menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meststof

Ga naar meest recente reactie

azrael

Azrael

Hallo,



Bij het opruimen ben ik nog een zak meststof15+15+15 tegengekomen. Die moet toch wel al enkele jaren oud zijn. Kan ik die nog gebruiken en waar en hoe.

Dank voor het antwoord dat ik hopelijk op deze vraag zal krijgen,


woensdag 12 maart 2008 - 08:53
ErikaH

ErikaH

Goeiemorgen,

15-15-15 is Universele formule voor bvb. maïs; niet combineren met drijfmest. Niet geschikt voor gronden rijk aan fosfor. (= info die wij aan landbouwers geven, ...)

Dit is een hele rijke formule, 15 stikstof, 15 fosfor en 15 kali... dus voor planten met "grote honger" zou ik zeggen... misschien voor gazon?

Zelfs mochten de korrels wat aan elkaar gekoekt zijn, je dan dieterug fijn maken (gewoon kapot kloppen, zak eens goed laten "neerploffen") en toch uitstrooien; ...

Groetjes
woensdag 12 maart 2008 - 09:27
azrael

Tekst aangepast

Azrael

Hartelijk dank!

Ons gazon zal blij zijn
donderdag 13 maart 2008 - 14:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Wel even opletten of dat die meststof chloorarm is. Mocht dat niet het geval zijn, dan is hij uitsltuitend te gebruiken op grasland of gazons.
donderdag 13 maart 2008 - 20:30
Sunplant

Sunplant

Hartelijk dank!

Ons gazon zal blij zijn

De grasmaaier ook(!)
donderdag 20 maart 2008 - 02:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Een goed gazon hoort goed verzorgd en dus ook bemest te worden om allerlei problemen te voorkomen. Succes
donderdag 20 maart 2008 - 07:40
Sunplant

Sunplant

Het probleem met die 15-15-15 is echter dat het eigenlijk een agressieve boerenformule is.
De meststof duwt het gras haast omhoog, maar na 3 à 4 weken is ze doorgaans uitgewerkt en moet er opnieuw bemest worden. Het is zoals JovanDreumel al aan gaf: ze is dus ideaal voor op (runder)weilanden, waar men zoveel mogelijk grasgroei wenst.

In een gazon is grasopbrengst echter niet van toepassing, maar ben je alleen geïnteresseerd in een gezonde, groene gazon, dus voor een gazon vind ik de meststof minder geschikt.
Het gazon zal immers ook zeer snel opschieten, waardoor je het in de zomer vaak 2-3 keren per week gaat moeten afrijden en na een maand kan de meststof volledig opgebruikt zijn, waarna je opnieuw zult moeten bemesten.
Je vindt ze niet overal, maar m.i. ben je dan best gesteld met een meststof op basis van langzaamwerkende stikstof.
donderdag 20 maart 2008 - 23:46
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Het vorige verhaal klopt helemaal, maar om nou die meststof maar weg te doen zou ik als zuinige Nederlander ook jammer vinden. Dus kun je de oplossing zoeken in het zuinig omgaan met deze meststof en er niet teveel van te strooien, maar geleidelijk aan op te maken. Nog een andere oplossing is de meststof te mengen met Kalkammonsalpeter (KAS) en er dan ook niet veel van te strooien, daarmee verlaag je het fofsfaat en kaligehalte, wat in 15+15+15 wat te hoog is voor gazon.
vrijdag 21 maart 2008 - 07:52
jippen

Jippen

Ik denk zeer geschikt voor musa basjo en andere bananensoorten.
Zijn echte veel vraten.
vrijdag 21 maart 2008 - 13:32
yakuza

Yakuza

Is idd goede meststof voor basjoo. zoek deze meststof. toevallig iemand een merk?
zondag 6 april 2008 - 21:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon