menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe gazon

Ga naar meest recente reactie

marcvb

Marcvb

goede middag,
ik heb voor de zomer mijn grasveld aangelegd en ingezaaid ,vande zomer zag het eer mooi uit ,nu kleurt de gehele grasmat geelachtig .
hoe komt dit ,wat moet ik daaraan doen?
zondag 16 november 2008 - 14:18
Ntone

Ntone

Kan van zoveel dingen afhangen.
- Heeft er lang blad op gelegen (afgevallen blad van bomen he)
- heb je nog bemest? En zoja, met wat?
- is je bodem extreem vochtig, dichtgeslempt?
- hoe maai je, wanneer was de laatste keer?
zondag 16 november 2008 - 14:39
marcvb

Marcvb

gemaaid is al een tijdje geleden ik dacht niet te kort voor de winter ,gemest in de zomer met mst van aveve toen groeide hij goed 2maal in de week maaien.
vochtig weet ik niet voor inzaaien heb ik de grond 1 meter diep laten omspitten met kraan.
zondag 16 november 2008 - 16:02
Ntone

Ntone

Is de laag van 1m diepte naar boven gehaald? Of is er gebankt gespit? Heb je voor het zaaien organische stof ingebracht?
zondag 16 november 2008 - 16:09
marcvb

Marcvb

omgezet onkruid onderin de rest er boven op
organisch meststof is er niet onder gefreest
wel meststof gestrooid.
zondag 16 november 2008 - 16:14
Ntone

Ntone

Mja, wie weet wat er dan naar boven is gehaald.
Eventueel verdichte lagen, verstikte lagen. Het kan zijn dat je nu met een zuurstofarme bovenlaag zit, waardoor de worteltjes afsterven. In de zomer merk je dat niet omdat er niet extreem veel vocht valt, maar nu dat het weer toch serieus vochtiger is geworden, kan het vocht de plaats in nemen van de schaarse zuurstof.

Is de verkleuring algemeen?
zondag 16 november 2008 - 16:16
marcvb

Marcvb

begint meer en meer geel te worden .
zondag 16 november 2008 - 16:23
Ntone

Ntone

Maar in plekken? Of geheel?
zondag 16 november 2008 - 16:25
marcvb

Marcvb

plekken maar deze worden groter zou het kunnen dat er een soort ongedierte inzit die de wortel aanvreet?
zondag 16 november 2008 - 16:32
Ntone

Ntone

Dan kunnen het emelten zijn. De larven van de Langpootmug. Kan je plantjes lostrekken in de geelverkleurde plekken? Gemakkelijker dan in de niet verkleurde plekken?
zondag 16 november 2008 - 16:35
Ntone

Ntone

Heb je een hond of kat? (of meerdere?)
Je kan ook eens in zo'n verkleurde plek een stukje gras uittrekken, en in de bovenste grondlaag kijken of je larfjes tegen komt...
zondag 16 november 2008 - 18:25
marcvb

Marcvb

geen hond of kat die op het gazon komt,als het larfjes zijn wat kan ik hier tegen doen ?
alvast bedankt voor je hulp.
zondag 16 november 2008 - 20:37
Ntone

Ntone

Als het emelten (larfjes) zijn, dan kan je nematoden gebruiken. Dit zijn insecten-parasitaire aaltjes (Steinernema feltiae). Je kan die bestellen bij http://www.biocontrole.nl/. Maar je moet dan wel zeker zijn. Anders is het een maat voor niks.
Bij Ecostyle.be (http://ecostyle.be/) kan je Pyrethro-Pur vinden. Volgens hun omschrijving, toepassen gemengd met havervlokken (??) en s avonds over de plekken gieten. Maar opnieuw, niet doen wanneer we niet zeker zijn.

Een andere mogelijkheid is de grond begieten, en rollen, dagelijks rollen. Zo stikken de larven en gaan de eitjes kapot. Dit kan natuurlijk geen kwaad moest je dit doen en blijken het achteraf toch geen emelten te zijn...
zondag 16 november 2008 - 21:19
marcvb

Marcvb

dus wanneer ben je zeker ;als er witte larfjes in de ondergrond zitten en als je grassprietjes gemakkelijker uit de grond kunt trekken,klopt dit.
maandag 17 november 2008 - 08:21
Ntone

Ntone

grijsbruine larfjes moeten het zijn. Je kan met een plantschopje een 'plug' uitsteken, tot 10-15cm diepte, dan weet je het direct.
maandag 17 november 2008 - 12:03
Etienne45

Etienne45

Of misschien de larven van de junikever...zeker in een nieuwe gazon (kommavormige witte "rupsen" ). Of een schimmelinfectie aan de graswortels....Of misschien kalk te weinig....
Gazon-gras is vaak de moeilijkste plant in een tuin.
maandag 17 november 2008 - 12:15
leeuwtje

Leeuwtje

Mag ik in dit topic dan ook een vraag stellen over een grasveld.

Wij hebben eind september ons grasveld ingezaaid. Onze tuin is opgehoogd met grond. Het lijkt wel een soort bosgrond. Het is geen klei maar ook geen potgrond. Makkelijk te schoffelen.
Er is geen mest of zoiets dergelijks opgegaan.
Het gras is nog nooit gemaaid. Het ziet er ook nog niet uit of het gemaaid moet worden.
Maar nu begint het toch wel een gehele gele gloed te krijgen. Niet op plekken maar overal.
Waar zou dit aan kunnen liggen.
Ik zat er zelf aan te denken dat er kalk gestrooid moet worden. Misschien dat de bosgrond een beetje zurig is.
maandag 17 november 2008 - 12:44
Etienne45

Etienne45

Inderdaad Leeuwtje. Nog voor aanvang van de "echte" winter korrelkalk verspreiden. Verbeterd de bodem in het algemeen en voorkomt volgend jaar de gekende mosvorming. Zeker indien de aangevoerde grond bosgrond is en mogelijk te "zuur". Ook niet meer maaien. Het resultaat van de kalk ga je pas bemerken in de lente. Hij gaat gedurende natte periodes langzaam in de bodem dringen.
Geen andere meststsoffen want de worteles nemen nu toch geen voeding meer op.
Succes !
maandag 17 november 2008 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon