menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn tuin is nog een blanco canvas ...

bvangerven

Bvangerven

Hoi,

Mijn nieuwe woning is onderhand af, en ik begin te denken aan een tuin.
Eventjes de situatie schetsen : het perceel is 16 meter breed, de achtertuin is 35 meter diep. Achteraan helt de tuin ongeveer een meter naar boven, en op het hogere stuk staan verschillende dennen en eiken. Achter mijn perceel loopt een wandelpad, aan de andere kant van deze weg is er dennenbos.
De achtertuin is ongeveer zuidelijk gericht, maar met dat bos achter mijn tuin heb ik toch behoorlijk wat schaduw. Aan weerszijden van mijn huis staan hoge hagen.

Dat is wat ik heb ...[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zal er nog wat fotootjes bijdoen ook ...
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat wil ik ?
Mijn huis is gebouwd in "cottage" stijl, dus zou ik ook een cottage tuin willen.
Noodzakelijke elementen : een terras, een tuinhuisje, een hondenhok, een tuin met veel vaste planten en bloeiende heesters, en nog een paar bomen. Een pergola met klimplanten zou ik ook wel mooi vinden.

Ik heb al heel wat plannetjes geprobeerd te tekenen, maar ik zou eens graag wat ideeën van andere mensen horen. Alle ideeën zijn welkom !
maandag 11 februari 2008 - 16:06
Plantadvies

Plantadvies

In een cottage tuin spelen vogels een belangrijke rol. Dat zit dus wel goed met het bos. Je kunt denken aan een kruidentuin. Deze hoort bij een keuken gemaakt te worden. Tijdens het koken zo naar buiten lopen en knippen maar. Tevens is een boomgaard met appels, peren, pruimen een must en achterin een moestuin. Vanuit de woning hoor je niet op een moestuin te kijken. Een mooi aangezicht is een moestuin zeker niet. Verder kun je denken aan geurige planten en prachtige klimmers en alle kleuren mogen. Toch zal men niet gauw kleuren naast elkaar zetten die vloeken. Je kunt gezellige zitjes maken met bistro meubeltjes of een bank. Plaats daar terracotta potten of zinken bakken op, gevuld met heerlijke 1 jarige. Paden kun je leggen van houtsnippers, wel zo leuk bij het bos passend, split of schelpen en terrassen kunnen van oude of nieuwe klinkers gelegd worden. Je kunt prachtige houten pergola`s bouwen met hangingbaskets. Zet kaarsen en lataarns op de tafels enz. Eigenlijk alles wat romantisch is, is welkom.

Plantadvies



maandag 11 februari 2008 - 16:34
Esem

Esem

Een goede raad die ik je kan meegeven is,deze zomer tuinen gaan bekijken en ideeën opdoen.
Geen tuin copieëren, maar leg je eigen ziel in je tuin.

Onze tuin is ook een cotagetuin en is nu ongeveer 20 jaar oud.
Ik ben ook begonnen met veel tuinen te gaan bezoeken en hier en daar ideeën opgedaan , ook doen we al vele jaren mee met opentuinen.
Je kan op mijn site al een indruk krijgen van onze tuin en daar een virtuele wandeling maken.
Zie hieronder het adres van onze website.

Wat ik je zeker kan aanraden is te werken met tuinkamers zodat je verschillende hoekjes kan crieëren,eventueel in verschillende bloemkleuren.
Zo lijkt je tuin nog veel groter.

De aanleg van je tuin kent echt geen stop.

Denk en zeg nooit,mijn tuin is af, want een tuin is nooit af, je ben er steeds in bezig om aanpassingen te doen in de tuin ,en steeds weer andere ideeën uitwerken.

Gr Eddy,
maandag 11 februari 2008 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon