menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doe ik met mijn compostvat

Ga naar meest recente reactie

petra2140

Petra2140

Toen we ons huis kochten stond er in de tuin een compostvat. Het vat is wel zeker half vol, maar we hebben het idee dat er van alles is in gegooid. Zo op het eerste gezicht ziet het er vrij droog uit, donkere stukjes met hier en daar wat glim (slakkenslijm misschien, we hadden extreem veel slakken tot een paar maanden terug).

Nu is het punt, onze tuin is 30m2 en op het noorden. Er is nu helemaal niets, slechts braakliggende grond, maar we willen vooral een gazon met terras en maar een klein deel planten. Ik denk dat een compostvat voor ons dan ook niet nuttig gaat zijn.

We willen er dus vanaf. Kan ik het best de inhoud over scheppen in de groene container en hem dan maar op internet aanbieden? Hebben jullie andere ideeen? Alvast bedankt!
donderdag 26 februari 2009 - 17:14
andreash

Andreash

Hey Petra,

Welkom op dit forum. Tis erg leuk hier en waarschijnlijk met jou erbij nog leuker! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, immers.

Compostvat zou ik gewoon bewaren als ik jou was. Je kunt er zowiezo altijd wel wat mee, als is het maar om er een paar gaten in te boren en daar dan plantjes uit te laten groeien. Maar best is nog om het toch te gebruiken waar het ding voor gemaakt is. Composteren.

Ook al is het maar een klein tuintje, je kunt prima compost gebruiken hoor. Gras houdt er wel van op z'n tijd en ook de borders zullen er wel bij varen. Nog een voordeel is dat je er het milieu mee spaart als je etensresten in de compostbak doet in plaats van bij het reguliere vuilnis. Zelfs al gooi je het in de groene container... De vrachtauto heeft dan extra lading dus extra brandstof nodig om dat extra beetje van jou ook mee te nemen.

Wat er nu in zit kun je misschien beter in de perkjes gooien van de straat waar je woont. Als die er zijn. Als je het niet vertrouwd tenminste. Misschien eens uithalen en kijken wat erin zit. Slakken in de composthoop... Tja, dat weet ik niet. Wormen zijn prima. En is het echt te droog, gewoon een emmer water d'rin.

Veel success!

Groeten,

AndreasH
donderdag 26 februari 2009 - 20:13
Rita1960

Rita1960

Hoi Petra,

Kan me alleen maar aansluiten bij AndreasH!

@ Andreash ( je leert snel )

groetjes,

Rita
donderdag 26 februari 2009 - 20:29
petra2140

Petra2140

ok ok, ik begrijp dat mijn gazon wel compost kan gebruiken, maar hoe krijg ik van 20 m2 gazon ooit voldoende compost? we zullen ook geen takken of bladeren hebben..

plantjes eruit laten groeien is misschien wel een goed idee

Bedankt voor het meedenken

Groetjes,
Petra
vrijdag 27 februari 2009 - 09:12
andreash

Andreash

Hey Petra,

Van het gazon alleen heb je inderdaad niet genoeg materiaal om compost van te maken. Maar met wat groente resten erbij is het misschien wel genoeg. Daar kun je misschien nog gebruik maken van Bokashi ( http://www.personals-republished.com/blog/?page_id=98 ) zodat je ook gekookte groente, vlees en vis erbij kunt doen. Bijkomend voordeel, de keten is weer rond en de compost die je er van overhoudt vindt zowel het gras als de borders helemaal geweldig!

Wat je daarnaast nog meer in de composthoop kunt doen zijn bijvoorbeeld de volgende zaken:

- Onbedrukt karton
- Eierschalen
- Groenteafval
- Veren (uit een oud kussen oid)
- Haar
- De inhoudt van de stofzuigerzak (zolang er geen plastic in zit tenminste).
- Nog VEEL meer (-:

Laat het maar weten als je nog meer informatie wil over bokashi of de compostbak zelf (-:
vrijdag 27 februari 2009 - 09:17
andreash

Andreash

@rita,

Ik kom er wel hoor ((-; De kennis is er wel maar het verwoorden ervan is meestal wel lastig. Teveel dingen die ik dan tegelijkertijd wil vertellen en dan wordt het chaos in m'n kop. Erg vervelend als ik moet uitleggen aan m'n vriendin waarom ik paardenmest heb uitgereden op een stuk waar gras komt te staan.... *zucht*

Die mest ligt trouwens al 'n half jaar en is voorzien van vlasstro (geen gewoon stro). Prima als bodemverbeteraar van het grasveldje dus. (-:
vrijdag 27 februari 2009 - 09:28
printemps

Printemps

@ Petra

onze tuin is ook maar 41m² terras inbegrepen
heb 2 compostvaten meer geen gazon
ik heb bodembedekkers en stapstenen ertussen

@ andreash

haar en de inhoud van de stozuiger zou ik niet doen
ze verteren niet goed en uw tapijten kunnen van kunstof zijn

mvg
an
vrijdag 27 februari 2009 - 13:10
andreash

Andreash

@an

Uiteraard (-:

Wat het haar betreft, zolang je haar van de kat gebruikt of je eigen (niet geverfde) haar dan is het prima om te gebruiken als compost voor langzaam groeiende planten. Snelle groeiers hebben er niks aan omdat het ongeveer 'n maand duurt voordat het begint af te breken.
Hier nog een linkje daarover: http://dsc.discovery.com/news/2009/01/15/hair-fertilizer.html

Voor degenen die engels lezen hier trouwens nog een andere link die wel leuk is om te lezen... http://www.compostguy.com/composting-basics/
vrijdag 27 februari 2009 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon