menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hardnekkig mos

Ga naar meest recente reactie

slurf

Slurf

Beste,

Ik heb sinds jaar en dag mos in mijn gazon. Ieder jaar verticuteer ik trouw m'n gazon en strooi ik kalk maar dit jaar kan m'n grasmachine er bijna niet meer door omdat er bijna meer mos staat dan gras

Nu, wanneer ik verticuteer en kalk strooi zal het allemaal wel een stuk beter zijn maar ik zoek nog een extra'tje om wat meer mos te verwijderen.

Bestaan er producten die me hierbij een stuk verder kunnen helpen?

Mvg
woensdag 2 april 2008 - 20:29
depauws

Depauws

Slurf
Heb een gelijkaardig probleem.
Ik heb ergens gelezen dat kalk de structuur van de grond vernietigd en de bodem doet dicht slaan en dus het mos meer kans geeft.
Daarom heb ik dit jaar eerst geverticuteerd en dan goed bemest met paardemest.
Het gras is nu terug aan het groeien.
Ik zal opvolgen hoe het evolueert.
Andere tip : het gras niet kort afrijden dan kan het mos op de grond niet groeien.

Groeten
Silvain
woensdag 2 april 2008 - 20:51
LauraK

LauraK

Hallo Slurfs,

Hoe luchtiger het gras, hoe minder kans het mos heeft. Afgemaaid gras niet laten liggen -opvangbak
gebruiken en evt. ook nog een keer na-harken. Vocht is de vriend van mos, dus dat is ook een reden
om afgemaaid gras niet te laten liggen. Ik verticuteer in het voorjaar en het najaar, en bemest het
gras regelmatig. Sinds ik dat doe, zie ik vrijwel geen mos meer.

Groeten van Laura.
woensdag 2 april 2008 - 21:19
Rita1960

Rita1960

Hallo Laura,

Mag ik vragen op welke grondsoort je gazon zich bevindt en waar je het gazon mee bemest?
Hoeveel per m2?

Je zegt dat vocht de vreind is van mos maar ik zit op hoge en droge zandgrond met mijn gazon en heb ook last van mos (gazon ligt toch grotendeels in de zon

bedankt voor je antwoord

groetjes,
Rita
woensdag 2 april 2008 - 21:37
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Wat heel goed zou zijn tegen mos is ijzerchelaat en zeker geen ijzersulfaat omdat dit wel het mos kapot maakt maar tegelijkertijd de bodem verzuurd en je dus het jaar derop dubbel zoveel mos hebt.

greetz Damy
woensdag 2 april 2008 - 22:15
printemps

Printemps

hallo

neem van die zakken combinatie mest en antimos
zoals ze in groene vingers doen
want hoe korter het gras hoe meer mos
en hoe meer plaats tussen de grasplantjes hoe meer mos ook

mvg
an
donderdag 3 april 2008 - 18:32
Sunplant

Sunplant

Je zegt dat vocht de vreind is van mos maar ik zit op hoge en droge zandgrond met mijn gazon en heb ook last van mos (gazon ligt toch grotendeels in de zon

Nochtans heeft Laura gelijk, hoor.

Je hebt eigenlijk honderden soorten mos, maar doorgaans hebben ze een voorkeur voor schaduw, vochtig én een zure grond. Ook het zeer kort afrijden van het gras werkt het in de hand. Een voorkeur betekent echter niet dat ze op andere plaatsen niet voorkomen. Heb jij elk jaar al (voldoende!) bekalkt? Als je tamelijk veel last hebt van mos op dergelijke grond, dan zal de pH van jouw grond waarschijnlijk lager dan 5,5 zijn. In dat geval zou ik je gewone magnesiumkalk aanraden. Die is van zuurbindende waarde het hoogst en van prijs de laagste.

Wat heel goed zou zijn tegen mos is ijzerchelaat en zeker geen ijzersulfaat omdat dit wel het mos kapot maakt maar tegelijkertijd de bodem verzuurd en je dus het jaar derop dubbel zoveel mos hebt.

Mos heeft inderdaad een afkeer van ijzer en dan maakt het niet uit of je dat via chelaat of sulfaat in de grond brengt. Ijzersulfaat heeft idd. wel een licht verzurend effect, maar daar zie ik persoonlijk niet direct een probleem in. Voor ijzersulfaat én kalk (om de verzuring van het ijzersulfaat tegen te gaan) samen kom je op nog geen € 2/are. Met ijzerchelaat zal dat heel wat hoger liggen.
Waar je wel voor moet oppassen is dat ijzersulfaat roestvlekken kan maken op terras- en vloertegels!!

Om uiteindelijk op de beginvraag met nieuwe vragen te beantwoorden: heb je de open stukken al eens opnieuw ingezaaid? Weet je toevallig op welke pH-waarde (zuurtegraad) jouw grond zit?
donderdag 3 april 2008 - 23:06
iecee

Iecee

hallo
je koopt beter een nieuwe grasmachine .
met een mulchmaaier krijg je veel minder last van mos want het afgemaaide gras wordt heel fijn gemaaid en blijft liggen , daardoor krijg je een beter bodemleven en komt er minder mos omdat de pieren die op het afgemaaide gras de grond openhouden en het gras sterker wordt.
je moet dan ook niet meer mesten. of toch minder
verder het gras maaien op minstens 2.50 cm liever nog wat langer.
je haalt een nieuwe machine er makkelijk uit want je moet geen gras meer wegdoen, bijna niet meer mesten en niet meer verticuteren
wel een half jaartje geduld hebben tot het bodemleven goed begint te werken
groetjes
donderdag 3 april 2008 - 23:41
Rita1960

Rita1960


Om uiteindelijk op de beginvraag met nieuwe vragen te beantwoorden: heb je de open stukken al eens opnieuw ingezaaid? Weet je toevallig op welke pH-waarde (zuurtegraad) jouw grond zit?


Hallo Sunplant (en Laura ook),

Vraag 1 van jou: Ik bekalk ieder najaar mijn gazon en dit voorjaar heb ik ook al bekalkt. ( Nee, nog geen kunstmest gestrooid.) Heb dit jaar voor het eerste bekalkt met AZ kalk. Hier zit geen chloor in. Vorig jaar twee keer geverticuteerd. En de jaren daarvoor ieder jaar in het najaar.
Vraag 2 van jou: ik heb de open stukken al eens opnieuw ingezaaid, maar het resultaat was niet echt geweldig. Ik weet niet welke pH-waarde de grond heeft. Er staat echter geen vogelmuur in en geen boterbloem want dan is de grond echt zuur.

Maar, ik denk dat ik dankzij jullie de oplossing al heb. Het gras wordt gewoon te kort gemaaid.
Zal dit jaar de maaier een tweetal centimeters omhoog zetten
Dat wordt dus straks eerst verticuteren, bijzaaien, en dan gaan we later goed hoog maaien
Manlief niet blij want die maait altijd

groetjes en bedankt!

Rita
zaterdag 5 april 2008 - 17:47
schojans

Schojans

Beste,

Ik heb sinds jaar en dag mos in mijn gazon. Ieder jaar verticuteer ik trouw m'n gazon en strooi ik kalk maar dit jaar kan m'n grasmachine er bijna niet meer door omdat er bijna meer mos staat dan gras

Nu, wanneer ik verticuteer en kalk strooi zal het allemaal wel een stuk beter zijn maar ik zoek nog een extra'tje om wat meer mos te verwijderen.

Bestaan er producten die me hierbij een stuk verder kunnen helpen?

Mvg

Bestrijden met impress, 200g/10L
zondag 13 april 2008 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon