menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk soort steen is dit

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

ik heb vandaag bij iemand gratis stenen opgehaald, hij zei dat het leisteen was maar het is echter lood en loodzwaar, ik kreeg ze maar net opgetild. 1 steen moest mijn man vanvond uit de auto halen want deze kreeg ik niet opgetild, heb heel voorzichtig moeten rijden volgens mij had ik 100 kilo achterin de auto liggen.... Ik dacht dat leisteen heel erg licht was vandaar mijn vraag.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 maart 2009 - 19:38
LauraK

LauraK

Hallo Peppody,

Volgens mij worden deze stenen flagstones genoemd. Of dat werkelijk een echte
steensoort is, of dat ze zo heten door de vorm weet ik niet. Ze worden in Zuid-
Europese landen vaak als bestrating gebruikt (zie foto).

Als je op flagstones googled, vind je ook het een en ander, ter vergelijking. Hier
alvast een link waar wat aardige informatie op te vinden is: http://www.flagstones.nl/

Groeten van Laura.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 maart 2009 - 19:56
jdcoster

Jdcoster

Het zal leisteen zijn of arduin. Als ze makkelijk schilferen als je er een stuk af slaat is het leisteen. Door zijn gelaagdheid is het gemakkelijk te splitsen, men maakt er dakleien van en in mijn kindertijd moest ik in het eerste sudiejaar nog leren schrijven op een lei.
Het soortelijk gewicht van leisteen is ongeveer 3 kg/dm3, drie keer zwaarder dan water dus.
Ik gebruik die stenen vooral om er vijverranden mee te bekleden
maandag 16 maart 2009 - 23:42
rialle

Rialle

Ja dat is leisteen. Wij hadden vroeger thuis ook zo´n mooi pad als op de foto van Laura. Het mooiste is als je dat in de cement legt (vind ik).

Als ik je even mag verbeteren jdcoster, ik geloof dat er een foutje is ingeslopen. Het is niet 3kg/m3, maar 3kg/dm3. Anders zou je een m3 leisteen op een hand kunnen dragen, en zouden we allemaal Obelixjes zijn! Voor Peppody zou dat wel handig zijn hè!

Groetjes Rialle
dinsdag 17 maart 2009 - 14:25
Peppody

Peppody

Anders zou je een m3 leisteen op een hand kunnen dragen, en zouden we allemaal Obelixjes zijn! Voor Peppody zou dat wel handig zijn hè!


Dan ga ik maar gauw zo'n drankje van Mirakelix naar binnen gieten Kan ik toch nog die ene steen versjouwen die ik nu niet opgetild krijg.

Ik wilde er eerst ook mijn vijverrand mee afwerken maar ze zijn nogal dik dus ik maak er nu maar stapstenen van in de tuin.

Bedankt voor de reacties!
dinsdag 17 maart 2009 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon