menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos in gazon

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Mag ik nu verticuteren? of zit ik dan heel de winter met een lelijke gazon opgescheept?

Ik dacht als ik nu verticuteer en dan na de laatste maaibeurt (wanneer is dat half oktober?) bekalk, dan raak ik misschien eindelijk eens van dat mos verlost.

lino
zondag 7 september 2008 - 15:42
Rikske_

Rikske_

Van mos zul je nooit verlost geraken vrees ik, maar je kan het wel binnen de perken houden.
Ik ga mijn gazon binnen 2 weken nog is verticulteren en dan nadien nog eens kalk strooien, mest heb ik er verleden week voor de laatste maal opgedaan.
Doe het al een paar jaar zo en dit gaat goed.

PS: En ik verticulteer ook in het voorjaar nog eens
zondag 7 september 2008 - 17:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hoor, dat kan nu nog goed. Ook ik verticuteer deze week nog. Liefst bij droog weer. En na de laatste maaibeurt bekalken. Het heeft nu nog kans om zich voor de winter te herstellen en dicht te groeien.
zondag 7 september 2008 - 19:10
caroline1

Caroline1

hallo jo

Ook ik ben van plan om deze maand te verticuteren
helpt het ook om het onkruid weg te doen?
Ik heb er namelijk veel en zie het niet zitten om te sproeien want ik heb een groot gazon en dacht dat door verticuteren ik ook het onkruid op die manier zou kunnen vewijderen?


En nadien dan wat inzaaien zodat ik minder onkruid heb volgend jaar? vooral klavertjes zijn een plaag..

alvast bedankt
groetjes caroline
zondag 7 september 2008 - 23:43
monique251

Tekst aangepast

Monique251

Hallo Jo en Caroline,
Ben benieuwd op het antwoord op Carolines vraag. Mijn 'gazon' begint er ook steeds minder als een 'gazon'uit te zien (klaver, madeliefjes noem het maar op) Ik heb nog een hoeveelheid onkruidbestrijder van Park staan maar daar is mest aan toegevoegd dus dat lijkt me nu niet het moment. Ik tuinier op klei en maak gebruik van een mulch-maaier.
Groet, Monique
maandag 8 september 2008 - 09:42
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Verticuteren vernielt wel een aantal onkruiden, maar niet allemaal. Het ligt er dus maar net aan wat er staat. B.v muur zal er best van lijden, maar madeliefjes, kruipende boterbloem en paardenbloemen niet. Je kunt nu voor half september nog wel een onkruidbestrijding uitvoeren met een meststof erin. Ik heb zaterdag ook voor het laatst bemest, dan gaat het gras nog wel hard genoeg de winter in, maar zal wel mooi groen en dus sterker zijn. Je moet echter niet veel later gaan bemesten en de temperatuur voor de groeistoffen in de onkruidbestrijder wordt dan ook te laag. Het onkruid moet met de groeistoffen nog effe door kunnen groeien, dan groeit het zichzelf kapot, maar het gras blijft over. Gras is nl. een éénzaadlobbige plant en de onkruiden zijn tweezaadlobbig. De selectieve werking van de groeistoffen berust hierop. De laatste maaibeurt kan nog wel in november vallen. Vorig jaar ook.
maandag 8 september 2008 - 10:28
Etienne45

Etienne45

Met verticuteren (eind september) verlucht je de grond, verbeterd je de structuur, maar verwijder je zeker niet het onkruid.(Tegendeel je gaat het verder verspreiden) Met kalk vlak na het verticuteren bestrijd je de mosvorming aanvang volgend jaar. Indien je een gazon met te veel mos nu voorziet van (klassieke) meststoffen voorzien je ook die mos van meststoffen en bevordert je de groei van het mos...
Dus: best nu niet onmiddellijk maaien, het volgroeide onkruid stelselmatig aanpakken met bijv Gazonnet van Bayer.Weer wat geduld tot het onkruid afgestorven is, dan kort maaien en verticuteren. Daarna grondig harken, en korrelkalk geven. Na drie weken kun je aangepaste meststoffen toedienen (bijv van DCM). Vlak voor de winter niet te kort maaien.
In het voorjaar opnieuw licht verticuteren, harken en desnoods gedroogd koemest toedienen om de bodem te verbeteren.Pas wanneer je gras begint te groeien de klassieke meststof toedienen.
Mijn ervaring : Het gazon is de moeilijkste plant in mijn tuin en vraagt het meeste aandacht, en werkuren. Bovendien kan de weersgesteldheid je elke jaar ander roet in je eten komen gooien. Te veel zon : gele plekken, te veel regen : mos en zelfs schimmel.... Toch ....succes
maandag 8 september 2008 - 10:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ben het met bijna alle punten wel eens met Etienne45, maar op een goed bemest gazon bevorder je niet de mosgroei. Mosgroei krijg je vooral op gazons, waar het gras niet goed groeit, door gebrek aan bemesting of beregening in droge tijden. En de vierkante meters gazon verlangen minder werkuren dan dat je een andere beplanting hebt, b.v. vaste planten. Wel is deskundigheid vereist en het eens of 2 keer maaien kan mooi machinaal gebeuren, maar inderdaad moet het regelmatig gebeuren.
De grondverbetering met koemestkorrels zal ook tegenvallen, door de geringe hoeveelheid organische stof die je geeft, daarvoor zijn veel grotere hoeveelheden nodig. Maar op het gazon is dat niet nodig. Maar wel op b.v. een groentetuin en dan geef je kruiwagens vol organische stof, om de grond verbeterd te krijgen. Bij de aanleg van een gazon op hele schrale grond gebruik je ook meer organische stof, dan dat je met koemestkorrels geeft. Denk hierbij aan de kg. die je geeft met kruiwagens en met koemestkorrels.
maandag 8 september 2008 - 11:21
Etienne45

Etienne45

Idem dito. Ik ben het met vele punten eens met Jo, maar ook weer niet met allemaal. Het klassiek verschijnsel op een forum; van mening verschillen. Het plezier van tuinieren : links en rechts wat goede raad maar uiteindelijk...zelf ervaren
maandag 8 september 2008 - 12:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo is het.
maandag 8 september 2008 - 12:29
monique251

Monique251

Jo en Etienne,
Heel erg bedankt voor jullie uitleg, ik weet wat me te doen staat komend weekend.
Groet, Monique
maandag 8 september 2008 - 13:21
eucalypta

Eucalypta

Het valt mij op dat veel van jullie spreken over onkruidbestrijding m.b.v. bestrijdingsmiddelen. Ten eerste slecht voor het milieu en ten tweede pak je de oorzaak van het probleem niet aan. Puur symptoombestrijding......hoewel dat natuurlijk ook goed kan zijn. Ik heb altijd geleerd dat daar waar veel mos groeit óf de afwatering niet goed is dus de bodem vaak verdicht is, of té veel schaduw voor de grassoort die gebruikt is, of een te zure bodem. Wat bij mij goed helpt is in het voor- en najaar het gras beluchten door er met een riek gaten in te prikken of met een prikrol er over te gaan, dan scherp zand strooien en deze er met een harde bezem invegen. Later nog bekalken maar dat doe ik meestal pas in Januari. Een goede structuur van de grond is essentieel om weinig most en onkruid te krijgen. Dus veel compost, organische mest. Geen kunstmest en al helemaal geen chemische bestrijdingsmiddelen die uitspoelen naar het grondwater. Maar goed ieder zijn ding.
Groet Eucalypta.
dinsdag 23 september 2008 - 23:11
Rita1960

Rita1960

Hoi Eucalypta,

Toen ik nog op de landbouwschool ( jaren '80-'82 )zat noemden wij het (onkruid-)bestrijdingsmiddelen.
Een aantal jaren later, de milieubeweging kwam toen op, heette het ineens (gewas-) beschermingsmiddel.
Het klinkt veel vriendelijker als je het gewasbeschermingsmiddel noemt dan onkruidbestrijdingmiddel of niet soms?
Maar het is en blijft hetzelfde. Zo weinig mogelijk van gebruiken is en blijft het beste. (ook voor je portomonee) Daar ben ik het helemaal met je eens. En i.d.d. beter het probleem aanpakken zoals bij het mos, maar ja, dat lukt niet altijd als je meer grond in productie hebt.

groetjes,

Rita
woensdag 24 september 2008 - 19:37
hugo

Hugo

In een natuurlijke omgeving of bij een grof type gazon kan je ook besluiten de klavers gewoonweg te behouden. Waarom zelf geen klaverweide aanleggen? Dan moet je ´s zomers minder vaker sproeien om je gras groen te houden, je moet geen kunstmest strooien en je brengt een fantastische bijenplant aan en dus ook de bijen die jouw moestuin voor je bevruchten. Het tolereren van klaver is een stuk goedkoper en gezonder dan bestrijden, zelfs al ga je zitten wieden. Een onkruidvrij gazon is een monocultuur die veel onderhoud en middelen nodig heeft. Een gemengde cultuur heeft een gezonder evenwicht,,, maar waarom niet wat wilde viooltjes of madeliefjes of kruiptijm erbij en eventueel wat loopkamille? Ruikt heerlijk wanneer je er overheen loopt, is de hele zomer groen en heeft weinig tot geen water nodig. En het bloeit, als toegift.

Het hele idee van een ´onkruidvrij´ gazon is pas een jaar of 20-25 oud, toen een kunstmestproducent ging samenwerken met een bestrijdingsmiddelen fabrikant. Tot die tijd was klaver een standaard bestanddeel in een graszaadmengsel.

groetjes


woensdag 24 september 2008 - 19:59
Rita1960

Rita1960

Hugo,

Ben het helemaal met je eens,
mijn gazon zo'n 10-12 jaar oud ziet er niet meer uit - als je het van dichtbij bekijkt-
en vanaf een afstand ziet het er altijd groen uit
De vogels vinden het ook prachtig, al dat heerlijke mos om de nesten mee te bekleden, en het loopt zo lekker zacht op blote voeten, vooral 's morgens als het nog een beetje gedauwd heeft... het geeft echt een lekker gevoel.( om de slakken te vangen en om wakker te worden)
Of te wel .. zolang als mijn "gazon" nog groen oogt, vind ik het prima.
Madeliefjes heb ik er nog niet in, en ook geen klaver maar misschien dat dit nog komt.

groetjes,

Rita
woensdag 24 september 2008 - 22:35
Lino

Tekst aangepast

Lino

Als je kinderen hebt die op hun blote voeten in de tuin lopen,
dan is klaver en ander bloeiend klein onkruid tussen het gras soms gevaarlijk.
Ik heb de ervaring dat het nogal wat bijensteken kan opleveren.

vrijdag 26 september 2008 - 10:28
Ntone

Ntone

Verticuteren en kalk is geen wondermiddel tegen mos. Mos groeit waar gras niet kan groeien. Bvb in schaduw, op verdichte bodem etc.
In plaats van kalk in het rond te strooien, strooi eens dressing rond (graszaad, zand, potgrond in 1/1/1 verhouding) na het verticuteren. Je brengt nieuw zaad in, en krijgt een jonge en frisse gazon doorheen je bestaande gazon. De moeite waard van te proberen, en de enige werkende oplossing tegen mos.

Bij echt oude gazons (12-15 jaar en ouder) is het misschien de moeite waard een restauratie te laten doen.
zondag 9 november 2008 - 01:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon