdag 20 juni 2006 - 14:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon