menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinarchitect gevraagd

Ga naar meest recente reactie

SlingShot

SlingShot

Wij wonen in West-vlaanderen (regio Torhout).

Wij zijn eigenlijk op zoek naar een tuinarchitect of tuinaanlegger om een plan te tekenen voor onze woning. We zouden enkel opteren voor een plan, de aanleg zouden we volledig voor onze rekening nemen.

De tuin is zo'n 1400 m2.

Ik weet dat er bedrijven zijn die plannen tekenen waarvan je de kosten kunt recupereren als je bij hen je planten aankoopt. Maar voor de provincie West-vlaanderen weet ik geen dergelijk bedrijven.


Iemand suggesties?

zondag 23 november 2008 - 06:37
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

misschien even op google, tuinarchitekt aan klikken!,of tuinaanlegger, er rollen er vast een heleboel uit en dan kan je zelf kiezen wie u aanstaat , dat is toch altijd vrijblijvend

groetjes

annie
zondag 23 november 2008 - 14:40
Ntone

Ntone

Toch effe inpikken op summerspookje.

Als een klant duidelijk stelt dat hij de aanleg volledig zelf wil doen, maar toch een plan wil, zelfs al is dat maar een gerichte schets, dan zal die toch moeten betalen.

Ik weet niet op wat jij juist doelt met "Dat is toch altijd vrijblijvend". Maar zoals ik het lees ga je er van uit dat de tuinaanlegger toch een plan tekent, of hij de zaak nu aanlegt of niet.
zondag 23 november 2008 - 14:57
summerspookje

Summerspookje

yes, ff een communicatie fout, vrijblijvend ,bedoel ik als ge op google zoekt, en aanklikt voor informatie, indien ge iemand gevonden hebt ,en ermee in bespreking gaat over wat uw bedoeling is , dat is ook vrijblijvend,
maar als ge akkoord gaat , en die persoon maakt een plan voor u , zelfs nog maar een schets,
wel nogal logisch he dat ge dat dan moet betalen, ik dacht dat dat wel heel duidelijk en normaal is,
groetjes
summer
zondag 23 november 2008 - 15:19
Ntone

Ntone

Aha, daarmee is dat opgelost
zondag 23 november 2008 - 15:21
monique251

Monique251

Hoi Sling shot,

Voel me toch geroepen om even te reageren op je vraag.
Je bent kennelijk op zoek naar iemand die een ontwerp voor je kan maken en waarbij je de kosten voor het ontwerp 'terugkrijgt' als je de benodigde planten bij deze persoon afneemt.
Ik begrijp dat we allemaal op onze centen moeten letten en dat de prijs van het ontwerp niet onbelangrijk is. Maar ik wil je er toch graag op wijzen dat het ontwerp het belangrijkste onderdeel van je nieuwe tuin is. En dat je er de komende 'tig' jaar tegen aan kijkt. Dus het ontwerp moet helemaal goed zijn! Wees dus heel duidelijk in het aangeven van je verwachtingen naar de ontwerper toe, verzamel alvast plaatjes van wat je mooi vindt zodat de ontwerper een goed beeld van je smaak krijgt. En zeg pas dat het goed is als het ook werkelijk is zoals je het hebben wilt. Wil de ontwerper iets anders dan jij je voorgesteld had, dan moet hij/zij met hele goede argumenten komen waarom zijn/haar voorstel beter is.
Vraag voor je iemand uitkiest of je voorbeelden mag zien van tuinen die door haar/hem zijn ontworpen en die al gerealiseerd zijn. En een nadeel van een aan een tuincentrum gebonden ontwerper kan zijn dat je het moet doen met de planten die dit tuincentrum in haar assortiment heeft en dat hoeft niet altijd de juiste beplanting voor je tuin te zijn. En de vraag is ook of je werkelijk goedkoper uit bent als je beplanting (en eventueel bestrating) via hen moet afnemen.
Van een onafhankelijke ontwerper weet je in elk geval dat die niet vast zit aan het assortiment van een bepaald tuincentrum! Alleen jouw wensen staan in dat geval voorop.
Misschien het overwegen waard.
Succes en veel plezier met je nieuwe tuin.
Groet, Monique
donderdag 27 november 2008 - 15:05
SlingShot

SlingShot

Oké,

iedereen bedankt voor de wijze raad. We zijn momenteel met iemand in gesprek maar daar moet ik nog offerte van krijgen. Dus nog even afwachten. En ja, we hebben hier een aantal boekskes liggen met fotoos in die we kunnen tonen. Maar elke ontwerper heeft natuurlijk zijn eigen stijl.

Ze heeft wel de raad gegeven om een bodemonderzoek te laten uitvoeren zodat we op voorhand goed weten welke soort grond we hebben en welke planten/bomen daar het best kunnen in gedijen maar daar moet ik nog meer info van krijgen.


donderdag 27 november 2008 - 18:00
Rita1960

Rita1960

Hoi Sling Shot,

Da's een goede! Welke plant/struik/boom in welke grondsoort!
Als je met "Ze" bedoeld diegene waar je nu mee in gesprek bent,en die in de 1e instantie jou aanraadt een bodemonderzoek te doen dan krijg ik er in ieder geval een beter gevoel bij.
Want planten/bomen/struiken e.d zetten op een voor planten/bomen/struiken totaal verkeerde ondergrond/bodem is weggegooid geld.

groetjes,

Rita
donderdag 27 november 2008 - 20:29
monique251

Monique251

Beter de beplanting aanpassen aan de bestaande grond dan proberen de grond aan te passen aan de gewenste beplanting. Is bijna altijd tot mislukken gedoemd. Zelfs met kunstgrepen als verhogen of verlagen van de Ph worden de planten nooit zo mooi als ze kunnen zijn in de juiste omstandigheden.
Bodemonderzoek kun je deels zelf uitvoeren met behulp van een Ph setje (bij tuincentrum verkrijgbaar) maar je kunt ook uitvoeriger onderzoek laten doen bij een instituut voor bodemonderzoek. Daar onderzoeken ze ook de voedzaamheid van de bodem en geven ze je adviezen voor bemesting, vaak kun je bij je aanvraag al aangeven of je dat wilt doen met chemische middelen of dat je kiest voor biologische (ecologische) methoden.
Maar goed rondkijken in de buurt geeft vaak ook een indicatie van wat er goed wil groeien (prachtige rhodondendrons bij de buren duiden bijvoorbeeld op lage Ph)
Houd je ons op de hoogte Slingshot? En we zijn natuurlijk dol op foto's van voor en na de aanleg!!!!
Groet, Monique
donderdag 27 november 2008 - 20:47
SlingShot

SlingShot

De reden dat we nu voor een tuinarchitect aan het kijken zijn is omdat we met nogal wat niveauverschil zitten. We zullen opteren voor keermuuren om de grootste verschillen op te vangen.
Dat is voorlopig de hoofdreden waarom we naar een tuinarchitect op zoek zijn, want wat een ander doet (die erin onderlegd is) is meestal beter.

Er moeten nog regenwaterputten gestoken worden en als ze daar dan toch zijn met hun kraan, kunnen ze gelijk wat aarde hier en daar rondstrooien.

Wij (ik en vrouw) weten wel wat we graag zien maar om er dan één geheel te kunnen van maken, dat is al heel wat moeilijker.

donderdag 27 november 2008 - 20:55
vanparystje

Vanparystje

beste sling shot,

Kan die tuinaannemer geen plan tekenen met hoogteverschillen? Ik zou je aanraden om een tuinarchitect te kiezen die ook zelf gewerkt heeft in tuinaanleg want vele architecten kunnen mooi tekenen maar vergeten wel enkele praktische zaken.

daarom is een tuinaanlegger wel handiger vindik, niet dat ik iets tegen onze collegas tuinarchitecten heb.
dinsdag 10 februari 2009 - 15:41
sunjet

Sunjet

de goudegids ook heel handig voor een tuinarchitect te zoeken
www.goudengids.be
woensdag 11 februari 2009 - 20:19
Dodi

Dodi

ik heb mijn tuin laten aanleggen door een tuinarchitect uit Lot. Hij vraagt 250euro voor max 3 plans en bij uitvoering krijg je 200 euro terug voor aankoop van materiaal. Was echt super gedaan. De uitvoeringsprijs hangt af van oppervlakte, in mijn geval was het een ganse voortuin, zijkanten van de opritlaan en stuk achtertuin en dat kwam op 7500 € alles in. Op 2 weekends was alles afgewerkt en verzorgd achter gelaten. Ik heb nog zijn gsm 0494/512 699. Veel succes met je zoektocht
zaterdag 20 juni 2009 - 17:32
Polplastron

Polplastron

Ik heb mijn tuinplan zelf getekend, maar voor de aanleg van het tuinpad heb ik een tuinarchitect onder de arm genomen die mijn plan heeft omgezet naar precieze maten en werkbare lijnen. Ik heb op die manier ook nog heel wat tips gekregen ook! 't Kost wel wat geld, maar dat was het echt wel waard.

Moest ik zelf niet zo'n plantengek zijn en ik zou advies zoeken, dan zou ik zoals hier hoger al geopperd werd een degelijke tuinarchitect-aannemer zoeken die op zijn minst een degelijk plan kan maken en eventuele voorbereidende werken kan uitvoeren zodat jullie je enkel nog "zorgen" moeten maken over het planten. Bezuinig zeker niet op de verkeerde zaken! Dan kom je enkel duurder uit.
zaterdag 20 juni 2009 - 22:36
Lorie

Lorie

Slingshot, ik lees ook aandachtig je topic mee. Dus hou ons op de hoogte!
Mijn schoonzus betaalde jaren geleden, 250 euro voor een plan en dan hebben ze alles zelf aangelegd.

Dodi, blij dat je hier ff een richtprijs neerzet.
7500 euro, was dat dan alle materiaal en planten inbegrepen?
Zin om een fotootje te plaatsen.

Mss gaan we ooit ook s grote veranderingen doorvoeren voor en naast onze woning. Nu staat er vanalles, waaronder een grote bamboe, zowel in hoogte als omtrek en eigenlijk zouden we er ooit een carport willen zetten of zo...

Vandaar ook mijn interesse in dit topic!
dinsdag 25 augustus 2009 - 10:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Heb je al eens gekeken op http://www.tuinaannemer.be ?
Hier heb ik veel adressen gevonden van tuinaannemers in de buurt. Wij hebben er enkele laten komen voor een verkennend gesprek en op basis daarvan hadden we al een goed idee met wie we in zee wilden gaan.
dinsdag 25 augustus 2009 - 16:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon