menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schors leggen

Ga naar meest recente reactie

zevenblad

Zevenblad

In mijn achtertuin loopt een oud en lelijk asfaltpad. Ik zou dit willen verfraaien met boomschors. Is dit mogelijk? Welke schors zou hiervoor best geschikt zijn? Liefst in de goedkopere prijsklasse. Het pad loopt lichtjes naar beneden en daar is een gootje. Dus het water kan enigszins weg. Tegen mijn huis loopt het pad uit in oppervlakte van twee bij drie meter. Ook hier zou ik een terras van schors willen leggen.
Het is de bedoeling om het uitzicht wat te verfraaien zonder veel kosten te maken.
In totaal gaat het om zo'n 20 vierkante meter.
donderdag 29 mei 2008 - 20:47
Spuddy

Spuddy

Het probleem met schors is dat het drijft. Dus bij een hevige bui kan het zijn dat al je schors naar het lager gelegen deel drijft. Heb dat hier al een paar keer meegemaakt. Dolomiet lijkt me dan een betere oplossing.
donderdag 29 mei 2008 - 22:22
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb ook schors in mijn borders liggen en dat durft inderdaad wel eens op 'zwier' gaan. De vogels pikken dat soms ook op of gaan er in roefelen. Kleine stukjes hebben soms wel de neiging om overal aan te blijven plakken, dus dat breng je dan mee in huis.
Dolomiet lijkt me wel een goed alternatief.
vrijdag 30 mei 2008 - 08:44
zevenblad

Zevenblad

Dank voor de antwoorden. Zou ik dan niet beter gewoon kiezels leggen. Ik las dat dolomiet kan verkleuren, dat het nogal wat onderhoud vraagt (onkruid, putjes)...
Een pad in kiezelstenen zou me rond de 125 euro kosten. Ik veronderstel dat dolomiet niet veel goedkoper zal zijn?
vrijdag 30 mei 2008 - 16:23
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Dat hangt ervan af hoeveel kilo je nodig hebt..

greetz Damy
vrijdag 30 mei 2008 - 17:09
zevenblad

Zevenblad

Ik denk rond de 4000 kg steentjes. Oppervlakte is zo'n 20 vierkante meter.
zaterdag 31 mei 2008 - 15:20
Matthias1

Matthias1

Ik werk op een bedrijf waar we vooral grind verkopen, maar we hebben er ook parkgoud liggen. Dit is een steen die wat geler is dan dolomiet, ook wat duurder, maar die vooral zijn kleur behoud en geel blijft in tegenstelling tot dolomiet.
zondag 1 juni 2008 - 14:11
printemps

Printemps

hallo

schors vergruist als je er over loopt(verbrokkelen)
en dan wordt het een smurrie(lijkt dan op potgrond)
dus met de jaren zal je het moeten vervangen
steentjes niet

mvg
an
vrijdag 6 juni 2008 - 12:32
taniam

Taniam

Ook tussen steentjes moet je na een tijd het onkruid wegpukken en steentjes "rollen" naar het lage punt van je tuin .
Vooral op asfalt houdt het niet, moet je altijd terug naar boven vegen. Dan moet je zo'n soort " Bijenraat" laten leggen om de steentjes op hun plaats te houden. Zelfs die bijenraat zal misschien niet op asfalt houden, misschien moet het erop geplakt worden op een of andere manier ? ....




Taniam
vrijdag 6 juni 2008 - 17:12
Rita1960

Rita1960

Google eens op "Golpla". Een honingraatachtige vorm van plastic ( plm 40 X 70 cm) welke ook geschikt is voor gras en welke aan elkaar verbonden kan worden. Je kunt er ook met de auto overheen rijden. Hoge drukkracht enz... Beter als zgn grastegels.

groetjes,

Rita
vrijdag 6 juni 2008 - 22:42
zevenblad

Zevenblad

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik maar gewoon steentjes ga leggen. Het pad wordt niet veel belopen dus ik veeg het dan wel af en toe eens aan. Ik denk dat steentjes uiteindelijk de goedkoopste oplossing zijn.
zaterdag 7 juni 2008 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon