menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare gangen onder het zand

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo, sinds enkele weken heb ik regelmatig last van een vreemd verschijnsel in de tuin: een beest (veronderstel ik toch) graaft lange ondergrondse gangen, net onder het oppervlakte van het zand. Dat gebeurt vooral op plekken die nog braak liggen: delen van de moestuin en nieuwe border, maar ook in de net ingezaaide gazon. Vroeger hadden we ook wel eens een mol, maar dit is een heel ander verschijnsel. Heeft iemand een idee wat dit is? Het enige wat ik zie is dus een tunnelachtige ophoping van zand, in stroken van soms wel meer dan een meter.
Groetjs,
Anke
donderdag 1 mei 2008 - 08:46
tokke

Tokke

Misschien een veenmol. Bij mijn schoonouders zitten er zo verschillende en die maken ook van die gangetjes aan de oppervlakte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veenmol
donderdag 1 mei 2008 - 09:40
fastmario

Fastmario

ratten?
donderdag 1 mei 2008 - 10:16
Fliejoor

Fliejoor

Hallo,

bij mij grootouders in de tuin hadden ze ook dikwijls veenmollen. Mijn grootmoeder stak dan bokaaltjes in de grond waarbij de rand vanboven juist onder het zand lag. Hier vielen dan geregeld veenmollen in en dan kunnen ze er niet meer uit.

Dus als het veenmollen zijn, kan je dit misschien eens proberen.

donderdag 1 mei 2008 - 10:51
Anke

Anke

Oh jee, ik heb wat gegoogled naar aanleiding van jullie tips, en zo'n ding hoef ik niet in de tuin hoor! Ik vrees dat zelfs mijn kat er bang voor zou zijn (en die vangt wel ratten en mollen
Ik heb het beestje nog niet in de tuin gezien, maar zal eens gaan speurneuzen. Helaas ook geen afbeeldingen van de gangen die ze maken, maar toch heb ik zo'n voorgevoel dat het idd een familie veenmollen is. Dat belooft voor mij moestuin dit jaar! Gauw dus bokaaltjes ingraven...
donderdag 1 mei 2008 - 19:53
Spuddy

Spuddy

Ekkes wat een viese beeste! Had er nog nooit van gehoord
donderdag 1 mei 2008 - 22:15
Rita1960

Rita1960

Ekkes wat een viese beeste! Had er nog nooit van gehoord


Hallo Spuddy,

Het beestje ( de veenmol) is wel een beschermde diersoort in ons "lage landje" hoor.

groetjes,

Rita
donderdag 1 mei 2008 - 22:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon