menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasranden en mosafval

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Heb vandaag een enorme hoeveelheid grasranden afgesneden ( met een scherp mesje!) die totaal over het pad waren gegroeid [ waarschijnlijk gedurende de laatste 10 jaar of zo ] Sommige stukken waren wel 20 cm breed, dus mijn pad is breder geworden en mijn grasveld een stuk kleiner. Maar nu ben ik wel een berg van ongeveer 2 m3 rijker aan afval. Wat doe ik daarmee? In de compostbak lijkt me geen optie - - teveel grond-- lijkt mij, het ligt op het terras voorlopig.
Een tweede vraag sluit daarbij aan: Ik heb mijn paden afgestoken van mos ( met een scherpe hoe) en ook hiervn ligt een flinke berg. Zelfde vraag: wat doe ik ermee??
woensdag 27 februari 2008 - 22:45
LauraK

LauraK

Hallo Mandy,

Vorig jaar had ik hetzelfde probleem na een stuk gras uit mijn achtertuin vervangen te hebben.
Ik heb het als volgt opgelost: de losgestoken stukken gras heb ik in een zgn. gaasbak (een vierhoek
van vier houten balkjes met een bodem van kippengaas) net zolang boven de border geschud totdat
alle aarde er af was, en het gras met de wortels heb ik in de kliko gegooid, maar op de composthoop
zal het ook zeker kunnen. Het mos heb ik ook in de kliko gegooid, want voor de composthoop lijkt het
me niet zo goed i.v.m. sporen en zo; anders heb je straks overal dat mos.
Het uitzeven van het gras was een heel karwei, en ik heb het dan ook in gedeelten gedaan. Het gaat
makkelijker als de grond droog is, en ik had er dan ook een stuk plastic naast liggen, zodat ik het kon
afdekken als het ging regenen.

Groeten van Laura.
donderdag 28 februari 2008 - 08:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Gewoon op de composthoop, dat er wat grond tussen zit is best goed en de rest broeit en verteerd goed.
donderdag 28 februari 2008 - 09:17
deHaan

DeHaan

Gewoon op de composthoop, is er uitstekent geschikt voor.
Je hoeft de grond er niet af te halen.
vrijdag 29 februari 2008 - 20:13
cornelia

Cornelia

Moet een fijn werk geweest zijn en dit meen ik echt. Niks zo leuk om te ontdekken wat er soms onder het gras en het mos ligt. Ik doe dit soort werkjes altijd bijzonder graag.

groeten, cornelia
vrijdag 29 februari 2008 - 21:56
Mandy

Mandy

Hemeltje Laura, dat zal me veel werk geweest zijn, daar was ik juist zo bang voor, maar u gooi ik het in gedeeltjes afgewisseld met afvalrest van fruit/ groente in de cmpostbak. Enne Corelia, het was echt geen leuk klusje hoor, er zijn nl 2 paden van een honderd meter lang, schat ik, dus dat is in totaal een 400 meter om met een mesje af te snijden en met een plamuurmes weg te steken!!!
Bestond er voor die randjes maar een elektrisch machientje... want ik moet nog langs het hele terras, dus nog zeker zo'n 200 meter te doen.
zondag 2 maart 2008 - 18:42
printemps

Printemps

hallo

je kan ook de kluiten op een hoop leggen
en dan onderstoppen met een plastiek,tapijt,doek over gooien
en zo een jaar laten liggen
daarna zal alles wel verteerd zijn
en kan je alles terug in de tuin doen

mvg
an
woensdag 5 maart 2008 - 16:33
Mandy

Mandy

Dat is ook een goed idee An, ga ik wel met een gedeelte proberen. Het is nl nogal veel.

Zou er nou echt geen machien bestaan die grasranden netjes afsteekt?????
Ik ben al aan mijn derde mesje toe: ze breken af of ze zijn te bot geworden.
woensdag 5 maart 2008 - 23:56
choco

Choco

Dag Mandy,

Natuurlijk bestaat er zo een machine, kijk maar eens op deze site ( is wel in het deens, maar dat is waarschijnlijk geen probleem he )

http://www.texas.dk/kantsk%e6rere/

deel de prijs door +- 5 voor euro

Dirk
donderdag 6 maart 2008 - 10:40
Mandy

Mandy

Nee Dirk Dat bedoel ik niet , dat is een gewone strimmer die alleen maar het gras bij de randjes knipt.
Ik bedoel een machientje dat ECHT de randen knipt, Dwars door de laag aarde heen. Die dus een nette lijn trekt tussen gras en stenen bv.
donderdag 6 maart 2008 - 20:37
deHaan

DeHaan

Er zijn machines om graskanten te snijden, maar of die er voor de hobbyist zijn weet ik niet.
donderdag 6 maart 2008 - 22:00
choco

Choco

Mandy,

Dit is wel degelijk een kantensnijder zoals jij bedoeld hoor, hij snijdt een rechte lijn dwars door de grond.

Dirk
donderdag 6 maart 2008 - 22:29
Mandy

Mandy

Oh, het lijkt precies op een strimmer, maar dat bedoel ik, ik heb al in een aantal winkels waar ze grasmachines verkopen ernaar gevraagd, maar niemand weet iets. Vreems dat d "bekende" merken blijkbaar zoiets niet hebben
donderdag 6 maart 2008 - 22:59
choco

Choco

Als je wil geef ik je adres of telefoonnummer van de invoerder voor belgie of nederland, dan kan je deze vragen waar dichtbij een verkoper zit.
Laat gerust iets weten.

Groetjes
Dirk
vrijdag 7 maart 2008 - 10:40
Lino

Tekst aangepast

Lino

misschien is dit wat: http://www.buitenhuisendrost.nl/index.php?id=4639&view=4641

of dit: http://www.intertool.nl/shop/artikeldetails.php?categorieID=377&artikelID=4799


Ik heb nogal wat kantensteekwerk aan de straatkant. Ik doe dat met de spade en met de graszoden die ik dan heb, bekleed ik de kippenren: gras-tapis-plain


zou dit eigenlijk goed werken? iemand ervaring mee? [afbeelding verwijderd niet-https]

lino
vrijdag 7 maart 2008 - 15:00
Mandy

Mandy

Graag Dirk, Belgie of Nederland , maakt niet uit, ben in beie landen evenveel

en Lino, ik heb nu ongeveer 700 meter met een mesje afgesneden, maarik vind het een zware klus hoor. Ik hoop dat het eenmalig is met deze breedte van ongeveer 20 cm erook nog bij, die afgestoken dient teworden. Hoe langer ik in de tuin bezig ben hoe meer ik zie dat de vorige bewoners de tuin goed hebben laten verwaarlozen. Op het eerste gezicht toont het aardig maar als je dan begint met het een...... ben bang dat het een meerjarenplan gaat worden, dit is allemaal niet te doen in een seizoen
vrijdag 7 maart 2008 - 15:17
printemps

Printemps

Mandy

maak anders een boord van klinkers
daar kan je dan ook over rijden met uw grasmachine
en het gras gaat niet verder dan de stenen

groeten
an
zaterdag 8 maart 2008 - 16:09
hildavw

Hildavw

Ken je dit ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dat kan je op elke Gardenasteel zetten en dan hoef je je niet te bukken.

groetjes

Hilda
maandag 10 maart 2008 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon