menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor soort zitmaaier

Ga naar meest recente reactie

rvmeel

Rvmeel

Ik heb een huis gekocht op een perceel van ruim 1000 m2. Hiervan is ongeveer 800 m2 gras. Ik ben van plan om een zitmaaier te kopen, maar heb hierover nog enkele vragen:

1. Kun je met een zitmaaier de kanten goed maaien?
2. In hoeverre kun je rondom bomen en perkjes maaien?

Alvast bedankt voor je reactie.
dinsdag 6 januari 2009 - 16:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Rvmeel, welkom op het forum! Met een frontmaaier kun je verder de kanten maaien dan met een maaier waarbij het dek onder je apparaat zit. Een frontmaaier is wel veel duurder. Wij hebben een cirkelmaaier en maaien de kanten en rondom bomen apart.
dinsdag 6 januari 2009 - 17:17
the666bbq

The666bbq

de vraag is of ge niet zat gaat worden van dat zitmaaien (rondjesdraaien) op dat relatief kleine stukje - voor die oppervlakte zou ik zelf geen zitmaaier kopen. Mijn 'gazon' is ongeveer 10 are en die doe ik met een zelftrekkende mulchmaaier op minder dan een half uur (wandelen), ik zie niet in waar de winst zou kunnen zitten; moest ik de tweede 10 are (moestuin/boomgaard) ook nog wekelijks moeten maaien dan zou ik wel stilletjes beginnen denken aan een zitmaaier...

Kan je van die 8 are niet nog wat gazon in siertuin/moestuin veranderen ? Je zal op die oppervlakte waarschijnlijk langer bezig zijn om de randen/hoeken/bomen/... af te werken dan je uiteindelijk op je (luie?) kont hebt gezeten op de maaier

Koop voor het geld van de zitmaaier een degelijke (wat duurdere) mulchmaaier.






u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
dinsdag 6 januari 2009 - 17:28
rvmeel

Rvmeel

Bedankt voor je reactie. Klopt het dat een frontmaaier altijd zonder opvangbak maait?
dinsdag 6 januari 2009 - 17:28
the666bbq

The666bbq

er zijn ook frontmaaiers met opvangbak maar dat zijn meestal al de semi-professionele toestellen; redelijk prijzig ... voor 8 are
dinsdag 6 januari 2009 - 17:31
Detuinenindemen

Detuinenindemen

@the666bbq, ook bij zitmaaiers kun je kiezen voor een mulchsysteem. En ja, de kantjes bijhouden kost nu eenmaal relatief meer tijd dan een groot oppervlak.
woensdag 7 januari 2009 - 12:44
the666bbq

The666bbq

uiteraard kan je kiezen voor mulchen bij een zitmaaier, je bent niet goed bij je hoofd als je tegenwoordig nog een maaier koopt die niet kan mulchen.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat men beter kiest voor een mulchmaaier als men opziet tegen het maaien van middelgrote percelen in plaats direkt te kiezen voor een zitter. Ik meer winst in het mulchmaaien (niet hossen met volle zakken, wegbrengen naar een containerpark of in het beste geval een poging doen om die gigantische massa te composteren) dan in een zitter (zelfs een zitter met mulchen) omdat je toch nog alle te kleine stroken, hoeken, bomen, ... zal moeten afwerken.

Mensen vergeten die mulchers nogal eens, of vinden ze vies ("laten snippers aan uw broek en schoenen hangen"). Het enige nadeel is dat je misschien wat frequenter moet maaien maar dat nadeel weegt niet op tegen al de voordelen vind ik.
donderdag 8 januari 2009 - 10:18
Ntone

Ntone

Voor 8are zou ik ook zeker afraden van een zitmaaier aan te schaffen. Sentar, een van de merken die ik vroeger verkocht hun kleinste was een 92cm, met opvangbak van 170 liter. Voor de prijs van een dergelijke machine koop je een kwaliteitsvolle Toro of John Deere met opvang en mulching, en zal je bijna even snel klaar zijn.
maandag 12 januari 2009 - 21:03
the666bbq

The666bbq

sneller
dinsdag 13 januari 2009 - 15:14
rvmeel

Rvmeel

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik besluit om geen zitmaaier te kopen. Nogmaals dank voor jullie tijd en tips.
vrijdag 16 januari 2009 - 15:34
iecee

Iecee

maar koop dan wel een goeie brede mulchmaaier met een sterke motor
dan ben je het snelst klaar met maaien.
maar wel een waar je ook een opvangzak kan opzetten want het nadeel van mulchmaaien is dat het niet zo goed gaat als je gras te lang is geworden.
Een zitmaaier is ook wel duur in onderhoud en benzine
dinsdag 17 februari 2009 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon