menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bovengrondse vijverbak

Ga naar meest recente reactie

Wewe

Wewe

Hallo,

Ik ga binnenkort een vijverbak maken. Er komen geen vissen in. Omdat de vorm specifiek is (gebogen) kan ik geen constructie kopen, maar moet ik die zelf maken.
Ik ben van plan die met een coffrage te maken met betonnetten in. Afmetingen ongeveer 5 meter lang, 50 cm hoog en 70cm breed. In de betonnen bak ga ik een folie leggen, voor het geval de bak toch zou barsten. De fundering laat ik bepalen door een gebuur die aannemer is.
Een afloop van het water had ik graag langs de lengte van de bak. Liefst zo lang mogelijk, maar het lijkt me moeilijk om het water over de 5 meter er gelijkmatig te laten overlopen. Ook zal de folie er langs die overloop moeten overkomen, waardoor ik voor de afwerking wat in de problemen kom.

Voor de filtering zou ik een bak in de grond willen steken. Die kan ik vullen met poreus gesteente en bovenaan beplanting. Het water zou er langs boven inlopen en langs onder weggezogen worden, terug naar de vijverbak.

Heeft er iemand een bovengrondse vijverbak met overloop geplaatst? Kan je uw ervaringen delen aub?
Of heeft er iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Wewe
dinsdag 9 september 2008 - 21:05
monique251

Monique251

Wewe,
Gebruik in ieder geval een rubberfolie omdat die gemakkelijker te plooien is dan pvc. Omdat de vijver gebogen van vorm is en bovengronds zie je plooien in de folie veel duidelijker dan bij een verzonken bak. Groet, Monique
woensdag 10 september 2008 - 09:08
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

of nog beter een Mp of FPO folie, die wordt ter plaatse aan elkaar gesmolten (met lasbout) en is veel sterker, duurzamer en beter op maat te maken zonder vouwen enplooien dan een rubberfolie. Er bestaan hiervoor ook metalen L-profielen waaraan je die je aan de wand kan bevestigen en waar je de folie op kan vastlassen.
Deze folies bestaan ook in verschillende kleuren!

Wanneer je een mooie overloop/waterval van 5 m breed wil moet er een pomp met behoorlijk groot debiet (en dus ook behoorlijk groot verbruik) geplaatst worden!

Je zou de bak ook in metaal kunnen maken (bv Cortenstaal) en dan binnenin met folie bekleden, moet wel in het budget passen natuurlijk!
donderdag 11 september 2008 - 23:05
merty

Merty

hallo,

heb zelf een aantal jaar geleden een gelijkaardig iets gebouwd, ook met de bedoeling om geen vissen te houden..na een tijdje vonden we dit concept echter te saai geworden en wilden we toch maar wat visjes en planten er in gaan doen....tot we constateerden dat de vijver in feite te ondiep is en steeds problemen geeft, dus mijn advies; denk goed na wat je wil en maak het geheel eventueel wat dieper mocht je later van gedacht veranderen.
zondag 14 september 2008 - 13:15
Wewe

Wewe

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal de bak proberen gedeeltelijk in de grond te zetten om meer diepte te krijgen. Ik moet wel opletten met de rioleringsbuizen die er lopen.
Cortensstaal is prachtig, maar zeer duur. Wel ga ik eens navragen omtrent die folie waarvan sprake.
De overloop van 5 meter ga ik alvast verkleinen, want ik moet inderdaad een gigantisch debiet hebben.
Ik heb me laten vertellen dat je voor een waterval van 10cm breed ongeveer 1000l water per uur moet rond krijgen. Klopt dat? Ik zal dan maar beperken tot een meter of nog kleinere inkepingen maken.

Bedankt in ieder geval !
Werner
zondag 14 september 2008 - 19:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon