menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Achtertuin nat door ondergrondse vijver

Carlo1984

Carlo1984

Hallo allemaal,


Ik woon sinds een tijdje in een huurhuis met een kleine achtertuin. Net zoals het huis, is de tuin ook gerenoveerd, alleen wil de woningbouw niet zeggen wie de tuin heeft gerenoveerd. Van de vorige bewoners weet ik dat er een vijver heeft gelegen in de tuin, maar dat ze de tuin niet hebben gerenoveerd voordat ze gingen verhuizen.

De achtertuin ligt op het Noorden en bij de buren is de achtertuin ook vrij nat, maar niet zo erg als bij mij.

Het probleem is, is dat de grond van de achtertuin lang nat blijft nadat het heeft geregend. Aan de zijkant van de tuin zag ik dat er enkele paaltjes een beetje boven de grond uitsteken en er zwart zeil is gelegd vanaf de zijkant van de tuin. Vanaf die kant zie ik grote tegels onder de grond liggen en deze liggen in het water. De conclusie is dus dat de vijver is dichtgegooid met tegels zonder het zeil verwijderd te hebben en vervolgens is er een nieuwe laag grond op gegaan. Doordat het zeil nog in de grond zit, kan het regenwater niet weg.

Wat moet ik doen?
Moet ik de grond afgraven en de tegels en het zeil van de vijver uit de grond halen en vervolgens de kuil dichten met nieuwe goede grond?
Of moet ik alleen het zeil verwijderen en de tegels weer terug onder de grond doen? (ik hoorde elders dat tegels water opnemen waardoor de grond droger wordt)
Kan ik de tuin ook zo laten door aan de ene kant gras te zaaien en aan de andere kant steentjes te leggen met zwart doek eronder tegen het onkruid of is de grond te nat voor gras omdat er nog een vijver onder de grond ligt?

Ik hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.


Groeten,

Carlo
woensdag 8 april 2009 - 19:54
LauraK

LauraK

Hallo Carlo,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve en gezellige tuinforum! Eén kleine
waarschuwing is misschien wel op zijn plaats: het forum kán behoorlijk verslavend zijn!

Als er inderdaad zoveel water in je tuin blijft staan, zou ik zeker het zeil verwijderen.
Planten zullen nooit goed aanslaan op drassige grond, en de kans dat ze wegrotten
is levensgroot. En dat zou toch jammer zijn! Wat de tegels betreft, zou ik die zelf
ook verwijderen: als je in je tuin gaat spitten o.i.d., kan je er zeker last van krijgen.
Als het gewone stoeptegels zijn, zou je kunnen overwegen er bv. een keermuurtje
van te maken (zie bijgevoegde foto, en dan met name links en rechts op de foto).
Wie weet wat voor andere troep je nog in die voormalige vijver tegenkomt...

Groeten van Laura.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 8 april 2009 - 20:08
Polplastron

Polplastron

Je kan er natuurlijk ook moerasplanten zetten! Lysichiton, Lythrum, bepaalde rietsoorten, ... ze zijn echt ook de moeite waard.

Als je er een beetje zon krijgt, kan je er zelfs een Gunnera zetten indien je genoeg plaats hebt!
vrijdag 24 april 2009 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon