menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steenmarters op zolder

Ga naar meest recente reactie

dvandyck

Dvandyck

Hallo allemaal,

een collega heeft 2 steenmarters op haar zolder en weet niet wat te doen. Ze brengen veel schade toe maar zijn beschermd en mogen dus niet gedood worden. Ze heeft in het verleden er al gevangen in een kattenval en weer uitgezet maar ze komen steeds terug. Het natuurhulpcentrum beweert dat je ze moet laten doen, maar dat is uiteraard geen oplossing. Ze woont in Diepenbeek.

Weet er iemand of er een dienst is die deze dieren vangt en op een gepaste plaats uitzet?

Eens de dieren weg zijn. Hoe kan je ze buiten houden?

groeten

Dries.

PS Sorry voor dit off topic bericht, maar ik zie niet direct een forum op tuinadvies dat beter gepast is en ik heb een sterk vermoeden dat er hier regelmatig mensen langs komen die weten wat te doen.
dinsdag 4 november 2008 - 09:37
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Dries,

Hier in Nederland is de dierenbescherming of de dierenambulance de aangewezen instantie voor dergelijke
dieren. Ik weet van kennissen dat steenmarters ook graag onder (warme) motorkappen gaan zitten, en
daar de bekabeling doorbijten.

Ik denk dat het voor je collega belangrijk is te weten te komen hoe en waar de steenmarters haar zolder
binnenkomen. Als de dieren weer gevangen en buiten gezet zijn, is het zaak die toeganswegen heel
goed af te sluiten (evt. met meerdere lagen fijnmazig gaas) of zelfs dicht te timmeren, voor zover dit
de luchtcirculatie op zolder of in het huis niet verstoort. Mogelijk staat er een verwarmingsketel op
zolder, die door de warmte de steenmarters juist aantrekt; een ketel heeft ventilatie nodig, dus dan zal
dichttimmeren al afvallen.

Ik ben benieuwd wat voor reacties je nog meer krijgt, vooral omdat het om België gaat, en ik niet weet
wat voor instanties jullie hebben.

Groeten van Laura.
dinsdag 4 november 2008 - 10:01
Pieter

Pieter

Er bestaan van die toestellen die een geluid van hoge frequentie uitzenden die vele dieren niet kunnen verdragen, maar onhoorbaar zijn voor de mens. Ik weet niet als dit ook voor een steenmarter zou helpen. En hangt er natuurlijk van af als je nog huisdieren hebt ook...
dinsdag 4 november 2008 - 10:25
koenh

Koenh

Als je ze kunt vangen, en ver genoeg van je huis weer vrijlaten, dan zullen ze wel niet terugkomen (beschermde dieren mogen in feite niet gevangen worden). En probeer in ieder geval ook de gaten waarlangs ze eventueel kunnen binnenkomen, af te sluiten.
dinsdag 4 november 2008 - 11:58
hildavw

Hildavw

http://www.natuurhulpcentrum.be/

Misschien kan je hier terecht met je vraag.
Het centrum is gelegen in Opglabbeek.

groetjes

Hilda
dinsdag 4 november 2008 - 12:58
hannibal

Hannibal

Ja hoor op de website van Nauurhulpcentrum Opglabbeek staat onder de rubriek Wilde dieren een volledige uitleg en oplossingen over marters op zolder.

Ook ecosect.nl heeft een middel SKUNK genoemd. Dit is te vinden op hun site.

woensdag 5 november 2008 - 08:39
dvandyck

Dvandyck

Allen bedankt voor de info: ik ga mijn collega een afdruk van deze thread geven!

groeten

Dries.
woensdag 5 november 2008 - 16:24
Ed51

Ed51

Ik heb altijd begrepen dat steenmarters stinken.
Het zit zo: wij horen 's nachts op zolder duidelijk een beest over het plafond lopen. Vierpotig, zo te horen loopt hij/zij ook over de schuine kant van de zolder. Geen vogel denken we.
Geen ratten of muizen, omdat het (nieuwe generatie)-gif van Bayer niet aangevreten is. Steenmarters stinken, dus zou het nog een eekhoorn kunnen zijn?
We hebben een heel hoog plafond (3,80 meter, aan één kant loopt het met het dak schuin naar beneden) en dat is bedekt met glaswol van plm 15 cm dik. Het glaswol is weer bedekt met alu-folie of zoiets. we hebben het idee dat het beest daarop loopt.
Ik heb al verzonnen talkpoeder te strooien en dan de sporen te fotograferen.
Hebben anderen nog ideeën?
maandag 10 november 2008 - 21:36
Rita1960

Rita1960

Ed51,

Het zou wel eens een hermelijntje kunnen zijn.

groetjes,

Rita
dinsdag 11 november 2008 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon