menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergras dat groen blijft in de winter

Ga naar meest recente reactie

wen

Wen

Hoi,

Hopelijk kan iemand hier mij adviseren.
Ik zoek een niet te laag siergras dat groen blijft in de winter.
Ik heb nu al verschillende grassen in de tuin, maar in de winter blijft er niets groen van.

Groetjes,
Wendy
zaterdag 9 mei 2009 - 19:50
Ed50

Ed50

Dag Wendy,

Ik denk dat het niet makkelijk is om een groenblijvend gras te vinden dat niet te laag blijft. Ik vermoed dat je met niet te laag bedoelt toch minstens 50 cm hoog?
Carex blijft groen maar daar ga je (als je de bloeistengels niet meetelt) geen soorten vinden die hoger zijn dan 50 cm denk ik. Ook Luzula blijft groen maar is ook vrij laag. En de Festuca's zijn nog een stuk lager.
Als je dus een hoge 'gras'-soort zoekt kom je dan ook al rap uit bij de bamboes maar dan zit je met het nadeel dat vele soorten serieus kunnen woekeren. Ongeveer de enige soort die niet woekert is de Fargesia, die groeit wel gestaag in de breedte maar maakt geen uitlopers zoals de meeste andere.

Groetjes,

Eddy
zaterdag 9 mei 2009 - 20:32
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Waarom is iedereen zo negatief over bamboo?

Met een goede Rynzoom begrenzer zijn ze toch goed in toom te houden?

Groenblijvend, niet te klein en sterk, het ideale gras voor de topicstarter!
zondag 10 mei 2009 - 10:20
wen

Wen

Hoi,

Ik heb idd al bamboo met een rizoombegrenzer. Maar ik zie het niet zitten om er nog een rizoombegrenzer bij te steken. Vandaar dus dat ik graag groenblijvend grassoort zou vinden.

Groetjes,
Wendy
zondag 10 mei 2009 - 16:44
patings

Patings

Hallo, is Armeria Maritima (Engels gras) wellicht iets ?
Het kan gedeeltelijk afsterven in de winter maar komt meestal terug, zeker als je de bloeimen uit laat bloeien (zie http://www.karesansui.nl/html/page_clipping.htm#ARMERIA ).
Die zitten er wel in.... heel veel bloemen.

Zie: http://www.karesansui.nl/html/page_obj_groundcovers.htm hoe het er bij mij uit ziet.

Anders is Chamaemelum nobile "treneaguei" (Loopkamille) misschien een optie.
Daarvan staat een voorbeeld wat verder naar onderen op dezelfde pagina.

Wellicht zijn deze te laag voor wat je wilt.........
Groet,
zondag 10 mei 2009 - 19:55
wen

Wen

Tja, ik wil al zeker niets dat in de winter weggaat. Het moeten blijvende planten zijn.
Toch bedankt om de moeite te nemen mee te denken
zondag 10 mei 2009 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon