menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Distels help

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Ik word er stilaan moedeloos van. De distels in mijn tuin lijken niet uit te roeien.

Het is zo: we hebben een stuk van de tuin dat nog braak ligt. Een 20 meter lang en 5 meter breed. Omdat het onkruid daar hoger stond was het me niet opgevallen dat er een paar distels stond. Die stonden daar vrolijk te bloeien. ik heb ze weggedaan maar het onheil was al geschied. Afgelopen seizoen stond dat tuingedeelt werkelijk vol met distels. Op de ergste plaatsen stond het zelfs helemaal vol. Ik ben altijd vlijtig bezig geweest met schupje en emmertje. Maar ze bleven maar komen.

Nu wil ik dat tuingedeelte dit voorjaar gaan aanplanten. Maar ik wil natuurlijk ook die distels zeker kwijt. Op het ergste gedeelte liggen nu veel bladeren (van eikenbomen in de buurt). Daar is nu ineens van distels niet meer zo veel te merken. Maar blijft dat zo of is de lente het begin van nog meer onheil? Ook elders in mijn tuin duiken ze intussen geregeld op, maar daar is het nog in toom te houden.

Wat doe ik best om de distels uit te roeien? De methode emmertje-schupje? Zou ik daarmee uiteindelijk toch resultaat halen? Of zijn er andere succesvolle methodes? Wie kan helpen?
zondag 20 januari 2008 - 12:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Welkom op het forum Felix!
Het nadeel van de emmertje-schupje methode is, dat je nogal eens een stukje wortel in de grond laat zitten. Dat wordt een nieuwe plant. Soms ben je dus feitelijk aan het stekken in plaats van uitroeien. Zorg dus dat je wel alle wortels er uit steekt. De distel is niet goed tegen maaien bestand dus als je ze in het gras hebt, roei je ze uit door te blijven maaien.
Zorg in elk geval dat ze zich niet kunnen verspreiden door zaad en ga niet freezen zolang je distels hebt. Succes! Martje
zondag 20 januari 2008 - 12:14
felix

Felix

Ja, soms heb je niet de hele wortel mee, dat is een feit.
En maaien is moeilijk, omdat het niet echt een gazonnetje is. Maar gewoon een strook hobbelig braakliggend terrein.

Ik zal blijven proberen met de emmertje-schupje methode. Hopelijk komt er snel een einde aan.

Andere suggesties blijven welkom !
zondag 20 januari 2008 - 12:45
krissie

Krissie

Felix ,
MUTAN is een herbicide speciaal voor vernietiging
van distels , ook voor netels ,bramen en houtachtig struikgewas
de distels moeten dan wel al blad hebben
welke je kan besproeien ,dan heb je natuurlijk ook nog
het zaad dat ondergronds zit , en dat dan later zal uitkomen .
in één keer zal je er niet vanaf geraken vrees ik .
ik weet ook niet of er een wachttijd is ,eer je er iets mag planten .
wat je ook kan doen is de planten met een borstel instrijken met
een oplossing van mutan .
intensief werkje ,maar ze één voor één uitsteken ook,
en ze behandelen zal doeltreffender zijn denk ik .
veel succes
groetjes
Krissie

zondag 20 januari 2008 - 14:56
Esem

Esem

Felix, ik denk dat je steeds weer de nieuw opkomende distels verwijderd met een spitvork en er voor zorgen dat je het laatste stukje wortel mee hebt,er wel van af komt.
Zoniet komt de distel onherroepelijk terug Een stukje van 1 cm is al genoeg om een nieuwe distel te laten onstaan.

Voor herbicide ben ik een volledige tegenstander,het belast onze natuur en onze gezondheid.
En we mogen nu niet egoistich zijn, en aan onze kinderen en kleinkinderen denken, want ook zij leven graag in een gezond milieu.

Daarom gebruik ik in onze eigen tuin geen enkel gif,en word er hier alles handmatig verwijderd.
Ook dat hoor bij mij bij de passie voor de tuin.

En geloof me ik woon in een stukje natuur dat braak ligt, met een enorm grote hoeveelheid aan brandnetels.
Het zaad komt ook in onze tuin overgewaaid en moeten elke jaar weer terug verwijderd worden.
Ik weet waarover ik praat uit eigen hervaring,en alle dieren kunnen vrij in onze tuin vertoeven ,zonder dat ik me hoef zorgen te maken om hun gezondheid.
Gr Eddy,

Ik leef voor en met de natuur,leven en laten leven.
maandag 21 januari 2008 - 16:41
Fons

Fons

Felix, in onze jeugdjaren hadden we een soort haak met onderzijde een V vorm waar een steel in bevestigd is zo ongeveer als een rijf, de haak werd achter de kraag van de distel geplaatst en trekken maar, doordat men zich niet moest bukken kon men tamelijk vlug een grote hoeveelheid distels verwijderen, na een paar maal de weiden afgespeurt te hebben naar distels bleven ze weg vermits de resterende wortels zodanig uitgeput raakten dat ze vanzelf afstierven.
Ik weet niet dat zo een haak nog te koop is maar met een beetje fantasie kan je hem zelf maken of bij een smid laten maken, het was in ieder geval een handig hulpmiddel.
In die tijd ging zelfs de plaatselijke agent de weiden kontroleren op distels met als gevolg beboet worden indien distels aanwezig.
maandag 21 januari 2008 - 19:31
deburen

Deburen

Als je eventueel met vergif wil werken, neem een pet-fles, snij er de bodem uit, zet deze over de distel en sproei door de hals. Zo vermijd je dat planten rondom het loodje leggen en breng je het millieu niet meer schade toe dan nodig,
groetjes
dinsdag 22 januari 2008 - 16:33
ABG

ABG

het schijnt dat als je er een beetje olie opspuit (WD40?)
dat ze dan ook zouden afsterven
dinsdag 22 januari 2008 - 17:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon