menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krokussen in gazon

SlingShot

SlingShot

Voor onze voortuin zullen we gazon nemen met daarin een aantal witte berken.

Graag hadden we ook krokussen in het gazon geplaatst.
Wat ik weet is dat ze voor het effect het best met een 10 à 20-tal in losse groepen geplant worden en dat ze pas mogen gemaaid worden indien ze volledig uitgebloeid zijn. Dus indien het gazon eerder dient gemaaid te worden moeten we er op letten dat we ze niet mee afmaaien.
Mijn vraag is of er nog op andere zaken dient gelet te worden.

Ik heb van mijn schoonouders gehoord dat ze dit vroeger ook gedaan hebben maar dat ze enkel het eerste jaar krokussen gezien hebben en de jaren erop niet meer. Persoonlijk denk ik dat ze te vroeg gemaaid hebben of de juiste soort niet gebruikt hebben.

Iemand nog andere suggesties of opmerkingen?
donderdag 9 april 2009 - 19:38
printemps

Printemps

Je mag pas maaien als het loof van zichzelf is afgestorven is
Daarom neem je best vroeg bloeiende soorten
Als je uw gazon behandeld met herbicide gaan ze kapot
Kleinbloeiende soorten zijn vaak het mooiste in gazon
Voor een natuurlijk effect zak openscheuren en uitschudden en waar de bollen vallen ze op die plaats planten

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 20:45
Polplastron

Polplastron

Volledig akkoord hiermee! Vergeet ook niet dat je je krokussen best na de bloei wat mest mag geven.

Wat de berken betreft heb ik toch mijn twijfels. Besef goed dat berken kleine blaadjes en vruchtjes hebben die op geregelde tijdstippen van de bomen vallen en vervolgens op je gazon, je terras en zelfs tot in je slaapkamer zullen belanden (Heb ik ook ooit gehad). In mijn nieuwe tuin staan enkel bomen met relatief grote bladeren: kersen, esdoorns, kornoeljes, magnolia's, beuken, ... Als deze hun blad laten vallen is het veel makkelijker om op te kuisen en bovendien vallen de bladen meestal niet zo heel ver van de bomen en zeker niet tot aan de andere kant van het huis, wat met berk wel het geval is!

Je kiest natuurlijk zelf! En tja, berken zijn natuurlijk wel de mooiste inheemse bomen! Dat geef ik grif toe!
vrijdag 24 april 2009 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon