menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hobbelig gazon egaliseren

Ga naar meest recente reactie

mkrve

Mkrve

Goeden dag allemaal...

Ik heb een gazon in de tuin waar hier en daar wat kleine oneffenheden in zitten, kleine kuiltjes hier en daar. Geen grote gaten ofzo, maar het ligt niet lekker

Is er een manier om deze "kuiltje" op te vullen? Door bijv elke keer een beetje zand/aarde er op te gooien?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?

Martin
woensdag 13 augustus 2008 - 11:31
leeuwtje

Leeuwtje

Of het gras op die plaats afsteken. Dan er wat grond onder doen en de graszode terugleggen. Water geven hoeft nu niet met dit weer, maar anders wel een paar dagen.
woensdag 13 augustus 2008 - 13:18
LOBU

LOBU

Hier moet je, zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen, aan top-dressing gaan doen. Het is trouwens ineens het moment om twee vliegen in één klap te slaan en je gazon ook te gaan beluchten.
Beluchten doe je met een gehuurde machine met holle pennen die in de grond gaan en worstjes grond naar boven brengen, of zoals onze Engelse vrienden met een riek, die de grond in steken en rondjes draaien tot er gaten ontstaan en dit over het gehele gazon.
Hierna ga je met een rijf (of hark) deze 'worstjes aarde' verwijderen.
Nu ga je top-dressen: een droge mengeling van tuinaarde, potgrond, graszaad en eventueel wat bodemverbeterende korrels, perliet, lava, bentoniet of TeraCottem toevoegen naargelang de behoefte van jouw tuingrond. Normaal ergens tussen 50% en 75% tuinaarde en 25% tot 50% potgrond gebruiken.
Goed mengen en dan met een schop breed uitwerpen over het gazon, uiteen harken en met een harde borstel inkeren en eventueel nog wellen. Oh ja, voor je begint het gazon goed kort maaien!
donderdag 14 augustus 2008 - 23:54
mkrve

Mkrve

Bedankt voor de tips zover...

Ik ga eens kijken of ik er iets moois van kan maken
vrijdag 15 augustus 2008 - 13:55
janoor

Janoor

Met belangstelling heb ik de topic over gazon egaliseren gevolgd, omdat ik een soortgelijk probleem heb. Ik ben niet bepaald een expert, dus hulp is meer dan welkom.

Mijn gazon is ook hobbelig en dat irriteert me nogal. De Grasmat heeft echter een oppervlak van grofweg 1000 m. Het zal dus wel iets grootschaliger moeten worden aangepakt. Ik heb tijd zat, dus ik wi het zoveel mogelijk zelf doen.

Ik heb de grasmat dit jaar al twee keer geverticuteerd. Is dat net zo goed als het maken van rond gaatjes?
Wat wordt verstaan onder borstelen?
Wat is wellen?

Vast bedankt voor de reactie

Jan
dinsdag 30 september 2008 - 12:24
LOBU

LOBU

Verticuteren is eigenlijk het 'uitkammen' van het dode materiaal uit het gazon, dit is helemaal iets anders dan beluchten (gaatjes prikken). Maar is ook nodig als je een zo perfect mogelijk gazon wil.
Borstelen kan letterlijk met een grove keerborstel met harde, lange haren (typisch zo'n rode borstel) maar kan eventueel ook machinaal met een borstelmachine om bv opritten mee te borstelen (dan vliegt alles wel meer in het rond). Dit gebeurt om het aangebrachte grondmengsel tussen de grassprieten op de aarde te krijgen, zodat het het bestaande gras zo weinig mogelijk verstikt. Dit werkt niet goed wanneer het grondmengsel te vochtig is!
Wellen is het (manuel of machinaal) aandrukken van de aarde met een zware, meestal met water gevulde, metalen rol die je kan voorttrekken.
dinsdag 30 september 2008 - 13:50
janoor

Janoor

hartelijk dank!
dinsdag 30 september 2008 - 14:25
Bckay

Bckay

Ik wou ook mijn tuin egaliseren maar ik heb het probleem van grote dikke wortels die net onder het gras zitten, weet iemand daar raad mee? Ik neem aan dat elke tuinfrees daar kapot op draait ...
donderdag 20 april 2017 - 21:23
TommyT

TommyT

Van welke plant of boom zijn de wortels?

Een stevige dieselfrees kan dat wel oplossen, maar de kans is dat de plant of boom dan zal afsterven
zaterdag 22 april 2017 - 18:40
Bckay

Bckay

dat was van een treurwilg, die weg mocht, die heb ik ondertussen met een gehuurde stronkenfrees als messen in de boter weggefreesd, makkie!
heb ondertussen mijn hele tuin herzaaid ook, en dan een mega stortvlaag gehad, daarna de grootste droogte/hittegolf van de laatste 20jaar, toch goed gekomen.
maandag 10 september 2018 - 00:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon