menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies Bloemenweide

Ga naar meest recente reactie

baloe

Baloe

We zijn bezig onze tuin aan te leggen. Een deel van onze tuin vormt een stevige helling en hierop hebben we al fruit gezet:
- 2 Hazelaars
- 5 appelaars (La Paix, Reinette Hernaut, Reinette de blenheim, President Roulin en Gris Braibant) - laagstam
- 3 kerselaars (Early Rivers, Esperen, Schneiders Spate Knorpel) - laagstam
- 3 frambozenstruiken
- 3 Rode stekelbes - witte stekelbes
- rode en witte bessen
- Vijg (brown Turkey)
Omdat ik het niet zie zitten om iedere paar weken het bergske op en af te rijden zouden we voor dit stuk opteren om bloemenweide te zetten.

Heeft iemand wat raad waar ik op moet letten bij aanschaf ? Kan iemand me plaatsen aanraden waar ik het zaad voor een blomeenweide kan aanschaffen ?
Alvast bedankt

maandag 19 januari 2009 - 09:32
Rita1960

Rita1960

Hallo Baloe,

Van harte welkom op dit forum

Omdat ik niet weet op welke grondsoort je zit, hoe groot het stuk is en hoe het stuk gelegen is met betrekking tot de zon, droge, natte grond, arme of rijke grond, en of je vaste, een jarigen wilt kan ik je eigenlijk op dit moment alleen maar aanraden eens te gaan googelen.
bijv op alpenweide, kruidenwei, bloemenwei, wildakkers.
Wat ik wel weet is dat een heleboel mooie bloemen zoals de klaproos, kamille, korenbloem na 1 of 2 jaar zijn verdwenen als je de grond niet meer los trekt.
Deze worden op de een of nadere manier verdrongen door sterkere planten als je er niets aan doet.

Succes met je zoektocht

groetjes,

Rita
maandag 19 januari 2009 - 18:40
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Of de klaproos en de korenbloem terug zullen komen, of dat andere planten de strijd zullen winnen, hangt af van de grondsoort. De soorten die gezaaid worden, moeten worden afgestemd op de situatie ter plaatse.
In elk geval is het niet een optie die onderhoudsloos is. Cruydt Hoeck (gelijknamige site) heeft projecten op het gebied van inheemse flora en kan u misschien verder helpen als u inderdaad een wildmengsel zoekt. Anders een paar schapen....
maandag 19 januari 2009 - 20:42
baloe

Baloe

Blijkbaar had ik niet genoeg info gegeven:
Het stuk grond waarop de bloemenweide zou komen is een 3 are groot en is zware kleigrond. Bovendien is de grond ook vrij vochtig (is een helling dus niet nat).
Het stuk grond mist enkel de heel vroege ochtendzon (schaduw van onze woning), maar staat voor de rest pal op het zuiden en kan genieten van het zonnetje.

Ik zou opteren voor vaste bloemenweide, maar heb geen echte voorkeur voor een bepaalde bloemensoort. (die die in die ondergrond goed gedijt is mij goed).

Ik weet dat het geen onderhoudsvrij stuk is, maar er enkele keren per jaar met een bosmaaier over gaan en het hooi gebruiken in mijn composthoop zie ik zeker nog zitten.

Nog tips, ervaringen of aanvullingen ?
dinsdag 20 januari 2009 - 09:41
jdcoster

Jdcoster

Ik zou gaan voor een Tübingermengsel. Het is speciaal voor uw soort grond ontwikkeld en de bijen (de imkers ook) zullen u zeer dankbaar zijn.
Waarschijnlijk vindt u dat niet zo makkelijk in de handel, maar je kunt het vast goedkoop en in grote verpakkingen bestellen bij de imkerverenigingen in uw buurt.
De provincie Limburg is het verleden jaar reeds beginnen propageren en zelfs subsidieren meen ik gelezen te hebben.
Als er economische belangen op het spel staan worden mensen al een beetje meer milieubewust.
Kijk misschien ook eens op:
http://www.limburg.be/webfiles/FILES_DIR04/Landbouw/documenten/BloemenweidenInLimburgLageRes.pdf

en google eens op Tübingermengsel

En ... opdat u goed geïnformeerd zou zijn over de alom bejubelde biochemie, kijk ook eens op:
http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat_vervolg.htm

maandag 9 februari 2009 - 22:24
vanparystje

Vanparystje

Het beste is op steengrond, zandgrond om een bloemenweide aan te leggen, je zal aan veel factoren moeten denken om een geslaagde bloementuin te verkrijgen en niet zoals vele plots een gewone grasweide te krijgen na enkele jaren.

Een bloemenweide kun je zelf samen stellen door verschillende zaden te combineren, let dan wel om dat je niet te veel woekerende onkruiden neemt want die kunnen en zullen andere mooie onkruiden doen verdwijnen.

De andere mogelijkheid is natuurlijk om zo'n mengsel te kopen, daar heb je ook veel sooten en combinaties. Ik weet niet of je die particulier kunt kopen maar alsje informeert bij een Tuinaannemer zal die je nomaal gezien wel kunnen helpen.
dinsdag 10 februari 2009 - 13:00
baloe

Baloe

Heb ook eens geinformeerd bij de provincie (Vlaams Brabant) en idd, ze geven het zaad gratis weg voor nieuwe bloemenweides (Tubinger).

Bedankt voor de info, ze heeft me op weg gezet naar de informatie van de provincie.
dinsdag 3 maart 2009 - 15:43
baloe

Baloe

Heb ook eens geinformeerd bij de provincie (Vlaams Brabant) en idd, ze geven het zaad gratis weg voor nieuwe bloemenweides (Tubinger).

Bedankt voor de info, ze heeft me op weg gezet naar de informatie van de provincie.
dinsdag 3 maart 2009 - 15:45
baloe

Baloe

Soms is het goed eens terug te kijken. Onze bloemenweide staat er nu 2 jaar, en zoals me voorspeld is het een mooi mengsel geworden van grassen en bloemen onder onze laagstam fruitbomen.
Ondertussen zijn er via verplanten ook aardbeien en bosaardbeien tussen gekomen, die dit kleine stukje tuin een leuke ontdekkingstocht en gezond (fruit) en mooi (bloemen) plekje maken voor ons gezinnetje.

Het is inderdaad "wild" en bepaalde bloemensoorten zijn niet teruggekomen, maar hebben plaats gemaakt voor andere bloemen.
Een paar keer per jaar met een bosmaaier de helling op en af lopen is voorlopig voldoende als onderhoud.

donderdag 8 december 2011 - 19:23
furor

Furor

Dit klinkt super!

ik ben zelf ook van zin om er een aan te leggen.
Heb je enkele foto's?
zaterdag 10 december 2011 - 07:57
minouke

Minouke

ja, foto's zouden welkom zijn

want ik zou dat hier ook zien zitten een bloemenweide met zo van die slingerpaadjes in gemaaid.

Baloe, bedankt in elk geval om er nog nieuws van te geven over het verder verloop van je bloemenweide

groetjes
Chantal
zaterdag 10 december 2011 - 09:06
furor

Furor

Nog eens aandringen: foto's?

Hoe is het ondertussen anderhalf jaar verder? Mijn bloemenweide gaat haar tweede seizoen in, ben benieuwd.

(en foto's op je website zouden ook leuk zijn )

dinsdag 2 april 2013 - 15:40
minouke

Minouke

please fotootjes aub
dinsdag 2 april 2013 - 20:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon