menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is het verschil tussen een frees en een cultivator

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Ronny59

Hallo iedereen,

In het blaadje van de Lidl zag ik dat volgende donderdag een cultivator in reclame staat. Nu heb ik op dit moment nog twee stukken tuin waar ik grasmatten wil leggen. De grond is reeds onkruidvrij gemaakt en omgespit, maar nu zit ik natuurlijk nog met vrij grote kluiten. Kan ik daarvoor een cultivator gebruiken ? Als dat ding het volhoudt om die twee stukken fijn te maken, dan heeft het zijn aankoopbedrag voor mijn part al terugbetaald en als het toch nog werkt nadien, kan ik het altijd nog gebruiken voor verdere partijen achter in de tuin.

Met dank voor de hulp !!

Ronny

PS foto's van die stukken vind je in mijn andere topic ivm het aanleggen van een vijver ...
maandag 25 mei 2009 - 19:31
floragek

Floragek

Hoi Ronny,

Bij een cultivator moet ik denken aan die grote machines die achter een tractor worden gehangen om de omgeploegde grond te verkruimelen.
Een tuinfrees is een eigenlijk een combinatie van elkaar, je kan er de grond mee omwoelen, maar je kan er ook de grond wat fijner mee maken, niet als een cultivator, maar de grond wordt toch gemakkelijker bewerkbaar.
Mag ik trouwens weten hoeveel zo'n frees bij de Lidl in Belgie kost ??

Groet
Henk.
maandag 25 mei 2009 - 22:29
Ronny59

Ronny59

Hallo Floragrek ( ) en bedankt voor het antwoorden !
Tuurlijk mag je de prijs weten : het staat in actie voor 39.99€ ipv 74.99€. Het gaat om een toestel van Flora Best en werkt electrisch. Effe de specificaties : aandrijving met permanente smering, 4 hakmessen met een werkdiepte tot 18 cm, automatische overbelastingsbeveiliging van de motor, 230 toeren per minuut, 710 watt, 36 cm werkbreedte.
Het is dus een toestel dat eruit ziet als een frees, maar ik vraag me af of het bruikbaar is als dusdanig, zodat ik het zou kunnen gebruiken om die stukjes tuin klaar te maken voor het leggen van grasmatten.

mvg

Ronny
maandag 25 mei 2009 - 23:36
floragek

Floragek

Zonder garantie :
Het lijkt mij wel wat. Ligt eraan hoeveel m2 je wilt verkruimelen.
Je rug zal je er dankbaar voor zijn.

Groet Henk

maandag 25 mei 2009 - 23:45
Ronny59

Ronny59

Het gaat al bij al slechts om een goede 50 m² en wetende dat ik een slechte rug heb, is dat bedrag snel terugverdiend

Ronny
dinsdag 26 mei 2009 - 18:31
deHaan

DeHaan

Voor 50 m² is het goed te doen voor die prijs.
Frezen moet je er niets van voorstellen, zeker niet op een diepte van 18 cm.
Maar om de bovenlaag even fijn te maken gaat goed.
Een zaai- of plantbedje maken wil ook wel.
Ik werk met een frees van 14PK en die haalt met moeite de 18cm en dat is een zware professionele machine.
Wil ik dieper, dan hang ik een ploeg achter de machine.
dinsdag 26 mei 2009 - 21:31
Ronny59

Ronny59

Prima, dan denk ik dat ik die ga halen, en als het machientje het langer volhoudt dan die stukken die ik ermee wil doen, dan kan ik het later wellicht nog gebruiken

Met dank !!

Ronny
dinsdag 26 mei 2009 - 22:12
mvbke

Mvbke

Beste Ronny, heeft u deze machine toen gebruikt en zo ja wat is uw feedback hierover?
woensdag 12 april 2017 - 11:13
Ronny59

Ronny59

Beste Mvbke,

Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het was en het met de schop en de hark fijngemaakt.

Groeten,

Ronny
donderdag 13 april 2017 - 10:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon