menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is het beste tijdstip

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Wat is de beste periode om gazon te zaaien?
De ene zegt na de ijsheiligen en de andere zegt dat de beste periode in maart, april is.
Wij zouden graag half maart onze oude gazon willen omfreesen en tegen einde maart terug inzaaien.
Is dit te doen rond deze periode?
Ik weet dat de ph waarde aan de lage kant is, kan ik dan nu al het beste kalk strooien of is dit beter als alles omgefreesd en ingezaaid is?

Groeten, Ruddy.
dinsdag 12 februari 2008 - 21:50
Esem

Esem

Ruddy,
eerst zeggen graszaad bevriest niet dat is niet het probleem.
Het probleem om te zaaien zit het hem meer in de grond,normaal is nu de grond te nat of nog bevroren,maar nu de winters die we de laatste jaren hebben gehad, zijn eigenlijk geen winters meer.
Kijk nu zelf de afgelopen 5 dagen ,met in het begin temperaturen van 17°gr C.

Als je grond bij jou nu goed te bewerken is kan je nu al beginnen met de voorbereidingen dus alles omfreesen de grond zaaiklaar maken en dan bij zacht droog weer kan je al gaan zaaien.
Alternatief kan je ook zaaien eind augustus begin september.

Gr Eddy,
dinsdag 12 februari 2008 - 22:38
ruddy

Ruddy

We zouden toch graag begin van de zomer er al gras op hebben staan.
We gaan dan toch maar proberen om de eerste week van de paasvakantie het gras in te zaaien, tenzij het zeer nat is.
Wanneer kan ik dan het beste kalk gooien, voor het fresen (nu) of als het gras gezaaid is?

Groeten.
dinsdag 12 februari 2008 - 23:47
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik zou de kalk strooien als je gefreesd hebt en de grond mooi egaal is gemaakt ,dan kalk stroien en nog eens opharken.

Daarna,telkens twee maal per jaar voorjaar en najaar maart/april en Septembet/oktober.

Gr Eddy,
woensdag 13 februari 2008 - 00:42
deHaan

DeHaan

Je kan 12 maanden per jaar gras zaaien.
De beste tijd is september/oktober
donderdag 14 februari 2008 - 18:56
ruddy

Ruddy

Nu zaterdag ga ik al een stuk van mijn eenden perk, een 3tal are omfresen.
Zou ik het durven te riskeren om er dan al nadien kalk op te gooien en enkele dagen nadien in te zaaien met weidegras?
Is er misschien ook een bepaalde meststof dat de groei snel bevordert?

Groeten, Ruddy.
maandag 25 februari 2008 - 09:18
rombaft

Rombaft

zaaien is geen probleem, echter ik moest dit weekend een put graven, en er zat wel nog een beetje vorst in de grond hoor, welke nogal lastig zal worden voor uw frees (was wel na enkele dagen met koude nachten).
maandag 25 februari 2008 - 13:03
Kent

Kent

Ik zie dat jullie kalk strooien voor het zaaien , waarom word dat gedaan ?
Ik ga binnenkort hier ook een nieuwe gazon aanleggen , mischien moet ik het ook wel doen

Rita
maandag 25 februari 2008 - 22:50
rombaft

Rombaft

Kalk is tegen verzuring van de grond, dan heb je minder mos en dergelijken
dinsdag 26 februari 2008 - 09:36
ruddy

Ruddy

Bij de eendenweide heb ik dit weekend dus een 3 are omgefreesd, ik ga dit deze week allemaal gelijk harken en eventuele gaten wat opvulen en dan kalk strooien.
Hoe lang daarna kan ik dan het beste inzaaien?
Nu schijnt het dat het volgend weekend gaat vriezen en enkele dagen gaat regenen. Kan ik dan het beste wachten met zaaien totdat deze periode voorbij is?
Als ik een kilo weidegraszaad per are neem, is dit goed?

Groeten, Ruddy.
maandag 3 maart 2008 - 10:10
ruddy

Ruddy

Is het goed als ik maandag mijn weidegras zou inzaaien of is het misschien toch nog beter om te wachten omdat de grond nogal nat is van de voorbije regendagen en die eventueel nog gaan komen???

Nog een andere vraag ivm het inzaaien van sportgazon, zijn alle marken van gazonzaden evengoed of is er toch een verschil tussen bv. het graszaad van de boerenbond en de Brico, ...

Groeten, Ruddy.
vrijdag 14 maart 2008 - 12:32
ruddy

Ruddy

Heeft er iemand raad?
is het misschien beter om vandaag weidegras te zaaien?

Groeten, Ruddy.
zaterdag 15 maart 2008 - 08:55
ines

Ines

Mijn ervaring is als U gras zaait en het gaat fel regenen dan loopt het graszaad ook al is het ingeharkt min of meer in hoopjes en dan komt het gras ook zo uit. Dus liever wachten tot het niet meer gaat stortregenen zoals hier. Er zijn verschillende soorten en de tuincenters hebben ook verschillende prijzen...best navraag doen in verband met de soort grond waarop U gaat zaaien, voor wat het grasveld gebruikt moet worden en met welk materiaal U het gras zal afrijden (voor de sterkte).
dinsdag 18 maart 2008 - 15:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon