menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon

Ga naar meest recente reactie

Mamaatje

Mamaatje

Dag allemaal

Mag ik nog een (laat) gazonvraagje stellen? Ons gazon heeft de zomer én de hond keurig overleefd, maar er zit erg veel mos tussen. Met de herfstvakantie in het vooruitzicht, vraag ik me af of ik nu nog kalk mag strooien, en of dit wel zinvol is? De informatie die ik vind in allerlei folders en boeken, is erg tegenstrijdeig. Wat denken jullie?
Marina
vrijdag 24 oktober 2008 - 09:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je nog nooit kalk gestrooid hebt, dan zou ik durven zeggen strooi kalk na de laatste maaibeurt. Dan heeft het geen kans om alsnog opgezogen te worden door de maaier en kan het de hele winter door de grond intrekken. Kalk werkt traag. Als je wel regelmatig kalk strooit, dan zou je de grond een keer kunnen laten onderzoeken op zuurgraad. En voor de winter nog een keer licht verticuteren is beter, dan het mos de hele winter zijn gang maar laten gaan.
vrijdag 24 oktober 2008 - 09:59
Esem

Esem

Om je gazon in topconditie de winter in te sturen ,kan je het best je gazon verzorgen als volgt.

1) rij eerst je gazon af.

2) nu gaan we het gazon verticuterenin 2 richtigen ,ga voor de tweede keer haaks op de eerste richtig over het gazon.

3) ruim nu alle losgekomen resten op met de hark.(gooi deze op de composthoop,als je er eentje bezit)

4) Strooi nu kalk.

5)Strooi nu ook najaarsmeststoffen als je gebruik maakt van Bio meststoffen,gebruik je chemische meststoffen dan wacht je best enkele weken,chemische meststoffen breken immers een deel af van de kalk.

6) indien aanwezig strooi nu met een fijne zeef( 5 bij 5 mm maaswijte)compost op je gazon,zoveel dat je bijna niets meer ziet van je gazon.

7) Beloop je gazon enkele weken niet,totdat de compost verdwenen is door regen en allerhande insecten,zoals de regenwormen.
Ik hoop hiermee een beetje wegwijs gemaakt te hebben over hoe je de gazon verzorgd.


vrijdag 24 oktober 2008 - 20:22
Mamaatje

Mamaatje

Bedankt, Eddy en Jo, ik maak er werk van deze week.
zondag 26 oktober 2008 - 18:24
Esem

Esem

Grraag gedaan,
zondag 26 oktober 2008 - 18:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Ook graag gedaan.
zondag 26 oktober 2008 - 18:58
Eckhorn

Eckhorn

Hallo,

Ik zat zelf ook met deze vraag.
Op 't net vind je tegenwoordig zoveel over dit thema dat het gewoon niet meer overzichtelijk is.
Jullie antwoordt vond ik heel simpel en heel duidelijk, en hier hebben mensen ook wat aan, waarvoor dank!



Groeten

Eckhorn
maandag 27 oktober 2008 - 11:12
Esem

Esem

Dit is /was dan ook mijn bedoeling om het simpel te houden,maar toch voor ieder die het lezen wil zeer duidelijk neer te pennen.

dinsdag 28 oktober 2008 - 20:27
Ntone

Ntone

Voor je allerhande bewerkingen gaat doen, denk eerst eens goed na!
Meet de zuurtegraad van je tuin, en geef enkel kalk wanneer nodig. Allerhande factoren spelen mee, bvb mulch je of niet, gebruik je compost, gebruik je chemische meststoffen?

Mijn tips voor een stevige gazon doorheen de winter :
- Laat je gazon lang genoeg (6-8cm minstens). Een kort gesnoeide gazon is een garantie voor mos
- verticuteer enkel wanneer nodig (bij mos en onkruid, bij serieus verdichte bovenlaag, bij viltvorming). Verticuteer al in september!
- Bestrooi de gazon met compost halverwege tot eind oktober. Deze compost gaat verder verteren/verdwijnen doorheen de winter, en tegen het voorjaar zijn voedingsstoffen helemaal lossen.
- Na verticuteren moet je misschien eens denken aan de vrijgekomen plekken in te strooien met dressing (potgrond, zand en zaad gemend met een verhouding van 1/1/1). Waar je iets wegneemt in de gazon (wat je doet met verticuteren) moet je gras terug inbrengen, anders staat er gegarandeerd mos.
- Gebruik GEEN meststoffen na half september. Indien je na augustus toch meststoffen gebruikt, zorg dan dat er genoeg P inzit, zodat je stevige celstructuren hebt voor de winter.
zondag 9 november 2008 - 01:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon