menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fungicide

Ga naar meest recente reactie

Etienne45

Etienne45

Ik heb in de vroege herfst opgemerkt dat verschillende van mijn rozenstruiken aangetast waren door witziekte en routdauw, eigenlijk een beetje onverwacht. Men gaf mij toen advies niet meer te sproeien met een fungicide omdat de temperaturen toch al de te laag waren. Vraag : vanaf wanneer (temperatuur,tijdstip...) is het wel opportuun om tegen de schimmels te sproeien ?
zaterdag 29 november 2008 - 11:35
printemps

Printemps

hallo

volgens mij kan je dan bordeause pap gebruiken
het werkt preventief

mvg
an
zaterdag 29 november 2008 - 13:00
Etienne45

Etienne45

Thx !
En WANNEER kan die B.pap beginnen gebruiken ? Nu heeft dit volgens mij géén zin....
zaterdag 29 november 2008 - 17:54
hugo

Hugo

bordeause pap: vanaf eind maart/begiin april, als de ptemperatuur boven de 10°C is (meest efectief) en regelmatig herhalen (om de 2 weken)

roetdouw: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen twee vormen: sterroetdauw en gewone roetdauw. Beide ontstaan weliswaar door schimmels, maar de oorzaken en de symptomen lopen nogal uiteen.

Sterroetdauw is het eerst op de bladeren te zien. Er zijn onregelmatig gevormde zwarte vlekken te zien met straalvormige randen. De bladeren worden geel en vallen in grote hoeveelheden van de planten. De massale bladval verzwakt de planten in hoge mate. De sporen verspreiden zich door lucht en nestelen zich in de grond of op de afgevallen bladeren.
Roetdauw treedt uitsluitend op in combinatie met blad- of schildluizen. De roetdauwschimmels nestelen zich in de honingdauw, die deze diertjes uitscheiden. Symptomen van een aantasting is de zwartachtige aanslag op de bladeren.

Aangezien de roetdauwsporen ’s winters in de grond kunnen overleven, is het verstandig de aarde in het voorjaar te behandelen om alle sporen te vernietigen.
Ter voorkoming van sterroetdauw bespuit u de planten in mei/juni met een extract van paardestaart of een versterkend middel voor rozen (dit vindt u in uw tuincentrum).
Roetdauw, beter gezegd bladkuizen, kunt u met een oplossing van zachte zeep en water bestrijden. Los 250 gr zeep in tien liter water op. Na het afkoelen onverdund spuiten, bij voorkeur ’s morgens.

groetjes
zaterdag 29 november 2008 - 20:17
Etienne45

Etienne45

Thx hugo,

Het gaat hem hier dan over sterroetdouw, want van bladluizen of ander ongedierte en de mij bekende kleverige honingdauw) heb ik geen last gehad (tenminste op de rozen) en inderdaad ik heb gele blaadjes die afvallen ( maar wel zorgvuldig verwijderd) . Dat de ziekte zo plots opdook (sinds een mollenplaag doe ik elke ochtend een minutieuze controle-toer in de ganse tuin) zal wel met de weersomstandigheden te maken hebben veronderstel ik (vochtig + warm) .
Nu in elke geval weet ik wanneer ik de strijd kan aanvangen.
Bedankt.
E45
PS : Eventuele bladluizen (vooral op kamperfoelie) ga ik ge woon te lijf met de koude straal van de tuinslang. Zelden moet ik dit herhalen. Misschien de moeite waard ook eens te proberen.
zondag 30 november 2008 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon