menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strakke bomenrij in strakke tuin

Ga naar meest recente reactie

jdg00007

Jdg00007

hallo

In onze (lange eerder smalle) strakke tuin willen wij naast de linkse tuinhaag (thuya) in het grasperk een strakke rij bolbomen (of een strak alternatief) plaatsen.

Nu, onze tuin (en grasperk) loopt over van een hogergelegen gedeelte (voorste 20m) naar een (+-1m) lager gelegen gedeelte (achterste 30m).

Om toch het strakke doorlopend effekt van de bomenrij te behouden, zoeken wij bolbomen met een stamhoogte enerzijds van +- 1.80 m (te plaatsen op het hogergelegen gedeelte) en anderzijds een aantal van dezelfde bolbomen maar met een stamhoogte van +- 2.80 m, zodat alle bollen ongeveer op eenzelfde hoogte zijn.

Is dit een haalbare uitdaging met bolbomen ? of toch niet ? Is een stamhoogte van +- 2.80 niet te hoog gegrepen ? Heeft iemand een alternatief idee om een strakke bomenrij uit te werken (rekening houdend met het niveauverschil) ?

Bedankt
donderdag 16 april 2009 - 10:20
jippen

Jippen

Je kan dit misschien uitwerken met catalpa (trompet bomen) ?
http://www.tuinadvies.be/bomen_catalpa.htm
vrijdag 17 april 2009 - 11:36
jdg00007

Jdg00007

Jippen, bedankt voor jou advies en Ja, lijkt mij een interessante en te overwegen optie. Ik bekijk deze optie alleszins verder.

Bedankt
Jo
vrijdag 17 april 2009 - 13:10
spruce

Spruce

Catalpa's zou ik nooit nemen als boom - ze zijn veel te gevoelig voor wortelschimmel, ze gaan dan verwelken en bij een felle zomerdag zijn de bomen zo dood als iets.

Mijn buurman heeft zo zijn Catalpa's op 1 dag verloren - het is om woest van te worden.

En als u uw mooie bomenrij enkele Catalpa's zult verliezen is uw effect totaal verstoord. Bovendien zullen de andere Catalpa's op korte termijn ook sterven.

U kan van alles preventief doen op Catalpa - maar als de schimmel daar is - zal je op een avond thuis komen en heel uw tuin zal om zeep zijn.

Bezint eer u begint !
woensdag 22 april 2009 - 13:17
jdg00007

Jdg00007

Bedankt voor de reaktie en ik moet zeggen. Je bent niet de eerste die mij hievoor waarschuwt. Al moet ik anderzijds zeggen dat mijn buur sinds jaren een prachtige bolcatalpa heeft staan, die zonder enige zorgen nog steeds heel levendig haar tuin siert. Als er al iets op te merken valt dan is het eerder het feit dat hij al te gretig is uitgegroeid en nooit werd gesnoeid, waardoor de kruin een alsmaar (te) grotere omvang aanneemt.

Bedankt
Jo
woensdag 22 april 2009 - 14:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon