menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

N.P.K. voor gazons

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Goede middag beste tuinders en tuinderinnekes.
Er is me de vraag gesteld:

Wat is nu de beste verhouding qua samenstelling van de N.P.K.voor gazons.

Er bestaan zoveel merken en elk zijn eigen samenstelling, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Is er iemand onder jullie die daar een sluitend antwoord op kan geven.
Kurt mischien ook van jou graag een reactie als het kan.

Misschien is het allemaal niet zo belangrijk de samenstelling van de N.P.K. maar toch had ik graag een reactie gehad van julllie kenners.

Gr Eddy,

Ps .Verder nog een prettige zondag.
zondag 8 februari 2009 - 12:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Eddy, Het sluitende antwoord kan ik je niet geven. Wel kan ik vertellen wat wij hier gebruiken: 8-3-9+ 2 (MgO) + Micro-organismen.(gazonmest van Xardin)
Er zijn veel verschillende samenstellingen met elk hun eigen effect. Het effect dat wij nastreven is niet een snelle groei van het gras maar wel een stevig en gezond gazon.
zondag 8 februari 2009 - 17:43
Esem

Esem

Toch bedankt voor je antwoord,en ik weet dat het geen makkelijke vraag is om een passend antwoord op te geven, maar alle beetjes helpen bij het op zoek zijn naar de juiste verhouding,ook voor elkeen hier op het forum.
We kunnen alleen maar leren van de gegeven antwoorden waarvoor mijn dank.
Hopelijk komen er nog vele reactie's op de vraag.
Daar alleen kunnen we van leren.

Gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 17:54
Rita1960

Rita1960

Hoi Eddy,
Ik gebruik voor mijn gazon N-P-K 12-10-18 (met mate) en daarnaast nog Kali 60.
groetjes,

Rita
zondag 8 februari 2009 - 18:33
Esem

Esem

Bedankt Rita,
zo zie je maar weer,ieder gebruikt zijn eigen samenstelling en iedereen zal ook wel tevreden zijn over de samenstelling.

Ik denk dat het moeilijk zal worden om hier een passende oplossing voor te vinden,of we moeten nog een onverwacht antwoord krijgen van een kenner ter zake.

Ik denk dat er veel om te doen is vanwege de leveranier om hun merk aan te prijzen als zijde het beste merk,zo voel ik het aan,maar misschien zit ik er wel volledig naast.
We wachten af op nog meer antwoorden.

Gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 19:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Toch Rita wil daar het volgende over zeggen:
N+P+K 12+10+18 heeft voor het gazon een te hoog P2O5 gehalte(10%)., want fosfaat dient , behalve voor de wortelvorming van jonge planten vooral voor de bloem en zaadvorming. Dat laatste is bij gazon niet gewenst, omdat je dan als je het regelmatig gebruikt snel bloeiwijzen in het gras zult zien en gras willen we graag groen hebben en daarvoor is vooral stikstof (N) nodig en dat is in die meststof net weer te laag. Er bestaan kant en klare meststoffen voor gazon (Gazonmest) en die hebben ook een hoger N-gehalte en lager (P) gehalte. Je kunt dus na half maart rustig beginnen met 12+10+18, maar ik zou dat niet het hele jaar door gebruiken. 12+10+18 is wel goedkoper. Zelf meng ik door die meststof Kalkammonsalpter (KAS), omdat die een hoger N-gehalte heeft (27%). En dan hoef ik die dure kant en klare meststoffen niet te kopen. Maar met die laaatste mestoffen zul je minder gauw fouten maken.
maandag 9 februari 2009 - 09:48
Rita1960

Rita1960

@Jo,

je hebt helemaal gelijk hoor, vandaar dat ik zei "met mate" en dat is alleen in het begin van het jaar om het gras weer "aan de loop" te krijgen na de winter ( de 12-10-18 ligt hier altijd wel en da's dan makkelijker om apart gazonmest op te halen.)
De kali strooi ik er een of twee keer per jaar op ook met mate. En KAS gebruik ik ook wel eens. (als het voorradig is hier )

Mijn gazon is dan ook niet zo'n glad laken en er zit ook "onkruid" in (ja.. ook mos)
maar dat vind ik niet zo belangrijk, als het maar een beetje groen is midden in de zomer op droge arme zandgrond, die ook geen water vast wil houden.

Wat is dan de verhouding die jij gebruikt met de 12-10-18 in combinatie met de KAS?

groetjes,

Rita
maandag 9 februari 2009 - 18:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Rond 1 april 12+10+18 en daarna om de 8 weken 1 deel 12+10+18 en 2 delen KAS. En niet later dan half sept. Mocht het gras te slap worden, dan 1 een keer patentkali. En na de laatste maaibeurt in november strooi ik kalk.
En 1 of 2x verticuteren, maar mos heb ik er nu niet veel in. De grasmat is intussen 18 jaar oud.
maandag 9 februari 2009 - 18:29
Rita1960

Rita1960

@ Jo,

Bedankt voor het geven van de samenstelling. Ga je "recept" dit jaar proberen.
Onze grasmat ligt er nu zo'n 10 jaar in maar is eigenlijk aan vervanging toe. ondanks verticuteren en kalk strooien neemt zo langzamerhand het aandeel mos weet toe.
en ik weet nog niet of er dan weer gras in komt.
groetjes Rita

PS; sorry voor de late beantwoording
donderdag 12 februari 2009 - 17:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je wilt kun je 14 dagen voor het verticuteren een bespuiting uitvoeren bij zeer ernstige mosbezetting met een antimosmiddel. Daarmee gaat het mos dood, maar de oorzaak van mos wordt daarmee niet opgeheven. Dat is de viltlaag waarin het mos zich kan handhaven. Die laag haal je er uit met een verticuteermachine. Met de machine ga je er 2x overheen (de 2e keer haaks op de 1e keer). Het gras krijgt weer de ruimte en na een goede bemesting komt het gras vlot weer terug. Mocht je te weinig gras over hebben, dan kun je na het verticuteren meteen bijzaaien, omdat de grond dan nog los is. Daarna even aantrappen en zorgen, dat het vochtig blijft of door regen of door beregening. Eind maart/begin april is daar de geschikte tijd voor. Daarna zul je waarschijnlijk dit jaar in september nog een keer moeten verticuteren en volgend jaar 2x en je kunt weer genieten van je gazon. Het lijkt veel werk, maar omspitten is meer werk.
donderdag 12 februari 2009 - 18:48
Esem

Esem

Telkens als er een nieuw antwoord op het topic komt ben ik benieuwd of er een antwoord komt op mijn vraag welke de beste verhouding is ivm de N.P.K samenstelling van meststoffen voor het gazon.
maar tot nu toe blijf ik nog op mijn honger zitten ik hoop nog steeds dat iemand me een een juiste oplossing kan geven.

gr Eddy,
donderdag 12 februari 2009 - 22:47
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Eddy, Ik zou denken dat het al duidelijk is dat er niet één juiste oplossing is maar dat er meerder mogelijke behandelingen zijn die, afhankelijk van het gewenste resultaat, succesvol zijn. Ik ben in elk geval zelf zeer tevreden over de samenstelling die wij hier gebruiken en het gras oogt altijd mooi, als het een tijd droog is of als er veel mensen over hebben gelopen. Het ziet er steeds gezond uit.
De beste verhouding? Ik weet niet of die bestaat!
donderdag 12 februari 2009 - 22:56
JovanDreumel

JovanDreumel

@Esem lees even wat ik bij Rita geschreven heb. En er zijn speciale meststoffen voor het gazon. En wat Martje schrijft is ook waar. Soms moet je bijsturen en soms water geven. HET GRAS MOET BLIJVEN GROEIEN, MAAR NIET GAAN BOEIEN.
vrijdag 13 februari 2009 - 08:59
Esem

Esem

Begrijp ik wel Jo maar ik zocht naar een onderbouwd antwoord waar je wat wijzer van word.
Ik geloof en begrijp best dat wat hier gezegt wordt zal kloppen,maar ik ben op zoek naar eigenlijk en standaard oplossing dat goed is voor alle seizoenen.

Er wordt zoveel op de markt gebrachten aangeboden;, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

En als je het moet geloven is alles goed ,daarom de vraag wat komt het dichtst bij de ideale gazonmeststof,ivm.De N.P.K.

gr Eddy,

Ps. toch al vast bedankt voor jullie reactie's
vrijdag 13 februari 2009 - 10:59
JovanDreumel

JovanDreumel

De ideale verhouding, als die er al is:
N+P+K + Mg: 14+3+9 + 2 MgO
En voor jonge gazons, mag het P gehalte wel ca. 8 zijn, voor de wortelvorming.

* de verhouding tussen stikstof, fosfaat, kali en magnesium is optimaal;
* door de korrelvorm een uitstekend verstrooibaar product;
* de stikstof is langzaam werkent, het gazon maakt dus geen “groeispurt”;
* chloorarme kali, beter voor het milieu.

Maar de kant en klare producten, daar zijn er zoveel van, dat je in een tuincentrum als particulier inderdaad door de grassprietjes het gazon niet meer ziet.
Je maakt er als particulier niet zou gauw fouten mee (verbranding).
En ze zijn per kg werkzame stof, daar draait het toch om, veel duurder. Waag er maar eens een rekensommetje aan. Vandaar dat ik het zelf meng en steeds 25 kg zakken koop en daar dan jaren meedoe. Kunstmest mits goed afgesloten bederft niet.
vrijdag 13 februari 2009 - 11:18
schuurmans

Schuurmans

Eddy,
wat te denken van Culterra 10-4-6 een prachtige universele meststof.

grt
henk
vrijdag 13 februari 2009 - 17:03
Esem

Esem

Bedankt Henk,
Het zijn allemaal waarschijnlijk wel goede meststoffen,maar ik krijg zo dikwijls de vraag met open tuinen, wat ik gebruik voor het gazon omdat deze zo mooi staat.

Ik wil eigelijk de mensen een goed advies mee geven zonder dat ik merken begin te noemen,daarom mijn vraag ,omdat ik de bezoekers zo goed als mogenlijk wil helpen.

Gr Eddy,
vrijdag 13 februari 2009 - 17:09
schuurmans

Schuurmans

sorry Eddy, maar Culterra is voor mij eerder een begrip dan een merknaam.

grt
henk
vrijdag 13 februari 2009 - 17:21
Deef1337

Deef1337

acc als je een perfecte bemesting van een gazon wil moet je een bodemanalyse uitvoeren want iedere grond is anders en daarop is nog is elke tuin anders!


groetjes
donderdag 19 februari 2009 - 21:33
Folium

Folium

Idd Deef, de mensen denker dat er één kant en klaar antwoord bestaat maar dat is niet zo , niet voor wat het gazon betreft en niet voor de meest andere vraagstukken waar we in het leven mee geconfronteerd worden.
In het geval van het gazon kan je uiteindelijk een goede NPK samenstelling vinden die afgesteld is op de bodemgesteldheid maar dan kan het weer nog roet in het eten gooien.
Als je gegokt hebt op een droge hete zomers en je krijgt een kletsnatte zomer dan loopt het alsnog in de soep (of vice versa).
Momenteel pas ik verschillende NPK samenstellingen toe volgens de periode , in het voorjaar wat hogere N waardes en naar gelang het seizoen vorderde drijf ik de P en de K waardes verder op. Nu heb ik juist bemest voor de tweede maal met NPK 10-8-5.
In de herfst zal ik op zoek gaan naar iets dat schommelt rond 10-12-10.
Mijn strategie is ook om niet te hoog te gaan in de waardes en liever eens wat regelmatiger te bemesten dan kun je meteen ook beter afstellen op hoe het seizoen vordert qua klimatologische omstandigheden.
zaterdag 20 juni 2020 - 12:13
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik weet niet zeker of Deef of Eddy na 11 jaar nog een reactie verwachten over dit onderwerp. Beter is om dan een nieuw topic te starten!
zaterdag 20 juni 2020 - 20:45
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ben ook elk Jaar op zoek naar iets wat voor mijn zandgrond beter geschikt is,
Vanaf het najaar ga ik mesten met zeevogelmest, NPK 12-12-3, en oktober nog extra kalium bijgeven 0-0-36. Geven jullie nog extra kalium bij rond mei?
Kan deze dan beter de droogte aan in de zomermaanden? Alvast bedankt
maandag 22 juni 2020 - 12:36
Folium

Tekst aangepast

Folium

Dag Daan, p en k gaan bij mij in de late zomer en het najaar de hoogte in om de wortelgroei te stimuleren, zo heb je een uitgebreid wortelgestel klaar tegen het voorjaar, na de winter zien de grasstengels er niet uit en kan je met een n boost meteen zorgen voor een vol en groen gazon, doordat je wortelgestel reeds is uitgebouwd in het vorige najaar is je gras bestendiger tijdens het nieuwe zomerseizoen. Je kan je dan in het voorjaar en zomer concentreren op de grasstengels zelf en zorgen dat die mooi fris groen en vol zijn.
Dit is wat ik tot nog toe alvast als het beste ervaar.
Opgepast bij mij is het geen zandgrond maar kleigrond, leren uit eigen ervaring is nog altijd het best, trial & error.
maandag 22 juni 2020 - 23:15
Dvr001

Tekst aangepast

Dvr001

Bedankt voor je antwoord, hoeveel kali geef je bij in de zomer? Ik zou extra kali willen geven rond half mei (om juni, juli, augustus En september daar profijt aan te hebben) en rond oktober nog een volledige bemesting. Voor de rest blijft het dezelfde meststof die ik toedien NPK 12-12-3. In juni en juli mest ik niet want de laatste jaren is het toch droog en bewateren doe ik niet dus heeft het geen zin.
De najaarsbemesting met Kali 36 schrijven ze voor om 7,5kg te gebruiken voor 300m2, halveer ik de hoeveelheid voor mei?

Hoe krijg je de Fosfor naar boven op een biologische manier?

Compost gaat er bij mij niet meer op maar gebruik van dit jaar een mineralenkuur die bestaat uit lava+, wormgold, Trage calciumbron, Anaerobische micro-organismen, Alle vijf belangrijke natuurlijke planthormonen.
Alle sporenelementen in de perfecte verhouding en ook jodium.
Snel opneembare mineralen om een sneller effect te verkrijgen.

Ik hoop hierdoor ook een betere bodem te verkrijgen maar het is een biologische reactie dus voor optimaal resultaat zal ik het pas over 3 jaar kunnen zien of het enig verschil maakt.... maar ben wel overtuigd!
dinsdag 23 juni 2020 - 19:21
Dvr001

Dvr001

Gebruiken jullie kunstmest of organische mest, want het lijkt me wel interessant die 12-10-18...? Indien organische mest mag ik dan vragen van welk merk?
donderdag 25 juni 2020 - 10:50
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik gebruik alleen volledige organische mest. Mest met zulke hoge NPK waarden is denk ik toch altijd kunstmest of in ieder geval samengestelde mest. En dat verdient niet de voorkeur van het bodemleven.
donderdag 25 juni 2020 - 19:12
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

De zeevogelguano die ik ga gebruiken 12-12-3 is 100% biologisch, ik ga daarom nog vinakali 0-0-36 gebruiken, dat is ook 100% biologisch.

Ik ben ook niet voor kunstmest, idd slecht voor het bodemleven!
vrijdag 26 juni 2020 - 11:28
daanvanril13

Daanvanril13

Ik heb even gebeld voor de zeevogelmest en de verhouding is gewijzigd, deze is nu in verhouding NPK 14-9-2 beschikbaar.
vrijdag 26 juni 2020 - 12:24
Folium

Tekst aangepast

Folium

Ikzelf gebruik nu eerlijk gezegd wel kunstmest voor het gazon, een gazon is eigenlijk ook een kunstmatig gecreëerd iets, om dit vormgegeven grastapijt in conditie te houden merk ik dat kunstmest gewoon het meest performant is voor datgene wat je van een gazon verwacht.
Een gazon is een stuk(je) tuin voorbehouden voor zacht gras dat mooi gesloten en gezond diepgroen kortgehouden kan worden door wekelijks te maaien. Een streling voor het oog en blote voeten.
Fundamenteel is dat een gazon deze eigenschappen vertoont tijdens de zomerperiode wanneer we het meest buiten in de tuin aanwezig zijn met onze geliefden.
Ik heb geen boodschap aan de boodschap dat bruin gras er wel weer bovenop komt als de warme dagen voorbij zijn, het is juist voor tijdens deze warme dagen dat een gazon in de eerste plaats werd aangelegd.
Kunstmest laat me toe om precies in te spelen op de behoeftes van het gras tijdens verschillende periodes.
Meer bemesten maar met lagere of gemiddelde NPK waardes en mineralen en elementen maakt finetunen mogelijk. Voor mij werkt dit voorlopig het meest effectief na 20 jaar experimenteren .
Het oppervlak dat aan gazon gespendeerd wordt verkleinen is ook iets dat ik stelselmatig in de praktijk breng, hoeveel gazon heb je tenslotte werkelijk nodig dat aan bovenvermelde eigenschappen moet voldoen ?
vrijdag 26 juni 2020 - 20:08
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ik denk er echt anders over. Een gezonde bodem, een mooi gazon, en ik hoop dit te verkrijgen op een biologische manier en dit binnen 3 jaar. Hopelijk!
Ik hoop het tegendeel te bewijzen...
vrijdag 26 juni 2020 - 21:44
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Mag ik vragen wat jullie aanraden voor mijn bemesting met 14-9-2?
Ik heb extra kali aangekocht 0-0-36, zij geven aan op de website als eindejaarsbemesting 2,5kg per 100m2. Ik zou graag nog extra bijgeven Om in de zomermaanden er profijt aan te doen, welke maand is dan aan te raden en hoeveel kali voorzie ik dan? Of is die eindejaarsbemesting voldoende?

Alvast bedankt
vrijdag 3 juli 2020 - 10:51
inter

Tekst aangepast

Inter

Ik ben beginnen te experimenteren met Floranid Twin Permanent 16-7-15. Het is een langzaamwerkende meststof en moet nog even de resultaten afwachten. Mijn gazon is aan herstel toe van de laatste droge zomers. Daarom zoek ik ook een meststof met een hogere fosfor gehalte.

Ik zie hier verschillende samenstellingen van NPK-waarden, maar als ik op zoek ga naar die waarden weet ik niet waar ik bv 12-10-18 moet vinden.
Als jullie eens de merknaam vermelden (ik zie hier enkele) van de samenstelling die jullie gebruiken, dat zou voor mij al een grote hulp zijn om mijn gazon op jullie advies te bemesten. Bedankt voor de hulp.
maandag 6 juli 2020 - 21:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon