menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomschors in de borders

Ga naar meest recente reactie

meerkat

Meerkat

Omdat we veel onkruid hebben in onze borders, het gaat wel over ongeveer 1000m², zijn we aan het nadenken om overal schors te leggen. Natuurlijk is dit een hele investering, maar zo zouden we het onkruid toch kunnen in bedwang houden. We hebben een beetje vanalles, vaste planten, struiken, ook veel zuurminnende struiken. Maar in de herfst vallen de bladeren en zijn deze dan nog goed samen te harken? Gaan bepaalde struiken of vaste planten kapot van deze boomschors? Of zijn er andere middelen om het onkruid te lijf te gaan?
maandag 6 juli 2009 - 13:36
jamssen

Jamssen

De bladeren zijn dan niet meer samen te harken, dat lukt echt niet meer.
Verder kun je de bladeren ook laten liggen is een goede bescherming voor de winter, of even met een bladblazer erdoor.
Ik heb zelf ook boomschors liggen en bijna geen onkruid meer.
Bij mij heeft hier geen enkele plant 'last' van.
Ze doen het er allemaal goed bij.




[afbeelding verwijderd niet-https]


mlouise
dinsdag 7 juli 2009 - 01:08
meerkat

Meerkat

Ja, zo zou ik het ook willen, het zal een heel werk zijn, maar dan ben ik voor jaren goed mee en misschien een bladblazer aanschaffen voor de bladeren die blijven liggen zijn Ik zal wel een vrachtwagentje nodig hebben, we hebben een zak gekocht, die kostte 45 euro en je ziet het niet liggen. Dus in het voorjaar na het opkuisen gaan we aan dit werkje beginnen.
dinsdag 7 juli 2009 - 08:35
jdcoster

Jdcoster

Ik haal iedere winter een aanhangwagentje hakselhout van het gemeentelijk containerpark en ben daar relatief tevreden over. Ik mag het zelf opscheppen en heb dus wel controle op de kwaliteit.
Die kwaliteit is niet vergelijkbaar met die van grove dennenschors brokken uit de Landes natuurlijk, de vertering gebeurt namelijk sneller, maar het kost ook maar een fractie van die prijs.
Ik haal dat hakselhout in de late winter om er te hebben van louter takken, zonder bladeren. Hakselhout van coniferen, laurierkers of dergelijke wil ik niet. Dat verteert nog vlugger
Sommige tuinaannemers die grote snoeiwerken uitvoeren kunnen u dat ook wel bezorgen denk ik. Ik zou eens rond vragen in uw streek.
Het is zeer belanrijk eerst alle woekerende onkruiden als heggewinde en zevenblad grondig te verwijderen, anders wordt de bestrijding nog moeilijker.
Vriendelijke groeten
dinsdag 7 juli 2009 - 10:27
spruce

Spruce

Hakselhout halen op het containerpark is absoluut niet slim.

Je brengt alle ziekten en schimmels naar je tuin.

Mijn buurman heeft zo zijn Catalpa's om zeep geholpen - hij gaat elk jaar een aanhangwagentje hakselhout halen en ook een lading schadelijke organismen.

Je ziet dat niet onmiddellijk - maar dat komt met de tijd.

Ondertussen heeft hij geen onkruid meer en ook geen Catalpa's meer. Ook enkele van zijn struiken waren dood.

Als het hout behandeld is, bent u zekerder van de zaak - maar dan gaat de kostprijs omhoog.

Ik denk dat u best bij enkele gereputeerde tuinaannemers eens moet navragen.
dinsdag 7 juli 2009 - 13:09
jamssen

Jamssen

Je kunt het inderdaad beter gewoon kopen bij een tuincentrum, deze boomschors is wel duurder maar ook ziektevij.
Dan is het de prijs wel waard, je moet er wat voor over hebben om je planten te behouden.
Ook moet je eerst goed het onkruid verwijderen voor je de boomschors legt, anders heb je er nog veel last van.



groetjes mlouise
dinsdag 7 juli 2009 - 22:50
meerkat

Meerkat

Dat denk ik ook, bedankt en een prettige vakantie
vrijdag 10 juli 2009 - 08:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon