menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boomsoort is dit aub

Ga naar meest recente reactie

lagassi

Tekst aangepast

Lagassi

Hallo,

Deze boomsoort zou ik willen aanschaffen in mijn tuin.
Mooi bolvormig,niet al te groot en zeer mooi van blad en stam.
Staat tevens nog altijd in blad nu.
Maar probleem is dat ik echt niet weet welke boomsoort dit is.
Alvast bedankt voor de moeite,

Groetjes Lagassi.

[afbeelding verwijderd niet-https]


p.s moest het nodig zijn heb eventueel nog detailfoto van blad.
zaterdag 6 december 2008 - 14:22
lagassi

Lagassi

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit is alvast een detail van het blad.

Groetjes.
zaterdag 6 december 2008 - 14:37
printemps

Printemps

hallo

ik denk dat het misschien hulsteik is
maar ben niet zeker
mijn bladjes zijn een beetje anders,meer met stekeltjes

misschien dat iemand anders het zeker weet

mvg
an
zaterdag 6 december 2008 - 14:44
printemps

Printemps

hallo

blinken de bladjes niet te veel om een olijf te zijn ?
ik dacht dat de olijf enkel matte,grijsachtige bladjes heeft
bij de hulsteik zijn de bladjes onderaan grijs en bovenaan donkergroen en glanzend

mvg
an
zaterdag 6 december 2008 - 15:43
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Olijf heeft idd smaller, grijzer en matter blad.
De hulsteik, Quercus coccifera, heeft niet zulk gaafrandig blad maar gepunt, zoals de hulst dat ook heeft.
Het blad lijkt wat op Eleagnus ebbingei maar de groeiwijze dan toch niet.
zaterdag 6 december 2008 - 16:15
annis

Tekst aangepast

Annis

Daar dacht ik ook al aan de Eleagnus maar normaal is deze in struikvorm. Zou ook de steeneik(Quercus Ilex ballota) deze heeft gave randen.
zaterdag 6 december 2008 - 16:25
lagassi

Lagassi

Hoi,

Ben bijna zeker dat het geen olijf is.
Ze staan op een openbaar pleintje dat vorig jaar is aangelegd, zo'n stuk of 12.
En er hangen nog een paar van die nootachtige vruchten aan met een gat in.
anders neem ik daar ook eens een foto van.

Groetjes.
zaterdag 6 december 2008 - 16:29
printemps

Printemps

hmmm

nootachtige vruchten ?
met een gat erin

ben benieuwd naar de foto

mvg
an
zaterdag 6 december 2008 - 16:40
Mari

Tekst aangepast

Mari

Hoi,

Volgens mij gaat het om de steeneik (Quercus ilex) en die nootachtige vruchten met een gat erin zouden de hoedjes van de eikels kunnen zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is een foto van de hulsteik maar hierop zijn de hoedjes goed zichtbaar en zo lijkt het inderdaad wat op vruchten met een gat in

Groetjes Mari
zaterdag 6 december 2008 - 18:29
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Lagassi,

Nog van harte welkom op dit forum

Informeer eens bij uw gemeente ( groenafdeling) vermoedelijk kunnen zij u precies vertellen wat ze hier gepoot hebben.

groetjes,

Rita
zaterdag 6 december 2008 - 19:06
lagassi

Lagassi

Mari,

je hebt volkomen gelijk het is dus een steeneik (quercus ilex).
alvast bedankt allemaal voor de nodige moeite.
nu nog een boomkwekerij vinden waar deze te koop zijn.

groetjes,

Lagassi
maandag 8 december 2008 - 16:13
LOBU

LOBU

Quercus ilex wordt tegenwoordig volop ingevoerd, de kleinere maten uit Italië en de grotere uit Italië en Spanje (Italiaanse komen vaak eerst uit Spanje!)
Opgelet! het blad dat er ginder is opgegroeid verdwijnt hier bij ons meestal vrij snel (niet aangepast aan ons klimaat), nu is het zo dat de kleinere, betaalbare maten vaak amper nog zijtakken hebben wanneer ze bij ons aankomen (meer planten per vrachtwagen) en dan is dit ook geen punt.
Quercus ilex is vrij sterk en verdraagt verschillende grondsoorten. Elke uit de kluiten gewassen bomenverkoper (handelskwekerijen, geen eigen kweek) die aan import doen hebben hier een assortiment van. bv DeNolf heeft een vrij brede keuze van maat 60-80 (cm; hoogte) tot maat 35/40 (cm; stamomtrek op ca 1.00m boven de grond)
Ik zou pas aanplanten april-mei (staan toch allemaal in pot en zelfs uit volle grond is dit voor zuiderse groenblijvers de ideale periode) Misschien wel al een exemplaar uitkiezen en laten vastleggen, want tegen april blijft er normaal gezien niet veel meer over van wat er naar hier is gehaald (alhoewel er dit jaar met die crisistoestanden misschien zaakjes te doen zullen zijn???)

PS ook meerstammige exemplaren kunnen mooi zijn, iemand met een zeer ruim budget kan bij boomkwekerij Solitair in Loenhout prachtige exemplaren kopen met volle kruin (staan al minstens vijf jaar in België)
maandag 8 december 2008 - 17:20
lagassi

Lagassi

Bedankt Lobu voor de nuttige tips,zal zeker eens tot Loenhout rijden want dit lijkt me de moeite waard.
Ik woon trouwens aan de kust en blijkbaar doen die steeneiken dat niet slecht hier.

groetjes.
maandag 8 december 2008 - 19:14
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Lagassi,

Heb even gegoogled op Steeneik. Dit worden toch, na verloop van tijd, grote bomen. Zo'n 25 meter hoog. Wil je niet ontmoedigen hoor maar je spreekt
in je 1e bericht van een mooie kleine, compacte boom.
BTW: het schijnt in het land van herkomst een groenblijvende boom te zijn.
groetjes,

Rita
maandag 8 december 2008 - 19:55
printemps

Printemps

hallo

heb in mijn tuin 2 kleintjes staan
blijven groen het hele jaar door
ze zijn goed te snoeien
je kan ze behandelen zoals buxus en er dus bvb een bolboom van maken

mvg
an
maandag 8 december 2008 - 20:07
lagassi

Lagassi

Weet dat ze groot kunnen worden maar zoals op de foto en gelijk An zegt je kunt ze mooi in bolvorm houden en dat is ook mijn bedoeling. ze zijn groenblijvend en nog eens mooi van blad ook. zal ze in mijn tuin integreren in buxuswolken. Enig nadeel is dat ze niet al te goedkoop zijn die steeneikjes.
Maar dat heb ik er voor over

Mvg,

Steven.
maandag 8 december 2008 - 21:33
LOBU

LOBU

Ze zijn inderdaad wintergroen en perfect snoeibaar (ga maar eens een paar italiaanse renaissancetuinen bezoeken). Er bestaan ook kruisingen van steen- en kurkeiken met o.a. zomereiken en moseiken, die zijn winterharder (steeneik tot ca -15°C), maar zijn maar half-wintergroen. (Quercus x hispanica en cultivars, Quercus x turneri, Quercus 'Kewensis', ...)
Wat de steeneik in dit rijtje ook bijzonder maakt is het prachtige zilvergrijze jonge lot dat mooi afsteekt tegen de donkergroene overjaarse bladeren.

Als er zich geen zware vorstperiodes voordoen zal je de steeneiken in de loop van de volgende jaren wel als leibomen zien opduiken, om zo zomer en winter de zo gegeerde privacy te verzekeren van onze achtertuinen. Je kan ze ook perfect in hagen snoeien, maar ze zijn dan wel geshikt voor het grotere werk: hagen van 3m en hoger die ook al snel 1.5m of meer breed zullen worden.

PS wat Solitair betreft best even bellen vooraf en ik weet niet of zij tijdens het plantseizoen ook particulieren ontvangen zonder begeleidende tuinarchitect of aannemer. Misschien ook eens kijken op de website www.solitair.be, deze kwekerij is uniek in Europa, alsook (meestal terecht) de prijzen!
dinsdag 9 december 2008 - 00:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon