menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kindvriendelijke bodembedekking

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Wij zijn bezig met de herinrichting van onze tuin. De oude schommel-glijbaan van de kinderen wordt vervangen. Er komt een nieuwere en grotere in de plaats.
Deze keer willen we het anders aanpakken. Graag zouden we het deel van de
tuin waar de schommel moet komen afbakenen met iets anders dan gras.
Ik werk heel graag in de tuin maar het gras afdoen onder zo'n schommel-glijbaan is een heel karweitje (voor zover er nog gras onder groeit)
Heeft iemand ideetjes welke bodembedekking we kunnen gebruiken behalve zand.

Groetjes
maandag 13 april 2009 - 21:40
P e t e r

P e t e r

Roxanne,

Wat dacht je van Oost indische kers of bonenkruid als grondbedekker?
maandag 13 april 2009 - 23:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Of Vinca minor. Bloeit nu mooi met blauw bloempje.
dinsdag 14 april 2009 - 08:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Als dat intensief belopen wordt, gaan die plantjes toch ook kapot? Is het dan niet interessanter om van die rubberen tegels onder te leggen? Dan kan je errond nog mooie beplanting zetten.

Groetjes,
Karen
woensdag 15 april 2009 - 12:58
Roxanne

Roxanne

Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties maar bloemetjes e.d. zijn niet echt een oplossing. Het wordt intensief belopen want mijn 2 dochters ravotten nogal graag.
Rubberen tegels zijn inderdaad interessant maar dat oogt niet zo natuurlijk.
Ik had eerder gedacht aan boomschors of iets dergelijks. Wat denken jullie ?

Roxanne
woensdag 15 april 2009 - 22:09
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik dacht dat het de bedoeling was onder de glijbaan, waar het moeilijk maaien is. Op paatsen waar veel gelopen wordt kun je rubberen tegels leggen of kunstgras. Boom schors lijk me niet lekker om in te vallen, dat gaat kriebelen bij het ravotten. Och ieder heeft zo zijn voorkeuren.
woensdag 15 april 2009 - 22:23
Roxanne

Roxanne

Ik dacht dat er iets gelijkaardigs bestond als boomschors maar dan meer kleine houten blokjes of zo. Ik dacht dit ergens eens gezien te hebben in een tijdschrift.
Kunstgrasmatten daar ben ik zeker niet voor te vinden. Messchien zal ik toch die rubberen tegels overwegen. Dit kan inderdaad wel mooi zijn als ik daarrond dan nog wat beplanting zet.

We hebben ook een grote trampoline (doorsnee 3m) daaronder groeit het gras ook niet in de zomer messchien kan ik daar dan wat bloemen laten groeien. Enig idee welke goede bodembedekkers er weinig water en zonlicht nodig hebben ?

Roxanne
woensdag 15 april 2009 - 22:42
Polplastron

Polplastron

Hakselhout wordt ook in speeltuinen nogal eens gebruikt voor dit soort situaties!
Het is vrij goedkoop, natuurlijk en wanneer het begint weg te rotten doe je er gewoon een nieuwe laag op. Het nadeel is wel dat als er gazon rond staat dat je dat geregeld stukjes en beetjes in het gazon vindt door het kinderspel en voedselzoekende vogels.

Zelf heb ik rubberen tegels liggen zoals die gebruikt worden op dakterassen. Niet goedkoop, maar heel doeltreffend. In het begin lijkt het onnatuurlijk, maar door hun zwarte kleur valt het na een tijdje best wel mee.
vrijdag 24 april 2009 - 13:43
Roxanne

Roxanne

Ja, dat is inderdaad zo dat er na verloop van tijd er waarschijnlijk stukjes boomschors zullen belanden in het gras.
Ik ga eens zoeken op internet welke soorten rubberen tegels er bestaan.
Messchien vind ik toch mijn gading.
vrijdag 24 april 2009 - 16:45
Polplastron

Polplastron

De rubberen tegels die in speeltuinen gebruikt worden zijn erg duur. De rubberen tegels die op dakterassen worden geplaatst en o.a. verkrijgbaar zijn bij de Hubo zijn volgens mij iets goedkoper. Ik heb de laatste gebruikt en ben daar heel tevreden over en onze drie biggetjes, euh ... kindjes ook!

Ik heb die tegels los gelegd maar ik heb er wel houten latten rondom in de grond gestopt om het boeltje bij elkaar te houden. Misschien zijn er nog andere methodes.
vrijdag 24 april 2009 - 22:09
sunjet

Sunjet

u kunt er ook gewoon wit zand rond doen word ook gebruikt in speeltuinen

groeten sunjet
vrijdag 24 april 2009 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat jij thuis niet moet stofzuigen! Bovendien gaat het zand ook in het gazon terechtkomen (kom anders maar eens naast onze zandbak kijken).

Nee zand is volgens mij enkel in speeltuinen geschikt als er rondom geen noemenswaardig schoon gazonneke moet zijn.
zaterdag 25 april 2009 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon