menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stobbentuin

Ga naar meest recente reactie

detuinman60

Detuinman60

hallo allemaal. ik heb een stukje tuin waar redelijk wat schaduw komt, nu wil ik daar een zogenoemde "" stobbentuin "" maken. met varen`s ( ik heb al een boomvaren van 110. cm. gekocht ) en hosta`s misschien wat siergras enz. wie heeft ervaring ermee. stuur foto`s zodat ik iedeen op kan doen. laat me wat weten. bedankt allemaal. Martien de tuinman
zaterdag 21 februari 2009 - 20:18
monique251

Monique251

Hoi Martien,

Buiten de hoeveelheid schaduw die er in dit stukje tuin valt is het ook belangrijk om te weten hoe nat of droog het er is. Je zult merken dat de keus voor planten veel groter is als er sprake is van vochtige grond. Veel bladplanten als bijvoorbeeld, Hosta en Rodgersia worden veel mooier als ze voldoende vocht krijgen. En is het permanente schaduw veroorzaakt door bijvoorbeeld een gebouw of is er sprake van gefilterde schaduw van bijvoorbeeld bomen? En wat is de grondsoort waarop je tuiniert? Maakt nogal wat verschil of je op zand of op klei je tuin aan wilt leggen.
Groet, Monique
zaterdag 21 februari 2009 - 22:44
detuinman60

Detuinman60

Hoi Monique de 'natheid' van de grond zou ik eventueel zelf kunnen bepalen door een regen instalatie aan te brengen, ( heb een eigen put ''grondwater'') maar de grond ( zandgrond ) is van z`n eigen al vrij vochtig. en de schaduw is geen gefilterde schaduw van bomen. dus laat je advies maar komen, heb je trouwens wel eens gehoord van een '' stobbentuin ''?? groet Martien
zaterdag 21 februari 2009 - 23:20
monique251

Monique251

Stobben van eikenhout met daarin varens en andere schaduwplanten toch?
Groet, Monique
zaterdag 21 februari 2009 - 23:28
detuinman60

Detuinman60

hee Monique ja dat klopt helemaal. graag zoe ik foto`s willen zien van andere die dit ook gemaakt hebben ? groet de tuinman
zondag 22 februari 2009 - 07:28
printemps

Printemps

@ tuinman

misschien moet je eens gaan kijken bij 'www.hanuman1.be'
misschien is dat uw ding wel

mvg
an
zondag 22 februari 2009 - 13:29
monique251

Monique251

Hoi Martien,

Kan me voorstellen dat het moeilijk is om aaan afbeeldingen te komen van stobbentuinen. Kon op google slechts een aantal afbeeldingen vinden en daarop is helaas ook niet veel te zien. Denk dat je in de basis toch uit moet gaan van een zgn woodland garden, daarvan zijn wel veel voorbeeld afbeeldingen te vinden. En dan je eigen creativiteit er maar op los laten! Ik hoop dat je ons (ook met afbeeldingen) op de hoogte houdt van alles wat je uitprobeert.
Groet, Monique
zondag 22 februari 2009 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon