menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meer onkruid dan gazon

Ga naar meest recente reactie

gds

Gds

Wij hebben vorig jaar (september 2005) gazon laten zaaien op een oppervlakte van +/- 4000m².
Dit voorjaar was er meer onkruid te zien dan gazon.
De mensen die de gazon hebben gezaaid zeggen dat dit niet hun schuld is en dat ze er niets aan kunnen doen.
Ze hebben dan uiteindelijk aangeraden om het onkruid te bestrijden met Bofix.
Dat heb ik dan ook gedaan en na één à twee weken leek het meeste onkruid te rotten.
Een maand later stond er zo mogelijk nog meer onkruid !!

Hier vind je enkele foto's:
http://pg.photos.yahoo.com/ph/santo_prive/album?.dir=/921cre2&.src=ph&.tok=phOB7RFBoq7JuzQX

graag advies want we zijn zowat einde raad, gezien handmatig verwijderen niet echt een optie is op zo'n oppervlakte.

mvg,

Guy
woensdag 2 augustus 2006 - 22:28
ines

Ines

Guy het is precies of U hebt het gras bestreden in plaats van het onkruid...
Mijn gedacht: het gras staat bruin maar ik denk dat het terug komt als U regelmatig het gras
maait later als het terug komt zullen ook de meeste van die onkruiden achterwege blijven, nu nog
spuiten met produkten heeft weinig zin denk ik want het ziet er al zo poverkes uit.
Ik zou wachten tot in de herfst om dan echter iets selectief te doen.
Voorlopig kan U niet veel doen denk ik, misschien hebben andere forumleden andere oplossingen...
Jammer voor Uw grasmat die juist een hittegolf moest doorstaan.
woensdag 2 augustus 2006 - 23:33
Kwest

Kwest

Amai, das veel onkruid... en weinig gras, nu ik denk niet dat je gazon echt dood is. De meeste gezons hier in de buurt zien er niet veel beter uit. Het is hier nu echt pijpestelen aan het regenen en bij jou waarschijnlijk ook. Ben er zeker van dat je gras terug groen wordt. Je hebt wel veel paardenbloemen (nieuwe spelling!) en Sint-Jacobskruid. Daar moet je wel iets aan doen. Maar 4000 m2 is wel veel gazon! Wat ga je daar mee doen? Zelfs met een grasmachine-tractorke ga je daar een tijdje mee bezig ziin. Misschien een boomgaard planten en veldbloemen ertussen zaaien. Minder werk en meer fruit!
woensdag 2 augustus 2006 - 23:47
gds

Gds

ik denk dat het terug komt als U regelmatig het gras
maait later als het terug komt zullen ook de meeste van die onkruiden achterwege blijven, nu nog
spuiten met produkten heeft weinig zin denk ik want het ziet er al zo poverkes uit.
Ik zou wachten tot in de herfst om dan echter iets selectief te doen.
Jammer voor Uw grasmat die juist een hittegolf moest doorstaan.


Voor het al dan niet terugkomen van het gazon heb ik niet veel schrik eigenlijk, dat zal wel lukken.
Of het onkruid echter achterwege zal blijven na veel maaien begin ik sterk aan te twijfelen.
Ik heb ondertussen immers al geregeld gemaaid (najaar 2005 op hoge stand, voorjaar 2006 tot nu: kortere stand en de laatste maand(en) gemulched)
Spuiten met producten was ik idd niet meteen van plan nu.
Tja, we hadden die hittegolf liever ook niet gehad, zeker niet omdat we (nog) geen sproeivoorzieningen hebben voor het gazon.
donderdag 3 augustus 2006 - 08:42
gds

Gds

Amai, das veel onkruid... en weinig gras, nu ik denk niet dat je gazon echt dood is. De meeste gezons hier in de buurt zien er niet veel beter uit. Het is hier nu echt pijpestelen aan het regenen en bij jou waarschijnlijk ook. Ben er zeker van dat je gras terug groen wordt. Je hebt wel veel paardenbloemen (nieuwe spelling!) en Sint-Jacobskruid. Daar moet je wel iets aan doen. Maar 4000 m2 is wel veel gazon! Wat ga je daar mee doen? Zelfs met een grasmachine-tractorke ga je daar een tijdje mee bezig ziin. Misschien een boomgaard planten en veldbloemen ertussen zaaien. Minder werk en meer fruit!


Veel onkruid en weinig gras: da's precies hoe wij er ook over denken
De laatste 3 weken van juli hebben we hier geen druppeltje regen gezien (zelfs niet toen er op andere plaatsen wateroverlast was). Nu is het idd gelukkig stevig aan het regenen.
Bedoeling was om eerst allemaal gazon te zaaien en dan stilaan aan te planten (eerst hagen + bomen, later heesters e.d.) met hier en daar toch nog een groot stuk gazon tussen.
Maar als het gazon blijft zoals het nu is (meer onkruid dan gazon), zullen we niet al te veel gazon moeten overlaten denk ik
donderdag 3 augustus 2006 - 08:48
gds

Gds

Als je een niewu gazon inzaaide in september moet je er rekeing mee houden dat je de eerste 6 groeimaanden (winter niet inbegrepen) er geen enkel fyto-produkt mag op spuiten.


Dat hebben we dan ook niet gedaan: september gezaaid, ergens eind maart, begin april pas gespoten met Bofix (op aanraden van tuincenter trouwens)


Zeker en vast Bofix niet, deze kent zijn toepassing voornamelijk in de landbouw als onkruidverdelger tussen mais.

Ik moet zeggen dat deze Bofix geen zichtbare schade heeft aangericht aan ons gazon, alleen heeft het niet het verhoopte effect gehad op het onkruid


Ik vrees dat het kwaad is geschiedt met jullie grasplein.

Dat het gazon er zo slecht uit ziet heeft puur met de droogte te maken volgens mij (en het feit dat deze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de vlakke zon ligt) en niet met Bofix of andere produkten.


Tracht het in het najaar (eind september of oktober) eens goed te verticuteren en de kale plekken in te zaaien (of start opnieuw).

Ik verwacht niet dat er veel kale plekken zullen overblijven, dat groeit wel terug bij.
Trouwens, opnieuw starten ??
We hebben wel zopas duizenden euros uitgegeven om gazon te zaaien, en dan verwachten we wel dat het op iets trekt en dat we het jaar nadien niet opnieuw moeten beginnen hoor !


Op het einde van de zomer (ergens dan terug in september kan je een eerste maal spuiten met bofic (60 ml per 10 liter water), en herhaal dit de lente daarop nog enkele malen.

Dat zal ik zeker proberen. Alleen vraag ik me af hoe vaak ik nog zal moeten spuiten eer het onkruid effectief weg blijft.


Vergeet niet op tijd te bemesten en te bekalken.

In mei werd het gazon nog volledig bemest en bekalkt. Nadien heb ik het niet meer durven doen omdat ik schrik had dat het gazon zou verbranden door de droogte.
Hoe vaak dient een gazon zo gemiddeld bemest en/of bekalkt te worden per jaar ?


Begin je opnieuw, er zijn in de handel produkten verkrijgbaar waar je je gronden mee kan behandelen alvorens in te zaaien en welke de onkruidgroei afremmen.

We zijn zeker niet van plan om opnieuw te beginnen, want zoals gezegd hebben we al genoeg geld uitgegeven en verwachten we voor dat geld een deftig gazon.
Misschien had het tuincenter dat de gazon heeft aangelegd dergelijk product moeten gebruiken ?


Maar volg deze regel zeker, de eerste 6 positieve groeimaanden enkel maaien eerste hoge stand, en bij heel warm weer afblijven en bemesten, nooit met enig spuitprodukt behandelen en daar is het bij jullie grondig fout gelopen.

Als het hier dan grondig zou foutgelopen zijn bij ons dan is dit de schuld van het tuincenter en niet van ons.
Ik vrees alleen dat we niet veel te zeggen hebben, want hun geld hebben ze al gekregen en dat is het enige dat hen interesseert volgens mij.


Hopelijk zijn jullie er iets mee en geef het nog niet op hoor.

Alle commentaar is steeds welkom
Opgeven zullen we zeker nog niet doen, maar positief bekijken wordt stilaan toch wel moeilijk hoor
donderdag 3 augustus 2006 - 09:03
gds

Gds

Als ik het goed heb begrepen hebt u het ook tijdens de hitte kort gemaaid??


Nee nee, dat heb je dan verkeerd begrepen
Tijdens de hitte heb ik het helemaal niet gemaaid.
Het is nu bijna een maand geleden dat het nog gemaaid werd en dat was toen tussen de buien door.
donderdag 3 augustus 2006 - 09:05
gds

Tekst aangepast

Gds

Nog een paar zaken die ik vergeten te vermelden ben:
- Op het grootste deel van het gazon werd een hoop champignonmest gekapt (overal behalve achter en naast het huis).
- achter en naast het huis werd alles omgespit met een kraan, de rest werd geploegd en gefreesd (nadat het reeds aanwezig gras en onkruid werd doorgespoten)
- In het najaar stond er ook al een hoop onkruid te pronken, vooral dan op het gedeelte waar de champignongmest gebruikt werd.
Ook stonden er op dat deel met plaatsen duizenden (inderdaad, 1000'en) champignons !

Tuincenter zei dat dit volkomen normaal was en dat het meeste wel zou kapot vriezen tijdens de winter.
Na de winter zou er dan niet veel meer van te zien zijn.
Dat hadden ze dus mis.

Kan het zijn dat die champignonmest er voor iets tussen zit ? Dat er daar eventueel zaden of wortels van onkruid hebben tussen gezeten ??

Volgens het tuincenter is de belangrijkste reden dat het onkruid komt overgewaaid van de naburige weilanden. Kan dat ?

Alvast bedankt voor jullie hulp
donderdag 3 augustus 2006 - 09:16
gds

Gds

Het feit dat er tegelijk bemest en bekalkt werd, was wederom een suggestie van het tuincenter.
Hoewel ze heel gekend zijn hier in de omgeving, begin ik er ook hoe langer hoe meer mijn twijfels over te hebben of ze wel de nodige kennis in huis hebben.

Onze tuin is idd aan 2 kanten omgeven door weilanden (ik denk dat dit zelfs te zien is op één van de laatste foto's).
Die kennis en vakmanschap om alles onder controle te krijgen, lijken ze daar bij het tuincenter niet te hebben dus.
Dat is dan ook de reden waarom ik naar dit forum gekomen ben
donderdag 3 augustus 2006 - 09:43
Christian3471

Christian3471

Hallo,

Allereerst dit; ik vind het heel erg wat er met je gazon aan de hand is want het is nog voor de eigenaar ,nog voor de aanlegger leuk wat daar is voorgevallen.

Als hovenier kan ik je alleen maar enkele tips hieromtrent geven.

1. Maai nooit kort bij heet weer, maai gewoonweg het gazon niet maar belet wel dat je onkruid in zaad kan komen want dat verergert het probleem.
2. Vele onkruiden zijn éénjarig en zullen na verloop van tijd verdwijnen zodat je maar een beperkt aantal soorten onkruiden zal overhouden (Zoals bv: klaveren, boterbloem, paardenbloem, madeliefjes,...)
3. Deze onkruiden kan je perfect bestrijden;eerst met Bofix en na een weekje wachten met Damex (http://www.protexnv.be/ProductenProfFiche.aspx?L=&C=Herbiciden&P=Damex%20Forte). Herhaal indien nodig en sproei bij voorkeur bij warm weer (20 tot 25grC) en rond 20-21u 's avonds. Niet maaien een 5-tal dagen voor de behandeling en een 3-tal na de behandeling. Let wel op met Damex want dit is een vrij sterke onkruidverdelger die alle tweezaadlobbigen verdelgt, zelfs vrij grote struiken. Grassen zijn éénzaadlobbig en worden dus niet vernietigd.
4. Bekalken en bemesten samen zijn inderdaad uit den boze. Eerst bekalken en een drietal weken later bemesten. Kalk bevordert de opname van meststoffen maar gaat de werking tegen als ze samen worden gestrooid. Aan te raden is in jouw geval dat je eerst een wateroplosbare meststof met hoog stikstofgehalte gebruikt (bv blauwe korrel NPK 12-12-17 (+2)(+15) of een meststof die boeren gebruiken in hun weiland). Deze meststoffen zijn meestal vrij goedkoop en verkrijgbaar in verpakkingen van 50kg. Dit om je gazon een echte "boost" te geven om zich te kunnen herstellen. Na een 4-tal weken is deze meststof uitwerkt en kan je beter overschakelen naar een eiwitgedragen organische meststof. Uit ervaring heb ik zeer goede resultaten met het gamma van Viano(http://www.vianobelgium.be/viano.php). Deze meststoffen werken minder hevig maar hebben een langere werking doordat ze niet onmiddellijk oplossen in water. Als je kan gebruik dan Viano Groen Beroepsmeststof (is normaal enkel voor proffesionelen). NOOIT bemesten (of bekalken) bij heet weer om verbranding te vermijden!
5. Heb je nog last van kale plekken achteraf gebruik dan in het najaar een doorzaaigazon met kiemversneller (zoals bv Advanta Renova + Headstart- http://www.advantaseeds.be/show?id=31834&langid=97) Dit geeft zeer goede resultaten mits je de gebruisaanwijzing op de verpakking volgt.
6. Betrek je aanlegger in je pogingen om het gazon te herstellen. Een degelijke aannemer met enige beroepsfierheid zal altijd met raad een daad voor je klaarstaan in dergelijke gevallen.

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer geworden...

Veel succes, Christian
dinsdag 15 augustus 2006 - 11:36
nientje

Nientje

gds, mij valt weeral eens de avator op wat een prachthond speel je er wedstrijden mee want ik zie dat hij/zij een apportje heeft waar hij mooi met zit!!!
nientje
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:15
Leentje

Tekst aangepast

Leentje

Gds,

Ik bedoel dit niet slecht en neem het mij a.u.b. niet kwalijk maar ...duizenden euro's voor een gazon van 2 Hektaren.
Ik kan er niet aandoen, maar dat gaat mijn verstand echt te boven

Zelfs als je nu al je onkruid zou wegkrijgen. Hoe moet dan dan in de toekomst want zaadjes komen inderdaad toch steeds opnieuw aangewaaid en je kunt of wilt toch niet blijven spuiten.

Een prachtig bos en een grote bloemenwei en een vijver en fruibomen en... mijne fantasie is niet groot genoeg wat je met zoveel grond allemaal wel niet zou kunnen doen.

Nu "over smaak en kleuren valt niet te redetwisten" en misschien een geluk dat we niet allemaal hetzelfde zijn

Groetjes,
Leen
donderdag 17 augustus 2006 - 02:05
gds

Gds

@Christian3471:
Ik heb enkele nieuwe foto's geupload van het gazon zoals het er nu bijligt (ziet er gelukkig al ietsjes beter uit): http://pg.photos.yahoo.com/ph/santo_prive/album?.dir=9b66re2
Als ik het allemaal nog eens een keertje lees, denk ik dat ik best volgende stappen alvast onderneem:
- zo snel mogelijk (deze maand nog) bemesten met blauwe korrel (of eventueel iets gelijkaardigs) indien het weer het toelaat.
- ergens in de loop van september nog eens bemesten met een organische meststof
- eind september / begin oktober sproeien tegen onkruid (Bofix of Damex of eerst Bofix + nadien Damex ?)

@nientje:
dank u Nee nee, wedstrijden doen we er niet mee. Hebben er enkel één reeks lessen op de hondenschool mee gevolgd (en 't heeft toch een beetje resultaat gehad zoals je kan zien op de foto )
Jij hebt trouwens 2 mooie hondjes zie ik

@leentje:
tuurlijk neem ik je dat niet kwalijk , alleen: waar haal je die 2 hektaren vandaan ? onze grond is zo'n 4000m² en dat is volgens mij nog altijd geen 2 hektaren

@allen:
na alles nog eens een keertje doorgelezen te hebben, constateer ik toch dat er enkele misverstanden bestaan:
- nadat het gazon werd gezaaid door de aannemer is er door hem niets meer aan gedaan.
m.a.w. het sproeien tegen onkruid, bemesten, enz is allemaal door mezelf gedaan (al dan niet op aanraden van de aannemer)
- het verbrande gazon heeft niets met onkruidverdelgers of wat dan ook te maken, maar enkel met de hitte en droogte tijdens de maand juli.
Dit kan ik met zekerhied zeggen omdat het sproeien tegen onkruid ergens in het voorjaar gebeurd is (april / mei) terwijl het gazon pas begon te verbranden half juli

Daarom hierbij nog even een kort, chronologisch overzicht van de uitgevoerde werken:
* 01/08/2005: doodspuiten gras / onkruid over de gehele oppervlakte (+/- 4000m²) door aannemer
* 17/08/2005 - 19/08/2005: grond achter het huis wordt omgespit met kraan (aannemer)
* 22/08/2005: grond naast het huis (3300m², het gedeelte dat te zien is op de eerste reeks foto's) wordt gefreesd en geploegd (aannemer)
* 23/08/2005: grond naast het huis wordt gelijkgereden. Alle grond wordt bemest (aannemer)
* half september 2005: zaaien van het gazon (aannemer)

* april 2006: sproeien tegen onkruid met Bofix (ikzelf, op aanraden van aannemer)
* mei 2006: bemesten van het gazon (ikzelf, op aanraden van aannemer)

In elk geval bedankt iedereen voor jullie opmerkingen en suggesties.

Bijkomende suggesties nog steeds welkom uiteraard
donderdag 17 augustus 2006 - 08:59
Leentje

Leentje

Gds,

Hoe niet?
Ik weet niet wat er de laatste tijd scheelt met mij, ik doe niks anders dan verkeerd lezen en de boel door elkaar halen.
Je zou bijna denken dat ik die slag met de kettingzaag op mijne kop gekregen heb
Nu al bij al, is het best nog een lap grond!

Groetjes en veel succes,
Leen
donderdag 17 augustus 2006 - 15:31
hcferg

Hcferg

Er zijn 4 zaken die er moeten gebeuren : opnieuw inzaaien , nat houden , bemesten en regelmatig maaien en na 2 tot 3 jaar heeft u een prachtige grasmat.
gr. Huib
zondag 26 november 2006 - 23:09
carmie15

Carmie15

Toen we hier kwamen wonen (5 jaar geleden) was het gazon enorm verwaarloosd. Inmiddels heb ik eigenlijk al het onkruid kunnen verwijderen alleen dit soort krijg ik maar niet weg. Heb ook eens alles uitgestoken maar uiteindelijk komt het dan toch weer terug.

Wie oh wie weet welk soort dit is en nog belangrijker hoe ik dit weg kan krijgen uit mijn gazon?

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 maart 2024 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon