menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frezen van grond nodig bij aangevulde grond

Ga naar meest recente reactie

bvangerven

Bvangerven

Hallo,

Ik heb pas gebouwd, en ik heb mijn bouwgrond heel wat moeten ophogen (ruim een meter) met aanvulgrond, hierover wil ik nog goede tuingrond laten aanbrengen.

Ik lees hier vanalles over diep frezen van de grond vooraleer te beginnen met tuinaanleg. Maar is dit nodig als het gaat om aangevulde grond ? Het is pure zandgrond. Hier en daar blijft er wel eens een plas staan als het geregend heeft.

Eigenlijk ben ik blij dat die aanvulgrond eindelijk een beetje begint te zakken en stabiel begint te worden, ik heb er niet zoveel zin in om die grond terug te gaan omwoelen.
dinsdag 25 maart 2008 - 16:22
Esem

Esem

bvangerven,

eerst een welkoms groet hier op het leerrijke forum van tuinadvies.
Hier zal je je vlug thuis voelen.

Als je grond gelijk gemaakt is,zou ik toch nog compost kappen en deze door de bovernste grondlaag frezen.
Nu heb je plaats genoeg, later als er planten bomen en heesters staan zal het allemaal veel moeilijker worden om het te doen.
Later zal je de voordelen van de compost wel merken.
Geloof me ik spreek uit ondervinding.
Trouwens onze tuin is nu bijna 20 jaar oud en nog steeds word er ieder jaar twee maal compost op de gazon en boorders aangebracht.

Compost is het zwarte goud van de tuin.
Deze kan je zelf maken.
Voor meer kijk even op mijn site onder tips daar vind je meer uitleg over composteren.
Onderaan zie je de link staan naar mijn site.
Gr Eddy,
dinsdag 25 maart 2008 - 16:41
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo bvangerven,

Het opvoeren van grond heeft vele voordelen, maar ook nadelen, zoals alles. Dat is zo en dat zal zo blijven. Vooraleer u start met de aanleg van u tuin moet u toch een aantal zeer belangrijke zaken in de gaten houden!!!

U heeft de grond opgevoerd en nog geen klein beetje (1 meter !?) het is UITERST belangrijk dat u tijdens het opvoeren de bestaande (onder)grond tot op een behoorlijke diepte (60/80 cm) hebt omgewoeld en vermengt met de opgevoerde laag. Als dit niet werd gedaan .... Sorry dat ik het zeg maar dan ben je verkeerd bezig en zal je binnen enkele jaren problemen krijgen.
Het juiste grondwerk is reeds 70 % = meer dan de helft van het slagingspercentage.
Als dat allemaal is gedaan zou ik u aanraden om zeker 8 cm kiemvrije compost in de toplaag van u grond aan te brengen. Je start echt met een nieuwe tuin, dus moet je mijn inziens alles van in het begin JUIST doen. Opgevoerde aarde is niet altijd de beste aarde, het is echt aan u om deze te verzadigen met voedsel om juist bodemleven te verkrijgen.

Het klinkt mischien overdreven, maar niks is minder waar.

Een tuin is zoveel meer dan wat planten plaatsen en graszaadjes uitstrooien. waarom zouden wij tuinaannemers anders 9 jaren studeren in ons vak, en dagelijks bijscholingen volgen.

Ik ben voorstander om degelijk werk waar het genot en de prestatie iets zijn om u tegen te zeggen.
Leg u tuin gerust aan in verschillende stappen.


succes

Fré

dinsdag 25 maart 2008 - 22:57
bvangerven

Bvangerven

Hoi,

bedankt voor uw advies.

Ik heb inderdaad mijn tuin reeds een meter opgehoogd, en er moet nog grond op komen. De bouwgrond lag een heel stuk lager dan de grond van mijn buren, vandaar.

Vooraleer de grond is opgehoogd is het bestaande terrein wel wat omgeploegd, maar ik denk niet tot op een diepte van 60/80 centimeter. En ik denk ook niet dat de grond vermengd is met de opgevoerde laag.
Welke problemen zouden daaruit kunnen voortkomen ? (en wat kan ik daar nu nog aan doen ?)
Het is wel zandgrond, zowel de ondergrond als de aangevoerde grond, dus problemen van verdichting zal ik althans minder hebben dan op kleigrond, hoop ik.


donderdag 27 maart 2008 - 10:36
tuinenfre

Tuinenfre

hey,

Als u niet echt de lagen mengt zal u tuingrond echt opgebouwd worden in verschillende lagen.
Het voordeel van te mengen is overal gelijke grong en veel betere beworteling.
Als u grond niet echt diep is omgewoeld zal u zeer vlug waterstagnatie (staand water) krijgen in de onderlaag en in de nattere perioden van het jaar zal zich dat altijd blijvend aftekenen en een soort van brij worden. als de bestaande grond zand was en nu opnieuw een laag zandgrond dan zou ik een soort van kleikorrels inmengen. Deze houden het water meer vast in de zomer. Je moet weten dat opgevoerde grond meer water doorlaat / verliest dan bestaande grond. dus daarom ook mengen. en als u in de zomer niet te veel met de tuinslang wil rondlopen zou ik klei of leem aanbrengen. Dir zal ook beter zijn als u later meststoffen geeft aan beplanting en gazon. anders zal de meststoffen gelijk met het water dieper zakken 1 meter, je moet weten dat alleen grote bomen daar voordeel bij hebben en de rest van de tuin niks.
Hoop u van dienst te zijn.


grt Fre
donderdag 27 maart 2008 - 18:45
rombaft

Rombaft

Dat is ook afhankelijk van de situatie he zeg, bij ons is er ook heel wat afgevoerd en opgevoerd, de onderlaag echter is leem, of die nu omgespit wordt of niet die slipt toch dicht, echter achteraan hebben we een gracht en aan de voorkant die niet kan afwateren hebben we drainagebuizen gestoken, ons stuk blijft altijd mooi droog (althans niet drassig, zelfs nu niet na al die regen) .

Soit, voor ik mijn gras gezaaid heb ondanks de verse opgevoerde grond (die reeds gemengd was met teelaarde) heb ik toch nog gefreesd, uiteindelijk is dit maar een dagje werk en kost het huren van een frees niet zoveel geld.

Let wel, met zoveel aarde opvoeren dat je na een jaar verzakkingen zult krijgen, ik heb enkele maanden gewacht en toch heb ik nog verzakkingen gekregen, welliswaar beperkt en ik kan er zeker mee leven (mijn gazon hoeft nu ook geen golfterein te zijn).

Hopelijk kom je net al mij niet tegen dat een Mol je niet komt bezoeken als je net alles genivileerd hebt en gezaaid
vrijdag 28 maart 2008 - 07:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon