menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beregeningsinstallatie

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Bij mijn huis hoort ook een beregeningsinstallatie. Helaas zit er geen beschrijving bij. Ben al de hele middag bezig geweest om te zien hoe het moet gaan werken want eerdaags zal deze toch aanmoeten (* hoop ik ). Hoevaak kan hij eigenlijk aan en hoe lang per keer? En hoeveel water gebruikt zo'n apparaat per kraantje?
woensdag 7 mei 2008 - 23:24
Spuddy

Spuddy

Heb dat een 10 jaar geleden ook eens gedaan. Heel me tuin van een druppelsysteem, en sproeiers voorzien. Tot ik de waterrekening kreeg. Ik viel achterover! Nu gebruik ik enkel nog regenwater uit de regenput.
donderdag 8 mei 2008 - 00:11
Mandy

Mandy

Maar het water komt niet uit de kraan hoor, er zit een pomp onder de grond! Gelukkig maar.....
donderdag 8 mei 2008 - 23:24
nocu

Nocu

Mijn ervaring is beter éénmaal per week lang sproeien dan iedere dag sproeien.
Alles is ook afhankelijk hoeveel en welke sproeiers er in je tuin staan.
Zijn het nevelaars of sproeiers.
Nevelaars geven continue water op dezelfde plaats en deze moeten niet zo lang opstaan dan sproeiers dewelke rond draaien of onder bepaalde hoeken.
vrijdag 9 mei 2008 - 06:02
Mandy

Mandy

Het zijn dus sproeiers, Ze draaien allemaal in een verschillende ( halve of driekwart of hele) circkel en ze schijnen ook omhoog en omlaag te gaan. Wat ik nu ontdekt heb is dat er 7 van die sproeiers in de voortuin staan en achter heb ik er links 5 en rechts een 6-al ontdekt.
Hoelang zou ik die dan aan moeten zetten?
vrijdag 9 mei 2008 - 08:40
nocu

Nocu

Als je ze allemaal tegelijk kan laten sproeien zou ik ze tegen de avond aanzetten en een 4 uren laten sproeien.
Beter één keer 4 uren sproeien dan vier keren 1 uur.
vrijdag 9 mei 2008 - 09:26
Mandy

Mandy

Wat ik tot nu toe heb begrepen gaan ze om de beurtaan, in 3X dus.
Eerst de 7 in de voortuin en 2 in de achtertuin vervolgens de totale linkerkant van de tuin en als laatste de rechterkant.
Dus 4 uur sproeien per groep??????? Ja het geeft natuurlijk niet heel veel water op een plaats he als ze in de rondte draaien...........
vrijdag 9 mei 2008 - 22:29
nocu

Nocu

Ja inderdaad ik zou 4 uren sproeien per groep.
Wat je ook kunt doen is de groepen opsplitsen en verdelen over twee dagen.
Dus iedere dag 2 groepen laten sproeien.
Er staat waarschijnlijk een beregeningscomputer tussen of moet je de groepen met de hand schakelen.
dinsdag 13 mei 2008 - 15:32
Mandy

Mandy

Ha, ik heb het water aangekregen, alleen met de hand gaat het prima, doe ik het van te voren instellen dan gaat het mis. Ik heb ze gister en vandaag aangehad, elke groep een vol uur ( om te testen) Alles ziet er een stuk beter uit in de tuin, niet zo dor en zo geel meer. Zelfs met zo'n korte tijd sproeien.
Maar na vandaag zel het helaas niet meer nodig zijn waarschijnlijk, de regen komt eraan.......
dinsdag 13 mei 2008 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon