menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Info gevraagd voor mijn olijfboom

Ga naar meest recente reactie

Dedonax

Dedonax

Ik heb onlangs een olijfboom bijgeplaatst op mijn zonneterras. Nu is mijn vraag: hoe onderhoud ik mijn boompje? Moet ik deze regelmatig water geven? Moet ik hem in de winter inpakken tegen vorst? Zo ja, hoe doe ik dit het beste? Moet hij bijgesnoeid worden? ................?

Graag een beetje wijze raad,
van elke kenner, desnoods van tante Kaat

Bedankt

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 26 juni 2008 - 22:01
AslanDes

AslanDes

even op google gekeken....



Natuurlijke omgeving

De Olijfboom is een groenblijvende plant. De olijf komt alleen in bloei bij een lage wintertemperatuur en veel zonuren in het voorjaar.Bloemen zijn crèmekleurig en verschijnen eind mei, begin juni. Als de temperatuur hoog genoeg is en de zomer lang genoeg, dan bestaat de kans op vruchtzetting en rijpen.

Eigenschappen

De olijfboom bestaat al duizenden jaren en heeft waarschijnlijk haar oorsprong gevonden in de landen rond het Middellandse zeegebied. Waar de olijven en olijfolie in de keuken gebruikt worden.

Eisen

De Olea europaea voelt zich het best thuis op een zonnige plaats in een goed vochtdoorlatende kleigrond, maar dit kan ook een zandgrond zijn.

Temperatuur

Het veiligst is om een olijfboom als kuipplant te houden, maar de oudere bomen kunnen buiten blijven staan en na vorstschade weer nieuwe scheuten ontwikkelen.

Bodemsamenstelling

Olijfbomen en olijven zijn het sappigst wanneer ze groeien in een diepe en voedzame grond. De ideale grond voor een olijfboom is een kleihoudende bodem, maar olijfbomen gedijen op elke grondsoort, zelfs zand. De grond mag niet te nat zijn en idealiter nooit uitdrogen, al kunnen olijfbomen indien diep geworteld lange tijd tegen droogte. Eventueel de tuingrond vermengen met kleikorrels of compost om de grond luchtiger te maken. Als olijfbomen in de volle grond staan de grond vanaf het moment dat de kleine witte bloempjes opengaan, elke maand bemesten met een korrelkunstmest (formule 10-10-10) of gedroogde koemestkorrels. Na oktober niet meer bemesten.

Water geven

In de hete klimaatzones is twee tot drie keer water geven per week noodzakelijk, zeker bij een lichte en zanderige bodem. Houd de bodem niet te nat, en zorg ervoor dat de bodem minstens 75% droog is voordat de olijfboom opnieuw water krijgt, omdat de wortels gevoelig zijn voor rot. In veel olijfboomgaarden druppelirrigatie toegepast, maar dat zorgt voor minder diepe worteling en daarmee grotere gevoeligheid voor droogte. Het is belangrijk om de olijfboom nadat deze is geplant, de eerste weken regelmatig(2-3x per week) water te geven, zodat de plant snel aanslaat.

Snoeien

Op zich is het niet nodig om een olijfboom te snoeien, maar vormsnoei kan worden toegepast. Zo kan men eventueel de toppen van de langste takken ( 3-4 jarige twijgen) snoeien om de groei vanuit de kroon te bevorderen, zodat men een volle boom krijgt. Laat takken minstens 20 cm lang. Bij voorkeur in het voorjaar snoeien, zodat de snoeiwond tijdens het groeiseizoen kan dichtgroeien.

Olijfbomen in Kuip of Plantbak

Als u uw olijfboom(alleen de oudere olijfbomen) ’s winters in een kuip of plantbak wilt laten staan, is het verstandig de boom te verplanten in een kuip of bak die 1/3 groter is dan de kuip waarin de boom geleverd wordt. Het is raadzaam de binnenkant van de bak te bekleden met tempex of noppenfolie, dit om invriezen van de kluit te voorkomen. De bovenkant van de grond in de kuip of bak kunt u eventueel afdekken met 5 cm franse boomschors, ook om invriezen van de kluit te voorkomen. Een olijfboom in een kuip of plantbak is altijd kwetsbaarder dan een boom in de volle grond. Daarom is het verstandig om de volgende punten goed in de gaten te houden:

* Na een vorstperiode de olijfboom water geven als de grond is uitgedroogd door de vorst.
* Bij extreme vorst kan desgewenst de olijfboom tijdelijk worden ingepakt met vliesdoek.
* Wanneer de aarde in de pot ongeveer 3 cm vanaf het oppervlak droog aanvoelt, de plant uitgebreid water geven.

vrijdag 27 juni 2008 - 00:19
Rikske_

Tekst aangepast

Rikske_

Prachtige Boom/Terras/BBQ heb je daar
Wat is de stamomtrek van de boom als ik mag vragen 70, 80cm?
En hierboven staat bijna alles beschreven wat je ermee moet doen.
Veel succes ermee.
vrijdag 27 juni 2008 - 08:40
Dedonax

Dedonax

Dank je wel AslanDes voor de info.

@Rikske: boom heeft ongeveer 1 meter omtrek.

groetjes
vrijdag 27 juni 2008 - 16:28
BroRo

BroRo

Hoe diep (of hoeveel dieper) mag de stam van een olijfboompje in een nieuwe pot zitten ? Kan de stam onderaan evt rotten indien hij te diep zou zitten ?
maandag 30 april 2018 - 17:51
baloe

Baloe

Hier heb ik een klein boompje ondertussen al 5 jaar staan.
Het groeit en kan steeds beter tegen de koude.
Ik snoei in het voorjaar (april/mei) en kon ondertussen al de eerste olijfjes plukken.
dinsdag 1 mei 2018 - 08:16
iefiefdejo11

Iefiefdejo11

Hallo, sinds kort heb ik last van kleine groene rupsjes in mijn olijfboom.
Voornamelijk zitten ze op nieuwe blaadjes.
Iemand, een idee wat kan ik er tegen doen.
Foto in bijlage
Mvg
Ief

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 27 juni 2019 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon