menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras gezaaid in kippenren

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Gisteren hebben we 2/3 van de kippenren afgezet, en ingezaaid.
Vooraleer de kippen er weer op mogen, dat zal in het voorjaar zijn, moet het gras stevig geworteld zijn.
Nu rijst er twijfel:
- ofwel het gras laten kiemen en laten groeien tot het in zaad komt en dan pas maaien. 3 x maaien voor de kippen er op te laten
- ofwel het gras laten kiemen en als het een 7-tal cm is maaien (niet te kort,5cm) en dat enkele keren herhalen.

Het is dus niet de manier om het mooiste gazon te bekomen, maar wel de manier om de meest kippenbestendige graszone te verkrijgen, die ik wil kennen.

Graag uw ervaringen / meningen

Lino
maandag 13 oktober 2008 - 14:53
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

Niet om het een of het ander en ik wil je ook niet flauw maken maar..... ik heb nog nooit een kippenren gezien waarin op korte of iets langere termijn nog gras stond.
Kippen vreten gras en krabben zodanig in de grond dat het gras het gewoon niet overleefd, of je moet al zo'n groot stuk hebben.....
en dat is mijn eigen ervaring met de kippen die ik vroeger heb gehad.

groetjes,

Rita
maandag 13 oktober 2008 - 19:39
Matabish

Matabish

Dat is idd. een droom hoor, van een kippenren mèt gras te hebben!!
Wat je wel kan doen, en dat zullen de kippen erg leuk vinden, is telkens de helft van de ren af te zetten, zodat ze er een tijdje niet op kunnen.
Door al het mest dat ze daar achtergelaten hebben groeit daar gras dat het een lieve lust is.
Dan verhuis je hen naar het groene gedeelte en laat op het andere stuk weer gras groeien.
Zo hebben je kippetjes steeds vers groen gras om te pikken en geven ze je veel lekkerder eitjes!
Als je ze er pas inlaat als het gras gebloeid heeft, zaait het zichzelf weer uit ook!

Succes ermee,
Matabish.

maandag 13 oktober 2008 - 20:47
Lino

Tekst aangepast

Lino

Het kan wel hoor, gras in een ren,
mits je niet te veel kippen hebt op de beschikbare oppervlakte.
Vroeger stond er alijd gras in onze ren, ik moest er soms zelfs met de grasmachine door. kijk maar:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Maar sedert we eens kuikens hebben gehad (de kloek en kuikens scharrelen dubbel zoveel als de rest) is het gras verdwenen en na inzaaien telkens ook weer minder dan 1 jaar blijven staan. Nu wil ik het dus beter doen.

Telkens de helft afzetten en telkens opnieuw zaaien vind ik geen oplossing: de oppervlakte wordt dan te klein en dan heeft het gras daar nog veel minder kans en blijf je bezig met elk jaar gras zaaien.

De vraag blijft dus:
Hoe krijg ik het meest kippenbestendige gras?:
- ofwel het gras pas maaien wanneer het in zaad heeft gestaan. Daarna 3 x maaien voor de kippen er op te laten
- ofwel het gras al maaien als het een 7-tal cm is (niet te kort,5cm) en dat enkele keren herhalen.

dinsdag 14 oktober 2008 - 08:14
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Lino, dat zijn gelukkige kippetjes die van jou en ze hebben idd. plaats genoeg om te scharrelen en nog wat gras te laten staan!
Nu bedoelde ik niet dat je telkens opnieuw moet zaaien hoor, want dan blíjf je met jong gras zitten dat tegen geen scharrelen kan. [afbeelding verwijderd niet-https]
Maar ik zie op je foto dat daar stevige zoden gras stonden, dus als je die even van de kippetjes kunt afzonderen, komt dat vanzelf weer boven, want het wortelgestel zit daar nog altijd in de grond en dan heb je weer dat stevige gras van vroeger.
Nog eens hetzelfde doen voor de tweede helft en dan kunnen de beestjes weer over de ganse oppervlakte lopen.
Dat hergroeien van dat gras gaat echt héél vlug hoor als de kippen er efkes afblijven! [afbeelding verwijderd niet-https]
Nu pikken ze telkens de jonge sprietjes weg van zodra die hun kopke boven steken hé!
Laat ons maar weten hoe je het op hebt kunnen lossen ...

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 14 oktober 2008 - 17:30
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

Dat noem ik nu niet een kippenren! Da's een waar kippenparadijs

Misschien zijn graszoden hier voor een gedeelte toepasbaar. Hoeven alleen nog maar met de ondergrond te vergroeien.
Een andere oplossing heeft Matabish al gegeven.

groetjes,

Rita
dinsdag 14 oktober 2008 - 17:49
Lino

Tekst aangepast

Lino

Dat was helaas een foto van jaaaren geleden. Nu staat er al lang geen sprietje gras meer.
Vroeger ging het in de winter stilaan weg, maar in de lente en zomer herstelde het zichzelf weer.
Dat is helaas verleden tijd.
Nu hebben we dus nieuw gras gezaaid (rechts van de rode lijn):
[afbeelding verwijderd niet-https]
en ik kreeg van iemand de tip om het jonge gras in zaad te laten komen vooraleer het af te rijden. Maar wordt dat dan niet erg lang? meer dan 10 cm? Of valt dat wel mee? Misschien is dat afhankelijk van de soort zaaigoed (het is een sportmengeling).
woensdag 15 oktober 2008 - 08:15
Lino

Tekst aangepast

Lino

Met grote blijdschap laat ik u weten dat het gras nu al uitstaat

Vlug he?!
9 dagen amper.

En ik ga proberen om het in zaad te laten komen voor ik het de eerste keer maai. Men zegt dat het gras dan dieper gaat wortelen, en dat is nu net wat nodig is in een kippenren.
Lino
dinsdag 21 oktober 2008 - 12:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon