menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Ik wil een compostbak plaatsen...
Maar nu heb ik ook gelezen dat deze compost niet te nat mogen worden.
Moet er dan een dakje op de compostbak?

[afbeelding verwijderd niet-https]

bedankt
vrijdag 13 februari 2009 - 19:23
jdcoster

Jdcoster

Er zijn meer composttonnen en - bakken die niet werken door de droogte, dan door de te hoge vochtigheid.
Het regenwater zakt snel weg en wat er achter blijft hebben de organismen die voor de vertering van het ruwe materiaal zorgen, nodig.
Bij lange aanhoudende hitte in de zomer, giet ik er soms zelfs een paar emmers water op, zeker wanneer er veel stro of droge stengels in verwerkt zijn.
Geen dakje dus ... . De bijhorende dakjes van die firma zijn trouwens ook vrij duur.
vrijdag 13 februari 2009 - 21:41
andreash

Andreash

Hey Fran,

Compostbak zoals deze kan het best ergens onder den boom staan. In de halfschaduw. Door de boom zal het ding niet in de volle regen staan. Ik heb er zelf op het moment een paar planken op liggen zodat het niet helemaal kletsnat wordt.
Compost heeft wel vocht nodig maar het hoef ook weer geen soep te worden ((-:
vrijdag 13 februari 2009 - 21:44
vanparystje

Vanparystje

Te droog mag je compost bak niet zijn want dan kunnen de schimmels en organismen niet werken. Je compost bak mag gerust beregent worden door de natuur, zet hem wel niet onder een regengoot die overloopt want dan zal hij wellicht toch te vochtig komen.

Natte pap mag het niet worden maar wel vochtig.

wat ook kan helpen is het ondersta van je compstbak eens op het bovenste van je composthoop smijten zodat de onderste laag die vochtig is naar boven komt en zo het vocht doet zakken. In heel droge tijden zelf water in je compostbak doen.
vrijdag 13 februari 2009 - 23:14
fran

Fran

ok... bedankt !
vrijdag 13 februari 2009 - 23:27
printemps

Printemps

en anders leg je er een stukje onbedrukt karton over
de pieren houden daar enorm van

mvg
n
zaterdag 14 februari 2009 - 13:49
fran

Fran

Plaats je deze bak gewoon op het gras of kan je er best een betonnen plaat onderleggen?
Want ik heb thuis nog van deze platen liggen.

bedankt
zondag 15 februari 2009 - 12:33
andreash

Andreash

Hey Fran,

Naakte grond is absoluut beter. Begonnen platen zou ik niet doen. Dan kunnen er geen beestjes van uit de grond de composthoop in komen. En dat doen ze wel namelijk. Hoe het met gras zit weet ik niet. Ik vermoed dat dat uiteindelijk wel kapot zal gaan maar ik kan me zo voorstellen dat het een te dikke 'mat' gaat vormen en gaat verzuren.

Leg op de bodem een laagje snoeihout voor de extra lucht....
zondag 15 februari 2009 - 14:43
printemps

Printemps

meestal raden ze bij een compostvat aan om oude stoeptegels eronder te leggen
maar dan wel met spleten ertussen voor de insecten en het vocht en tegen het dicht slibben en
dan verzakt de boel niet
maar daar is wel een bodemplaat bij en bij uw systeem niet

mvg
an
zondag 15 februari 2009 - 15:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon