menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over effect van stronken frezen op gras

Ga naar meest recente reactie

DD

DD

Ik heb een vraag over het effect van het frezen van stronken op het gras dat er later op gezaaid zou worden.

Wij hebben een bouwgrond gekocht maar deze staat vol met bomen (masten +- 80 cm omtrek, 40 tal) en struiken.
Wij zouden deze bomen laten omzagen en de stronken zouden uitgefreesd worden. Nu is er ons verteld geweest dat de houtpulp die door het frezen mee onder de grond wordt gemengd, geen gunstig effect heeft op het gras dat er later gezaaid zou worden. Het zou te maken hebben met een soort van moerasgas dat er zou ontstaan. Hierdoor zou het gras niet goed groeien en geel zien ipv mooi groen.

Heeft iemand hier ervaring mee die advies kan geven? Is het beter om de stronken er uit te trekken/graven? (is dit mogelijk om zelf te doen?)

Alvast bedankt voor uw hulp

(Ik hoop dat ik de vraag in het juiste subforum heb gestoken)
dinsdag 8 juli 2008 - 10:28
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Inderdaad het verse hout dat dan in de grond zit gaat de stikstof wegnemen zodat het gras een tekort krijgt en gelig begint te worden...
Een oplossing zou misschien zijn om nadat je alle stonken hebt uitgefreesd de grond een jaar te laten rusten zodat het hout kan verteren...
Of gewoon zoveel mogelijk verwijderen.
Of misschien stikstof bijmesten maar daar ben ik niet zeker van ....

greetz Damy
dinsdag 8 juli 2008 - 12:41
DD

DD

Het zou zo zijn dat de grond nog 5 jaar 'braak' zou liggen omdat we dan pas beginnen te bouwen. Zou het dan wel in orde zijn? De persoon die het ons vertelde over het slechte effect van frezen zei dat het ongeveer 20 jaar duurt eer dat er terug genoeg stikstof is.
dinsdag 8 juli 2008 - 12:53
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

bij mijn wete zou het na 5jaar tog wel voorbij moeten zijn...
Maar daar zullen nog wel andere mensen over oordelen.

greetz Damy
dinsdag 8 juli 2008 - 12:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid. Beter is om het uitgefreesde materiaal eerst te laten composteren, maar als het niet teveel is kun je het door de bovenlaag werken en dan het nieuwe gras van wat extra stikstof voorzien door een bemesting met kalkammonsalpeter. Het komt er op neer, dat je even een verkeerde C/N (koolstof/stikstof ) verhouding krijgt, doordat de bacteriën de stikstof zelf nodig hebben om het hout te verteren.
dinsdag 8 juli 2008 - 18:51
Rita1960

Rita1960

Hoi DD,

Wat hierboven beschreven staat is juist. Misschien dat je de gefreesde stobben voor een groot gedeelte kunt verwijderen (manueel met de schop en kruiwagen of met een kraantje) en de gaten dan kunt opvullen met goede grond en vervolgens met een frees alles door elkaar "hutselen". De gefreesde houtspanen op een hoop gooien en 1 tot 2 jaar wachten tot deze behoorlijk zijn "verteerd". Daarna gebruiken als mulchmateriaal onder je struiken.

groetjes,

Rita
dinsdag 8 juli 2008 - 19:55
DD

DD

Bedankt voor de feedback. Nog een ander vraagje. Als ik de takken van de bomen zou verhakselen, is het dan OK om deze houtpulp over de grond te verspreiden dat het gewoon bovenop de grond ligt? Of heeft dit hetzelfde effect als dat het onder de grond is gemengd?
woensdag 9 juli 2008 - 19:27
Rita1960

Rita1960

DD,

Dit heeft hetzelfde effect als de boomstronken. Onttrekking van stikstof aan de grond. De takken dus het liefst, net als de gefreesde boomstronken, behandelen.

Groetjes,

Rita
woensdag 9 juli 2008 - 19:46
Jules

Jules

Mijn ervaring met een stuk grond waarop ik zo'n 10 stronken (van ongeveer 15 jaar) heb weggefreesd en zonder bijkomende maatregelen, onmiddellijk heb ingezaaid met graszaad: nu na drie jaar ziet ge er niets van , nergens kunt ge nog merken waar de bomen hebben gestaan en trouwens da
zaterdag 12 juli 2008 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon