menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos en nog eens mos

Ga naar meest recente reactie

felix

Tekst aangepast

Felix

Vrijwel overal in onze tuin is er mosgroei tussen de planten (probleem is niet zozeer het gazon dus). Schoffelen is niet zo eenvoudig omdat je dan niet alles meekrijgt, en vooral ook te veel aarde. Ik had niet de indruk dat de bodem zo schaduwrijk was, dan had ik het nog kunnen verklaren.

Kan je een of ander product strooien? Of andere tips?
zondag 6 april 2008 - 17:55
Quercus

Quercus

Hey Felix,

Wat bedoel je juist met schoffelen helpt niet ... en vooral ook te veel aarde ?

Er bestaan wel producten die mossen rechtstreeks bestrijden, maar je dient hier toch omzichtig mee om te springen hoor. Soms kan het zijn dat andere planten (lees de gevoeligere soorten) mee afsterven.

Waarschijnlijk heb je heel zure grond. Heb je al eens geprobeerd op die plaatsen wat extra kalk aan de grond toe te voegen ? Ook het regelmatig luchten van de bodem kan helpen , schoffelen dus .

Mocht je kalk gaan toevoegen, let dan op dat de planten zoals azalea's , rhodo's, pieris, etc. geen kalk beurt krijgen. Zij houden immers van een wat zuurdere bodem.

Heb je mss een foto van het type mos dat je hebt ?

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 18:09
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Inderdaad gewoon de grond luchtig houden door er regelmatig met een drietand door te gaan.

greetz Damy
zondag 6 april 2008 - 18:20
felix

Tekst aangepast

Felix

Dat schoffelen heb ik al gedaan, maar geen succes helaas.

Het gaat om oorspronkelijke bosgrond die wel flink opgewaardeerd is met een érg stevige laag bodemverbeteraar.
zondag 6 april 2008 - 18:24
Quercus

Quercus

Felix,

Weet je nog wat voor bodemverbeteraar je hebt gebruikt of hoe dat werd gebruikt. Als het echt bosgrond is, zou je normaalg gezien weinig of geen mos mogen hebben. Bosgrond is vrij doorlatend dacht ik.

Mss dat de oorzaak wel de bodemverbeteraar is.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 21:10
Rita1960

Rita1960


Het gaat om oorspronkelijke bosgrond die wel flink opgewaardeerd is met een érg stevige laag bodemverbeteraar.


Weet je nog wat voor bodemverbeteraar je hebt gebruikt of hoe dat werd gebruikt. Als het echt bosgrond is, zou je normaalg gezien weinig of geen mos mogen hebben. Bosgrond is vrij doorlatend dacht ik.


Hallo Felix en Quercus,

Felix,
De bosgrond die jij bedoeld: Afkomstig van naaldhout of van loofhout? Hier zit nogal wat verschil in. De eerste is behoorlijk zuur en de laatste is volgens mij redelijk goed. Ik zie in het naaldbos wel veel mos en in een loofbos niet!

Quercus: Het is niet zo dat alle bosgrond doorlatend is. Hangt ervanaf waar en welk bos type je hebt.

Groetjes,
Rita

PS: goede nachtrust! Moet morgen weer vroeg op!
zondag 6 april 2008 - 21:49
felix

Felix

Ondergrond is hoofdzakelijk van naaldbos geweest.
maandag 7 april 2008 - 10:08
Rita1960

Rita1960

Felix,

behoorlijk zuur dus. Misschien dat Sunplant hier een oplossing voor heeft. Zet er zuurminnende planten op of gooi er kalk tegenaan.

groetjes,
Rita
maandag 7 april 2008 - 17:34
felix

Felix

Bedankt voor het advies !
dinsdag 8 april 2008 - 12:42
Esem

Esem

Strooi eens veel kalk om je grond te ontzuren en laat al die gifstoffen om mossen te werwijderen eens achtewegen.
Of doe als ik en verwijder alles met de hand en drietand.
Er wordt al genoeg gif gebruikt,denk aan je kinderen en ahterkleinkinderen en laat ook zij genieten van dat kleine stuke natuur dat we nog bezitten.
Wees er zuinig op we hebben er maar één
Gr Eddy,
dinsdag 8 april 2008 - 17:46
JovanDreumel

JovanDreumel

De oorzaak is niet altijd dat de grond te zuur is. Er zijn ook kalkminnende mossen. Kijk maar eens naar de krijtrotsen in Dover. Veel schaduw, teveel organische stof, viltlaag, te weinig groei in het gras, zowel door voeding tekort als door droogte in de zomer zijn allemaal factoren die invloed hebben op mosvorming. Vooral ook niet te kort maaien en soms ook eens ietsw langer laten worden zijn gunstig tegen mosvorming. Maar als een gazon nog nooit bekalkt is dan kan het ook te zuur geworden zijn. Er zijn ook zuurminnende mossen. Verticuteren en soms wel 2 keer per jaar helpt heel goed om het gras weer de ruimte te geven om te groeien. Waar gras niet meer groeit zal mos wel gaan groeien.
woensdag 9 april 2008 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon