menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras onderhouden tegen de boordstenen

Ga naar meest recente reactie

blommys

Blommys

Hallo
hoe onderhouden jullie het gras dat tegen de boordstenen (of tegels) groeit?
je ziet soms zo van de fijne lijntje groefjes tss boordstenen en gras
hoe doen jullie dat? ik heb een gehoord met een trimmer met zo'n draadje ... dat lukt mij alleszins niet

hebben jullie raad

mvg
dirk
maandag 16 juni 2008 - 22:21
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien niet de meest efficïente methode, maar ik knip regelmatig met een graskantschaar alles bij. Wel een tijdrovend werkje als je weet dat ik dan zo'n 40 meter graskant moet knippen. Maar ik bezie het als een vorm van ontspanning.
dinsdag 17 juni 2008 - 16:17
Esem

Tekst aangepast

Esem

Idd om een mooie afgelijnde kant te verkrijgen kan je best werken met een graskantschaar,of zoals ik met een gewoone ouderwetse schaar.
eentje uit grootmoeders tijd volledig in ijzer.
Eddy,
woensdag 18 juni 2008 - 01:15
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hier werk ik met aardappelschilmesjes (5 stuks voor € 1 ). Ik snij het gras precies langs de
stenen weg, verwijder het met de hand, en veeg met een bezem de restjes aarde weg. Al doende
krijg je daar vanzelf handigheid en snelheid in. Kleine tip: niet te lang in één houding blijven zitten,
want dan krijg je gegarandeerd last van je rug...

Groeten van Laura.
woensdag 18 juni 2008 - 08:51
dauwtrapper

Dauwtrapper

@blommys
Ik doe het met de trimmer, en dat werkt perfect en snel. Ik kom niet in alle hoeken om dat de trimmer rond draait en die stukjes doe ik dan of met de hand of met de kantenknipper(schaar) Je moet het draaitje van die trimmer net niet tegen de muur of boordstenen laten komen. Het draadje slijt dan heel snel. Je moet de trimmer vanaf het gras in de richting van de boordsteen laten gaan (langzaam zodat je ziet welk gras er wordt gemaaid) Een beetje oefenen en het werkt. Let op de draairichting van het draadje, draait die rechtsom(van boven gezien) dan loop je van links naar rechts met je trimmer. Het gesneden gras wordt dan weggeblazen door snelheid en luchtverplaatsing van het draadje. Kijk wat er gebeurt als je langzaam met de trimmer naar de boorsteen beweegt, zo zul je al gauw zien wat de draaicirkel is van de trimmer. De buitenzijde van die draaicirkel is de snijdende kant.
succes
dauwtrapper
P.S. Kijk eens bij iemand in de buurt die ook een trimmer heeft en vraag een beetje om uitleg. Zo leg je tevens een leuk tuincontact en wie weet wat daar weer uit kan voortvloeien.
vrijdag 20 juni 2008 - 00:42
tuinmadam

Tuinmadam

Ik heb me laten wijsmaken dat je - om dit knip- of trimwerk te vermijden - je boordsteen best op grondniveau laat leggen, zodat je er met het wiel van de grasmachine over kan rijden. Onze tuin wordt volgende week op die manier aangelegd. Is het naïef om te geloven dat we dan inderdaad geen kantenmaaier meer nodig hebben? Iemand ervaring hiermee?
zaterdag 26 juli 2008 - 22:42
rombaft

Rombaft

Ik heb me laten wijsmaken dat je - om dit knip- of trimwerk te vermijden - je boordsteen best op grondniveau laat leggen, zodat je er met het wiel van de grasmachine over kan rijden. Onze tuin wordt volgende week op die manier aangelegd. Is het naïef om te geloven dat we dan inderdaad geen kantenmaaier meer nodig hebben? Iemand ervaring hiermee?


mijn boordstenen zijn laag en zo goed als gelijk met het gras, maar het gras groeit er plat overheen en je grasmachiene pikt het niet op.

Soit, nu heb ik gewoon langs de boordstenen met een spade een strookje gras uitgehaald van een 3-4 cm breed, zodoende dat het gras neit meer tegen de boordstenen groeit maar er wat langs en daar kan ik nog aan met de grasmachiene
zondag 27 juli 2008 - 13:48
Esem

Esem


mijn boordstenen zijn laag en zo goed als gelijk met het gras, maar het gras groeit er plat overheen en je grasmachiene pikt het niet op.

Soit, nu heb ik gewoon langs de boordstenen met een spade een strookje gras uitgehaald van een 3-4 cm breed, zodoende dat het gras neit meer tegen de boordstenen groeit maar er wat langs en daar kan ik nog aan met de grasmachiene


Klopt rombaft.
De stenen zijn wel makkelijk om met je machiene over te rijden maar je zit nog steeds met een slordige afboording van je gazon, omdat, zoals je zegt het gras over de stenen groeit en dan moet het nog bijwerken om een mooie rand te verkrijgen.
zondag 27 juli 2008 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon