menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meest bij-vriendelijke tuin

Ga naar meest recente reactie

andreash

Andreash

Hallo daar.

Ik begin binnenkort met een cursus bijen houden hier in Berlicum (NB). Heb er heel erg veel zin in.

Nu zat ik eens te kijken welke drachtplanten er allemaal in onze tuin komen te staan. Het valt nogal mee geloof ik. Lijst is hier te vinden trouwens: http://www.bijenhouden.nl/dracht/drachtned.asp

Aan jullie de vraag: wie heeft de meest bij-vriendelijke tuin? Foto's zijn natuurlijk zeer welkom (ter lering ende vermaak en vergelijking).

Gr,

AndreasH
maandag 26 januari 2009 - 11:17
jdcoster

Jdcoster

Het is altijd aangenaam uw bijen een beetje in de eigen tuin te zien foerageren maar hou er wel rekening mee dat bijen hun nectar soms van wel een paar kilometer ver gaan halen.
Zij vliegen ook het liefst op grote partijen van dezelfde bloemen, struiken en bomen.
Veel opbrengst geven vooral de kastanjes, de linden, de robinia's, weiden met paardebloemen en klaver, koolzaadvelden, fruitboomgaarden, stadsaanplanten met cotoneaster, enz.
U zult al begrijpen dat er weinig liefhebberstuinen daarin kunnen voorzien en dat uw bijen hun voorraadje elders zullen gaan opslaan.
De tuin doet er eigenlijk niet zoveel toe. De omgeving is belangrijker.
Ik woon in de buurt van een gemeentepark van vele hectaren en niet ver van een lindenlaan van 3 km.
Waneer de linden bloeien, halen mijn bijen per volk, bij mooi weer, bijna 1 kg per dag binnen bijvoorbeeld en dan interesseert de tuin hen maar matig.
Het blijft hoe dan ook interessant om in veel insectenlokkende planten te voorzien maar ik wil het belang ervan toch even relativeren.
Groetjes

maandag 26 januari 2009 - 18:47
andreash

Andreash

Hey Joel,

Dat ze liefst op grote groepen vliegen had ik al begrepen inderdaad. Niet zomaar hier en daar een drachtplantje maar dan maar meteen een stuk of 100. Naar ik heb begrepen blijven ze daar ook op vliegen totdat de voorraad uitgeput is geraakt (oid).
Ik weet eigenlijk niet precies wat er allemaal in de buurt staat. Grote stukken weide in ieder geval maar wat daar precies gezet wordt is me vooralsnog een raadsel. Dat zal ook wel ieder jaar anders zijn denk ik.

De omgeving van onze tuin is eigenlijk voornamelijk volkstuintjes. Veel groenten en ook best veel mensen die groenbemesters als witte en rode klaver zetten. Ik zal nog wel eens moeten zien of het mogelijk is (tegen die tijd) een kas daar neer te zetten. Zou denken dat ze er wel blij mee zouden zijn, wat extra bijtjes maar het kan ook zomaar zijn dat het niet mag van de gemeente.

De tijd zal het leren (-:

maandag 26 januari 2009 - 20:55
Rodger

Rodger

Als imker moet ik jdcoster gelijk geven.
Ik heb thuis ook een bij-vriendelijke tuin met daarin 25 bijenkasten.
Het is vooral de omgeving in een straal van 3à 4km die van belang is voor de bijen.
Je bijen zullen je tuin vooral in het vroege voorjaar en de late herfst bezoeken als de drachtplanten nog overal schaars aanwezig zijn.
Waar mijn bijen wel altijd op te vinden zijn in de lente en zomer is de vuilboom (spork)
die in grote getalle hier aanwezig is en een zéér goede bijenboom is.
groetjes
rodger (30jaar reeds imker)
rubriekbeheerder drachtplanten
www.bijenhouden.nl
maandag 26 januari 2009 - 21:18
Rita1960

Rita1960

Hallo heren bijenhouders,

Wat mij vooral opvalt is dat mijn kleine moestuintje, die nu niet direct in een omgeving ligt van veel waardplanten zoals Joel ze beschrijft, vooral veel bezocht wordt door hommels (meerdere soorten) en door "zweefvliegen".
Ik probeer dan ook vooral voor deze dieren een goede -leef-omgeving te creeren.

Bijen zie ik amper, als ik mij het vorig jaar voor de geest haal heb ik er maar een paar gezien. Ik begon al te twijfelen of mijn aardbeien enz. wel vrucht zouden dragen. Da's dankzij de hommels e.d wel goedgekomen.

Nu zit er bij ons in de omgeving maar 1 imker die net begonnen is met de hobby.
Die wil ik wel helpen maar ja... die heeft een weer een hekel aan de zwaluwen, die volgens hem zijn bijen oppeuzelen. En ik ben een absolute fan van deze vogels die vooral veel, heel veel vliegen wegvangen.

Aangezien ik geen verstand van bijen heb... is het waar wat deze imker beweerd? n.l. dat de zwaluwen al zijn bijen oppeuzelen? Want dan heb ik een probleempje..
Dan lok ik ze met mijn planten om vervolgens opgegeten te worden door de zwaluwen die over mijn moestuin heen scheren.

Wat is hierover uw mening?

met dank voor uw antwoord en voor eventuele oplossingen.

met vriendelijke groet,

Rita
dinsdag 27 januari 2009 - 18:59
Rodger

Rodger

Beste Rita,
je mag je gelukkig prijzen dat er in jou buurt nog zwaluwen zijn!
Dat zwaluwen bijen lusten is zeker waar, maar wat ook waar is,is dat die zwaluwen een goede keuze maken bij het vangen van bijen.
Er is bewezen na maagonderzoek van een gesneuvelde gierzwaluw dat deze alleen de mannetjesbijen zouden vangen(deze hebben geen angel).Dus......waarom zouden wij ons daar nog verder druk over maken,wetende dat die darren geen bloemen bezoeken, geen gram honing binnenbrengen en nog door de werksters moeten gevoed worden.Zij zijn alleen nuttig voor het bevruchten van een jonge koningin,waarbij ze na de daad ten dode zijn opgeschreven. Trouwens in augustus sterven ze toch de hongerdood daar ze in alle bijenkasten rond die periode buitengewerkt worden en een zielige dood sterven.
Zo Rita ik hoop je een beetje duidelijkheid te hebben gebracht zodat je geen schuldgevoelens meer hoeft te hebben.
groetjes
rodger
dinsdag 27 januari 2009 - 19:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Rodger,

Dank zij jou ben ik helemaal gerustgesteld
Ik ga op mijn moestuintje door met het zetten van bijen(hommel)planten en zal zowel de bijen, de hommels als de zweefvliegen koesteren.

Hartelijk dank voor dit eerlijke ( en voor de darren toch een iets minder leuk antwoord)

BTW: hier in de buurt zitten huiszwaluwen( ik hoop dit jaar weer bij ons aan de gevel), boerenzwaluwen (bij ons in de schuur) en gierzwaluwen ( bij de buren)

groetjes,

Rita

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 27 januari 2009 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon