menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardenstaart

Ga naar meest recente reactie

Nirak81

Nirak81

Hallo tuinmensen!

Ik heb een "probleem" in mijn voortuintje. Helaas heeft de vorige bewoner jaren niets in de tuin gedaan waardoor zich enorm veel paardenstaart heeft kunnen ontwikkelen in mijn tuin. In het najaar vorig jaar heb ik de tuin helemaal leeggetrokken, alles omgespit en ben weer aan gaan planten. Nu we echter een paar weken mooi weer hebben heeft er in een week tijd ineens een enorme groeiexplosie plaatsgevonden van paardenstaart.
Vandaag ben ik bezig geweest om met de hand zoveel mogelijk te verwijderen met wortel en al. Onze kliko voor het groenafval zit ook alweer halfvol met uitsluitend paardenstaart (en dan hebben we een grote kliko). Ik ben ongeveer halverwege met het werk, morgen ga ik verder.

Maar jullie begrijpen me vast wel, ik begin nu met doemdenken... Gaat dit iedere week zo heftig terugkomen? Want dan ga ik in een hoekje zitten huilen denk ik
Zijn er manieren om mijn tuinaarde onaantrekkelijk te maken voor paardenstaart?
woensdag 21 mei 2008 - 20:44
Wes80

Wes80

Nirak81,weet dat je niet alleen bent. Ik heb er ook last van, geen containers vol, maar ze duiken wel overal op.

Omspitten had je beter niet gedaan. Elk stukje wortelstok, geeft een nieuwe plant. Als je ze volledig wil opgraven, zal je heel diep moeten graven. (heb al verhalen gelezen over 2meter diep)

Een goede oplossing is uitputten. Dankzij de vorige bewoner heeft de paardestaart veel energie kunnen opslaan in z'n wortelstok en zal uitputten wel effe duren. Uitputten is zo veel mogelijk blijven uittrekken. Bedoeling is dat hij geen zonne-energie meer krijgt en z'n opgeslagen energie verbruikt door te proberen groeien.

Anti-worteldoek helpt niet, bij mij is paardestaart de enige die er door kan groeien.

Gif liever niet. Ik vrees dat paardestaart een flinke ongezonde dosis nodig heeft.

Wel een mogelijkheid is de truc met karton. Heb het nog niet geprobeerd, dus...
Dek de grond volledig af met karton, randen elkaar laten overlappen. Paardestaart blijft proberen het oppervlak te bereiken en put zichzelf uit.

Succes

Paardestaart leeft al langer dan de ons gekende bomen en struiken. Komt van dezelfde tijd als de varens en dat wil wel wat zeggen. Straf plantje.

Groetjes
Wes
woensdag 21 mei 2008 - 21:34
Wes80

Wes80

Ohja, de grond onaantrekkelijk maken door toevoegingen (geen gif) lijkt ook wel interessant. Heb al gelezen dat ze graag op kalium-arme grond groeien. Kalium toevoegen ???
woensdag 21 mei 2008 - 21:37
Nirak81

Nirak81

Gewoon stug volhouden dus...

Ik heb de grond in het najaar omgespit, toen was er vreemd genoeg geen paardenstaart meer te ontdekken. Maar ik blijf ze eruit trekken, de aanhouder wint
woensdag 21 mei 2008 - 21:56
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik leef met je mee. Bij mij is het geen paardestaart, maar gewoon alle onkruid. De tuin is pas gecultiveerd en het onkruid tiert nog welig. Ben elke dag een uur bezig om het een beetje bij te houden.
Mocht het een troost zijn, vroeg of laat begint het te minderen. (Dat was toch zo in mijn vorige tuin)

We leven op hoop.

Groetjes,
Karen
donderdag 22 mei 2008 - 08:43
marvin

Tekst aangepast

Marvin

Hallo

Paardestaart vermaakt zich ook prima in mijn tuin.
Als je hem vermoeid, let er dan wel op dat je buren dit ook doen.
De wortelstokken die ik er uit heb gehaald waren meters lang.
Als ie aan de andere kant van de schutting (of wat dan ook) voldoende energie krijgt, komt 'ie toch wel terug.

Ik denk niet dat karton helpt.
Een paar weken terug heb ik een deel van mijn terras opnieuw gelegd.
Heb toen gezien dat paardestaart horizontaal blijft groeien tot er een plekje is waar hij naar boven kan.
In het geval van het terras is dat tussen de voegen. Of langs de muur.

Gif zal ook niet helpen. Het bovenste stuk gaat wel dood maar in het deel dat diep genoeg is zal het gif nooit komen. Na een tijdje zal 'ie zich herstellen.

groeten,
Marvin
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 mei 2008 - 22:21
Wes80

Wes80

Ja, de oppervlakte van het karton moet groot genoeg zijn. Hoe langer de paardestaart horizontaal groeit zonder zon, hoe meer vermoeid.
Voordeel is ook dat dat karton vergaat met de tijd. Goed voor een tijdelijke, volledige afdekking.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb er pas over gelezen, toen ik alles al had bewerkt met anti-worteldoek.

De paardestaart blijft wel zoeken naar zon. Deze moet inderdaad ook naast de tuin worden bevochten. Aan de straatkant komt hij hier ook al piepen.

Groetjes
Wes
vrijdag 23 mei 2008 - 13:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon