menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg met graszoden mislukt

Ga naar meest recente reactie

mistero

Mistero

ik heb vorig jaar mijn tuin aangelegd met graszoden,
Alles zag er vorig jaar prima uit, dit jaar stel ik vast dat enkele banen met graszoden niet gelukt zijn, deze zien er eerder licht geel uit en het gras groeit ook niet even hard dan het mooie groene gras op de andere zoden, wat is nu de beste oplossing?

De slechte graszoden uit steken en nieuwe leggen, of de slechte graszoden uitsteken en zaaien?

Mvg
Mistero
zaterdag 13 juni 2009 - 18:37
Polplastron

Polplastron

Voordelen van graszoden:
1) meteen resultaat

Nadelen:
1) duur
2) graszoden moeten vers zijn en van een goede leverancier
3) vaak slechts een beperkt aantal soorten gras

Voordelen van zaaien
1) veel goedkoper dan graszoden
2) indien je mengsel koopt van verschillende grassoorten zal het gras dat overleeft ideaal zijn aangepast aan de situatie in je tuin

Nadelen:
1) Onkruid zal in het begin de tuin ontsieren, maar wordt vanaf het eerste maaimoment sterk terug ingeperkt
2) Geen meteen resultaat

zaterdag 13 juni 2009 - 19:01
JovanDreumel

JovanDreumel

De slechte plaatsen opnieuw doorzaaien kan ook waarschijnlijk
zondag 14 juni 2009 - 11:29
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Hoe vaak en hoe bemest je?
zondag 14 juni 2009 - 12:47
lam

Lam

Beste Mistero<
Gazon aanleggen blijft altijd moeilijk , met graszode zeker.
Graszode zijn vaak beperkt in samenstelling van grassoorten , meestal niet meer als 3 soorten.
Het start resultaat is altijd geweldig, maar de problemen ook in uw geval komen meestal na 1 jaar .
Bij graszode dient de ondergrond net zo goed bewerkt te worden als dat men zaad gebruikt . Er mogen ook geen storende lagen meer in voorkomen na beweking .
Graszaad is veel eenvoudiger , men kiest een grasmengesel dat het beste bij het gebruik van het gazon past , en vaak kan men rekning met de grondsoort houden .De hoeveelheid die men nodig heeft is 2 kg per 100 vierkante meter.
Het onkruig wat gelijktijdig opkomt daar hoeft men geen rekeing mee te houden.
Onkruid kan nl. niet tegen maaien , dit zal na een paar maaibeurten verdwijnen .
Bemesting van gazon hangt ook weer af welke grondsoort men heeft. In het voorjaar geeft u wat organische bemasting ( Gezon A-Z) is een geweldig product .
Geen kunstmest gaan strooien , als men geen ervaring heeft of een zaaiapparaat , onstaat er snel verbranding van het gazon .
Wat zich nu voordoet in uw gazon kan een storende laag zijn , of een ander technich probleem ( bv. water afvoer).
Probeer de plek even goed door te prikken en dan wat compost of een ander organich materiaal er op te strooien , klein beetje water geven als het niet van boven (regen) komt .
Dan is het een kwestie van tijd om het resultaat af te wachten.

maandag 15 juni 2009 - 09:14
spruce

Spruce

Ik heb hier onlangs een stuk gazon hersteld met een graszode te leggen en dan nog vlak tegen een betonnen boordsteen. Belangrijk is veel water geven. Dat was 's morgens en 's avonds. En dan heb ik er wat gras mest stof (een minimale gift) gegeven en dat een paar keer herhaald om de week of 2 weken.

Het gras staat fantastisch, het lijkt wel plastiek gras zo mooi groen en uniform.

Ik had de ondergrond zeer goed los gemaakt tot bepaalde diepte (10 cm), daarna lichtjes aandrukken en zoals gezegd veel water gegeven.
maandag 15 juni 2009 - 22:44
Sarah Hendriks

Sarah Hendriks

Neem eens contact op met Hendriks Graszoden (https://www.graszoden.nl ). Die kunnen je waarschijnlijk zo helpen wanneer je een aantal foto's met ze deelt. Dan weet je ook direct dat je het juiste advies krijgt.
donderdag 7 april 2022 - 11:53
deHaan

DeHaan

Na 13 jaar zal het wel gelukt zijn
donderdag 7 april 2022 - 16:28
Floranaut

Floranaut

hahaha, wat droog DeHaan
dinsdag 12 april 2022 - 13:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon